• bubbenn

så överdrivet och jobbigt svartsjuk

jag och min flickvän har varit tillsammans i 4,5 år och förlovade sedan 2 månader tillbaka. Men problemet är att jag är så sjukligt svartsjuk på henne så fort hon går ut med sina kompisar.
    problemet är inte att jag inte litar på henne, det gör jag. det är tankegångarna så som tänk om hon har varit otrogen tänk om hon kommer att vara otrogen.
    och jag känner mig besviken i förväg, arg och otroligt ledsen.
    Jag är bara 19 år och ska fylla 20.
    och då jag läst många forum om detta och fått reda på att denna svartsjukan jag "lider" av oftast krossar ett förhållande förr eller senare.
    så därför försöker jag att ta i tag med detta problem och skaffa mig tips och lösningar, på billigaste sättet då man inte har råd att gå till någon dyr psykolog eller dyligt i min ålder.
    snälla snälla hjälp mej :(
    mvh jocke

• Svar på tråden så överdrivet och jobbigt svartsjuk
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Du säger att du litar på din flickvän och tror inte att hon skulle vara otrogen utan problemet är dina egna tankar. Det finns nog en rädsla hos dig att ert förhållande skall ta slut. Risken med dina negativa tankar är att de kan bli destruktiva, orsaka sådana problem i ert förhållande att det tar slut av den anledningen.
    Kanske kan du försöka förstå dina egna tankar genom att titta på din historia och dina erfarenheter under uppväxten. Finns det möjligen händelser där som kan förklara din rädsla och din tendens att tänka att du inte skulle vara värd att bli älskad? Det går alltid att se sammanhang i livet. Försök sedan att titta på den situation du har här och nu. Eftersom det inte finns någon anledning för dig att oroa dig så försök ha ett resonemang med dig själv att det är lugnt. Mota bort de gamla tankarna genom att du erkänner att de finns men att de inte har ett berättigande här och nu. Gör saker som du mår bra av, umgås med människor du tycker om och tänk positiva tankar om dig själv. Lycka till!
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden så överdrivet och jobbigt svartsjuk