• Lithe

Enkel rolig lek på 4-års kalas?

Hej!
    Min son har fyllt fyra och ska ha kalas på lördag.
    Nu behöver jag idéer på någon lek man kan göra.
    Jag blev opererad i förgår och är därför inte så rörlig så jag vill gärna inte vara inblandad så mycket i leken.
    Många tips vill jag ha!

• Svar på tråden Enkel rolig lek på 4-års kalas?
  • April Mamma

Min 4 åring gillar "kims lek" , man lägger fram saker på ett bord sedan så tar man bort en sak och barnen får gissa vad osv...Den e rätt stillsam =)

• Lithe

April Mamma skrev 2009-11-26 21:53:46 följande:

Min 4 åring gillar "kims lek" , man lägger fram saker på ett bord sedan så tar man bort en sak och barnen får gissa vad osv...Den e rätt stillsam =)
    Vilken bra idé... den ska vi nog leka!
  • CeeJay

Min yngsta dotter ska ha sitt 4-årskalas nästa lördag Vi har enbart tänkt ha fiskdamm som "inplanerad aktivitet". Sen häller vi ut en hel hög med leksaker på golvet och blåser upp typ 213646854 ballonger så brukar det fixa sig

• Näckrosen

Kims lek var den första jag också tänkte på, men det finns fler...

Under hökens vingar
    Bro, bro breja
    Törnrosa
    En bonde i vår by
    Gömma nyckel (eller någon större sak som är lättare att gömma och hitta.)
    Tipp (med russin, där man bestämmer ett russin som är tipp och barnen ska plocka åt sig så många som möjligt)

Fråga sonen vad de leker för lekar på dagis. Då kan ofta barnen som kommer dem också och de tycker ofta att det är roligare med lekar de känner igen och kan reglerna i, än att lära sig nytt.

• Lithe

Vad jag tycker om er! Ni finns alltid här när man behöver er! Tack så mycket för alla tips!
    Jag tänkte att de får leka själva men om det blir kaos och bråk så får man ju avleda lite.

Har ni något kul man kan göra med godispåsarna förutom fiskdam?

• Lithe
    Lithe skrev 2009-11-26 21:59:35 följande:
    Vad jag tycker om er! Ni finns alltid här när man behöver er! Tack så mycket för alla tips! Jag tänkte att de får leka själva men om det blir kaos och bråk så får man ju avleda lite. Har ni något kul man kan göra med godispåsarna förutom fiskdam?
    fiskdamM ska det vara :)
  • Näckrosen
    Lithe skrev 2009-11-26 21:59:35 följande:
    Vad jag tycker om er! Ni finns alltid här när man behöver er! Tack så mycket för alla tips!Jag tänkte att de får leka själva men om det blir kaos och bråk så får man ju avleda lite.Har ni något kul man kan göra med godispåsarna förutom fiskdam?
    Sonen ville ha skattjakt i år, så vi la godispåsarna i en låda och slog in i aluminiumfolie och la ute bland lite stora stenar och annat jox.
    Sen fick de leta tills någon hittade den.
    Då hade de fått instruktioner att inte öppna förrens alla var med och det funkade jättebra.
    (Nu fyller sonen i juli, så det var lite roligare väder att vara ute i)
  • Lithe
    cicci2 skrev 2009-11-26 22:06:07 följande:
    Sonen ville ha skattjakt i år, så vi la godispåsarna i en låda och slog in i aluminiumfolie och la ute bland lite stora stenar och annat jox. Sen fick de leta tills någon hittade den. Då hade de fått instruktioner att inte öppna förrens alla var med och det funkade jättebra. (Nu fyller sonen i juli, så det var lite roligare väder att vara ute i)
    Ja, jag hade tänkt något sådant också, men det är ju vädret som inte är så roligt. Det kommer att vara blött och halv-geggigt i trädgården.
    Bökigt att klä på alla barn också.
  • Näckrosen
    HasseH skrev 2009-11-27 13:45:44 följande:
    Hur leker man tipp?
    Man lägger ut ett antal russin (är det små barn kan man lägga på ett storrutat papper, ett russin i varje ruta. Då är det lättare att ha koll). Sen får ett barn blunda och ett annat barn pekar på ett russin så de andra barnen ser vilket.
    Det barn som blundade får plocka russin tills det kommer till det som man kommit överrens om. Då skriker alla tipp. Man får ta "tippen" också. Sen lägger man ut nya russin och det är nästa barns tur.
Svar på tråden Enkel rolig lek på 4-års kalas?