• PCO20

Någon som vill svara på några frågor? :)

Hej alla fl-experter!
    Har fått så mycket hjälp av er, tusen tack!

Nu har jag några frågor till er med PCO som ätit/äter metformin.
    Jag har i alla fall PCO (sällan mens/äl)

Började med metformin i juni 2009 och fick min första mens för snart tre veckor sedan!! Blev jätteglad självklart, det var en rejäl och smärtsam mens. Vet inte om jag hade ägglossning innan...? Men misstänker det!

Ni som åt metformin:
    Hade ni helt utebliven mens innan ni började med metformin?
    När fick ni första mensen efter ni börjat med metformin?
    Fick ni regelbunden mens?
    Fick ni ägglossning?
    När blev du gravid?

Du får gärna svara även om du inte har pco!

• Svar på tråden Någon som vill svara på några frågor? :)
  • Lilli77

Hej, metformin hjälpte mig att fa igang min mens. Hade verkligen oregelbunden med cyklar pa upp till 48 dagar. Minns inte exakt, det var nagra ar sen, men mensen kom igang ganska fort och jag fick ägglossning.

tyvärr ingen graviditet och nu hoppas vi pa IVF. Lycka till!

• LiselottePCOS

Meformin får man vid misstanke om insulinreistens som ca 70% av alla med PCO/S beräknas ha.

Jag fick Metformin 2003. Överviktig (mest på mage, BMI ca 36, då) fick inte för att bli gravid(kan inte på skadad livmoder efter infektion vid akutkejsarsnitt) men för att regelera hormoner ( kan även ge viktminsking) .
    januri 2003 började jag i april fick jag mens..
    Sedan kom den tätare och tätare... som bäst 28 dagars cykler.
    Jag fick homonblodpover (SHBG, testosteron) tagna som viade att homonerna var fäörbättrade.
    Samtdigt promnenerade jag 60-90 min per dag, gick på gym 2x 60 min vcka och vattengympade. Motion kan bidra till sänkt insulinreistens och förbättrad hormonproduktion.

Den endokriniolog (hormonläkare) jag går hos sa att det kan komma perioder som ägglosningen uteblir trots metformin. Jag har haft två sådan perioder på 6 månder en 2007 och en 2006. Numera är mensen regelbuden trosts tokiga hormoner och en midnre viktökning, då jag tappat träningsmotivationen, ökning på ca 5 kg.

Regelbudne är mens när det max är 3-4 dagars skilnad mellan 2 cykler i längd (vanligt med några dagar skillnad även hos friska) men inte över 6 v mellan blödningarna för då är de oregelbundna.

min blogg: blogg.passagen.se/liselottepcos/

• jmynt

jag åt metformin ett tag men det gjorde ingen skillnad alls för mig, hade mens innan men ej äl och väldingt oregelbundet, valde att sluta ta tabletterna och bestämde mig för att försöka gå ner i vikt en sista gång, gick ner 20kg under sommaren 08 och ingen mens, gav upp helt och trodde att jag aldrig skulle få några egna barn, i slutet av sep. 08 började jag må illa och trodde det var magsjuka, men det visade sig att jag var gravid, min dotter är nu 6mån, och nu ska jag börja äta pergotime för att få ett syskon till henne

Svar på tråden Någon som vill svara på några frågor? :)