• Miranda89

När är man inte längre en ung föräldrer?

När anser ni att man inte längre är en "ung förälder"?? Är det när man kommit över 20 sträcket eller ännu senare?

Jag tycker nog kring 23, sen efter det räknar jag inte som "unga föräldrar".

Vad säger ni?

• Svar på tråden När är man inte längre en ung föräldrer?
  • EnyaS
    lillekatt skrev 2009-11-29 10:11:41 följande:
    23 räknar jag fortfarande som ung förälder. Innan 20 tycker jag man snarare är tonåring typ.
    Men vadå tonåring? Frågan var ju hur länge man är ung föräldrer. Ska jag då som är 21 år säga att jag är tonåring istället för mamma?
  • EnyaS
    Monsterpannkaka skrev 2009-11-29 17:12:04 följande:
    Förälder är ingen ålder för mig.. det är ansvar, och personlig mognad som gör skillnad på vuxna och ungdomar/barn(barnslig)..Du slutar väl vara ung förälder när du är tillräckligt mogen för att anse dig som en förälder?
    Jag håller med.
  • myran82

Jag är 27 år och väntar mitt första barn. Jag ser mig mer som äldre än ung blivande förälder. Ung förälder slutar vid 20-21 för mig. Sen är man "vanlig", sen äldre. Enligt mig alltså.

• Ankissen

Tycker man är ung förälder fram till 25. Sen är man "normal" fram till 35. Sen blir man lite äldre förälder. Detta enligt mig...

Gräsen för ung går vid 25, som många andra redan skrivit, på de flesta ställen med ungdomsrabatter och så. Vid 26 har oxå de flesta som vill haft en rimlig chans att skaffa sig en utbildning och ett "svenssonliv" med attributen villa, volvo, lån, vigsel osv, dvs saker man inte förknippar med en typisk ung människa i första hand.

• BlommyNess12

Jag tycker man är en ung förälder om man får sitt första barn innan 25, man slutar ju inte vara en ung förälder bara för att man själv blir äldre, är du 26 år och har en 9-10 åring så är du ju ändå en jävligt ung förälder för att ha en 9-10 åring. Tycker jag.

• BlommyNess12
    Ankissen skrev 2009-12-01 11:18:42 följande:
    Tycker man är ung förälder fram till 25. Sen är man "normal" fram till 35. Sen blir man lite äldre förälder. Detta enligt mig... Gräsen för ung går vid 25, som många andra redan skrivit, på de flesta ställen med ungdomsrabatter och så. Vid 26 har oxå de flesta som vill haft en rimlig chans att skaffa sig en utbildning och ett "svenssonliv" med attributen villa, volvo, lån, vigsel osv, dvs saker man inte förknippar med en typisk ung människa i första hand.
    Så om man har allt det där när man är 18-19 så är man inte ung längre?
  • Ankissen
    BlommyNess12 skrev 2009-12-01 11:22:09 följande:
    Så om man har allt det där när man är 18-19 så är man inte ung längre?
    Jo, det var därför jag lade till ett "oxå"...
  • Ankissen
    Ankissen skrev 2009-12-01 11:25:26 följande:
    Jo, det var därför jag lade till ett "oxå"...
    Då är man ung, men ganska lillgammal skulle jag vilja säga...
  • banansmoothie
    BlommyNess12 skrev 2009-12-01 11:21:00 följande:
    Jag tycker man är en ung förälder om man får sitt första barn innan 25, man slutar ju inte vara en ung förälder bara för att man själv blir äldre, är du 26 år och har en 9-10 åring så är du ju ändå en jävligt ung förälder för att ha en 9-10 åring. Tycker jag.
    Håller med.
  • Erika Ö
    Levia skrev 2009-11-29 16:46:58 följande:
    "Förälder är ingen ålder"..???
    Jag förstår inte vad det inlägget ger? Nu pratade vi inte om en ålder.. att vara förälder och att vara ung är två olika saker. Men att vara ung och förälder samtidigt det var de som va frågan! Hur gammal bör man vara för att vara både ung och förälder samtidigt?

Jag anser att man är en ung förälder fram till 25.. men sen håller jag med hellokillerN att man inte slutar vara en ung förälder. Har man fått barn innan 25 års ålder så kommer man ju alltid att vara en ung förälder på ett sätt. Men när barnen blir runt 10 år så blir man mer en så ung förälder för att ha ett så gammalt barn. När man är under 25 är man ung för att vara förälder. Även om det är vanligt att folk skaffar barn innan 25.
  • Nyfiken gul

Men alltså...

jag är 32 år och mitt älsta barn är 11 år - och då får jag ofta höra att jag är en ung förälder..

ung förälder får jag vara resten av mitt liv eftersom jag fick mitt första barn i unga år..

så man slutar ju inte vara ung förälder för att man fyller ett visst antal år, det har ju ingenting med saken att göra.

så därmed kommer jag också att få leva med titeln ung farmor när min son får egna barn eftersom jag _fortfarande_ är en ung förälder...

• BlommyNess12

Nyfiken gul skrev 2009-12-01 12:38:36 följande:

Men alltså... jag är 32 år och mitt älsta barn är 11 år - och då får jag ofta höra att jag är en ung förälder..ung förälder får jag vara resten av mitt liv eftersom jag fick mitt första barn i unga år..så man slutar ju inte vara ung förälder för att man fyller ett visst antal år, det har ju ingenting med saken att göra.så därmed kommer jag också att få leva med titeln ung farmor när min son får egna barn eftersom jag _fortfarande_ är en ung förälder...
    Ja som min mamma som blev mormor när hon var 39 år gammal, hon blev ung mormor för att hon var en sån ung mamma åt mig, och jag själv fick barn ungt, det uppför ju inte bara för att man blir över en viss ålder.
  • gutegirl

Hehe! Jag är nåda ung mamma och gammal mamma

Jag fick min äldsta när jag var 18, hon är fjorton nu. nr fem kommer när jag är 33, och då är jag ju ingen ung mamma till det barnet, direkt. Även om jag alltid kommer att vara unga mamma till mitt första barn.

Jag är ju alltid 20 år yngre än hennes klasskompisars föräldrar på föräldramötena osv.

• pingel

Nånstans runt 22-23 (vid tiden för första barnets födelse) går gränsen för att vara en ung förälder tycker jag. Även om många idag väntar betydligt längre med att försöka få barn, så tycker jag inte att det är sådär påfallande ungt om man får barn vid t ex 25, det räknar jag som en fullvuxen ålder.

Det är väl knappast någon som går omkring och kallar sig för "ung förälder" när de är fyrtio, utan då säger man väl "jag fick barn tidigt" eller så. Men när jag pratar om mina föräldrar kan jag ju säga att de är ganska unga - då menar jag förstås i förhållande till min ålder

• Lifesgood

När jag tänker på "unga mammor" tänker jag nog främst på dom som fått första barnet innan 20 års ålder. Tycker givetvis inte att man är gammal när man är 22 men jag ser nog inte det som något märkvärdigt eller så om ni förstår :) Känner man sig ung så är man ju ung. Men "unga mammor" är nog ett uttryck för riktigt unga mammor enligt mig :)

• Lifesgood

Och som andra över har sagt, man fortsätter ju vara en ung mamma resten av livet med. Jag kommer tex vara 39 när min dotter fyller 20 och 84 när hon blir pensionär;)

Svar på tråden När är man inte längre en ung föräldrer?