• FreeForAll

Någon som flyttat utomlands som gravid?

Jag kommer flytta till England två månader innan beräknad förlossning om allt går som det ska. Detta då min man är engelsk och inte har lyckats få jobb i Sverige = vi måste flytta dit så att han kan jobba.

Är det någon som har flyttat utomlands som gravid? hur blev det med föräldrapenningen? Har du fått föräldrapenning från Sverige?

När jag tittar på FKs hemsida så ser det ut som att man ska få det, men jag tycker ändå att det verkar vara en tolkningsfråga.

"Föräldrapenning

Om du arbetar i Sverige och din familj bor i ett annat EUland kan du eller din make/maka ha rätt till svensk föräldrapenning. Arbetar du i ett annat EU-land och har barn kan du ha rätt till föräldrapenning eller motsvarande förmån från det land du arbetar i.

Finns det krav på att du ska ha bott eller arbetat en viss tid i landet för att få föräldrapenning, kan du räkna med den period du arbetat i Sverige. Dessutom får du räkna med de perioder du arbetat i ett annat EU-land, när du flyttar hem till Sverige igen."

Jag arbetar heltid i Sverige nu och kommer göra det fram till två månader innan beräknad förlossning.

• Svar på tråden Någon som flyttat utomlands som gravid?
  • FreeForAll
    olalajla skrev 2010-01-05 16:08:15 följande:
    hejsan. Jag ska flytta till england innan jag föder för min kille bor och jobbar där. Jag ska flytta i mitten av mars ska ha barn 1 maj. Känner mig väldigt nervös för inget är klart. Har pratat med eu kontoret och man ska iaf få fp från sverige i ett år sen blir det ny bedömning. Detta är mitt första barn också men allt går säkert bra hoppas jag. Lycka till för er :)
    Hej! Vad kul med en till! Kommer du kunna skriva ut dig ur Sverige och fortfarande få FP eller måste du fortfarande stå skriven i Sverige?
    Vart i England kommer du flytta till? Lycka till med allt och berätta gärna hur det går!
    Jag är PK, skjut mig.
  • Koffie

I princip gäller 1 års regeln, MEN - om det finns anledning för myndigheterna att tro att du flyttar till England permanent, så kan de komma att skjuta på alla ev beslut för att kolla hur du kommer att göra. Om du då bosätter dig permanent i England kan de skriva dig där retroaktivt från flyttdatum (det kan man låta göra själv också när man flyttar, om man kan göra det troligt att man faktiskt flyttar permanent). Om man flyttar permanent så ska man ha samma rätt som landets invånare när det gäller regler som har med bosättning att göra - och sådant som har med arbetserfarenhet har man rätt att få prövat och man har rätt att ta med sig sin svenska arbetslivserfarenhet för den delen av en försäkring.

I ditt fall är det nog lite synd att göra det, för jag utgår ifrån att du hellre vill ha svensk föräldraförsäkring och svenskt barnbidrag än engelskt? Då har jag inte något bra råd, förutom att faktiskt bara göra det troligt att du bara flyttar dit för max 12 månader och sedan ska tillbaka hem till Sverige igen.

• Koffie
    maryestelle skrev 2009-11-30 12:04:30 följande:
    Jag flyttade till USA när jag var cr 7 månader in i graviditeten. Vi bodde där i två år och jag fick ingen föräldrapennning och jag förlorade min sjukpenninggrundande inkomst- Så när vi flyttade hem igen och vi fick vårt tredje barn hade jag ingen föräldrapenning alls. Så kolla och dubbelkolla igen.
    Men, hade du verkligen inte ens lägsta nivå-penningen?? DEN ska du ju ha rätt till när du bor i Sverige helt enkelt. Basta - annars har de gjort fel.
  • olalajla
    FreeForAll skrev 2010-01-05 16:18:21 följande:
    Hej! Vad kul med en till! Kommer du kunna skriva ut dig ur Sverige och fortfarande få FP eller måste du fortfarande stå skriven i Sverige?Vart i England kommer du flytta till? Lycka till med allt och berätta gärna hur det går!
    Hej.
    Tror inte jag kan skriva ur mig men ska kolla med fk eukontor igen. Min kille bor i Dartford. ar det lang ifran dar ni ska bo? Hur gar allt for er? /anna
  • che

Hej alla,
    jag är i samma situation, fast jag är bosatt i Norge o ska flytta hem till Sverige och blir helt nervös över risken att inte få pengar man tjänat in för att jag flyttar till Sverige. Officiellt är flytten endsast under min mammaledighet, får jag tag i jobb i SV kommer jag att bli kvar där, men annars får jag flytta tillbaka till NO igen ...

Det verkar som om att man får olika svar från olika personer som man pratar med, och att få det de säger skriftligt verkar ju heller inte helt lätt ...

Det jag framför allt undrar över är att kommer jag att få lov att betala för förlossningen själv om jag föder i Sverige, eller får jag föda i Sverige "gratis" för att jag är svensk medborgare? Var vänder man sig med sina frågor? Landstinget? Försäkringskassan kan man ju tydligen inte lita på iallafall ...

Blir så rädd att jag inte får några pengar när jag går hemma och då kommer allt att gå åt skogen, då jag är ensam gravid och helt beroende av att få pengar.

Någon som vet? Ska flytta i slutet av mars och beräknat datum är 3 maj ... veckorna kommer att gå fort nu!

• Koffie
    che skrev 2010-02-03 16:49:13 följande:
    Hej alla, jag är i samma situation, fast jag är bosatt i Norge o ska flytta hem till Sverige och blir helt nervös över risken att inte få pengar man tjänat in för att jag flyttar till Sverige. Officiellt är flytten endsast under min mammaledighet, får jag tag i jobb i SV kommer jag att bli kvar där, men annars får jag flytta tillbaka till NO igen ...Det verkar som om att man får olika svar från olika personer som man pratar med, och att få det de säger skriftligt verkar ju heller inte helt lätt ... Det jag framför allt undrar över är att kommer jag att få lov att betala för förlossningen själv om jag föder i Sverige, eller får jag föda i Sverige "gratis" för att jag är svensk medborgare? Var vänder man sig med sina frågor? Landstinget? Försäkringskassan kan man ju tydligen inte lita på iallafall ... Blir så rädd att jag inte får några pengar när jag går hemma och då kommer allt att gå åt skogen, då jag är ensam gravid och helt beroende av att få pengar.Någon som vet? Ska flytta i slutet av mars och beräknat datum är 3 maj ... veckorna kommer att gå fort nu!
    Som jag fattar det kommer du ju fortfarande vara skriven i Norge hela tiden, eller?
    Då måste du ta kontakt med norska motsvarigheten till försäkringskassan och få lov att föda i Sverige. Annars kan du åka på att betala förlossningen själv. Åtminstone funkar det så inom EU - men nu har ju Norge och Sverige ett lite speciellt förhållande, så det kanske är ännu enklare då. Men, de du ska kolla med är de norska myndigheterna!
    Att du är svensk medborgare ger vanligen inte automatiskt rätt till en gratis förlossning - det är var du bor som räknas, och hur du är försäkrad.

Och du bör ju också kunna få norsk föräldrapenning, även om du vistas i Sverige - det ska inte heller vara något problem. Men om du redan säkert vet att du kommer att vara i Sverige i mer än 12 mån så kommer du vara tvungen att skriva dig i Sverige istället.
  • che

Det jag har hört är att vissa fått betala för förlossningen och andra inte ... jag har inte en aning om vem man ska prata med, för det verkar som att olika landsting i Sverige gör olika. Det verkar inte finnas några spec. regler för hur det ska göras, liksom ...

Jag tänkte först att jag skriver mig i Sverige igen, men då kanske jag förlorar mina upptjänade pengar i Norge? Men egentligen skall ju inte var jag är skriven spela någon roll eftersom jag inte kommer att jobba i Sverige under min vistelse där. Jag måste nog boka tid hos NAV (norska försäkringskassan) och prata med dem, men jag kan inte begripa att de skulle ha någonting med om VAR jag föder någonstans. Men om jag föder i Sverige så blir ju barnet inte automatiskt inskrivet i Norge, vilket i sin tur medför att NAV inte får information om att jag har fött, och därmed kanske jag inte får ut några pengar ... hmmm ... är alldeles för trött i huvudet för att ta tag i detta ... men såååå stressande att inte veta ... tänk om jag inte får några pengar - det är jag ju helt beroende av ... SUCK.

Det man inte ska är att jobba ens en dag i Sverige innan man går ut i mammaledighet för då förlorar man alla sina upptjänade poäng i Norge ...

Det är en djungel ...

• Vaniljkex

Kan du inte foda i Norge da, och aka till Sverige nar barnet har kommit? Da slipper du ju ev problem...

• Koffie
    che skrev 2010-02-04 18:44:45 följande:
    Det jag har hört är att vissa fått betala för förlossningen och andra inte ... jag har inte en aning om vem man ska prata med, för det verkar som att olika landsting i Sverige gör olika. Det verkar inte finnas några spec. regler för hur det ska göras, liksom ... Jag tänkte först att jag skriver mig i Sverige igen, men då kanske jag förlorar mina upptjänade pengar i Norge? Men egentligen skall ju inte var jag är skriven spela någon roll eftersom jag inte kommer att jobba i Sverige under min vistelse där. Jag måste nog boka tid hos NAV (norska försäkringskassan) och prata med dem, men jag kan inte begripa att de skulle ha någonting med om VAR jag föder någonstans. Men om jag föder i Sverige så blir ju barnet inte automatiskt inskrivet i Norge, vilket i sin tur medför att NAV inte får information om att jag har fött, och därmed kanske jag inte får ut några pengar ... hmmm ... är alldeles för trött i huvudet för att ta tag i detta ... men såååå stressande att inte veta ... tänk om jag inte får några pengar - det är jag ju helt beroende av ... SUCK.Det man inte ska är att jobba ens en dag i Sverige innan man går ut i mammaledighet för då förlorar man alla sina upptjänade poäng i Norge ...Det är en djungel ...
    Det känns lite som det blir snårigt för att du bollar med två alternativ. Antingen håller du dej norsk och fortsätter du vara skriven i Norge. Om du då vill föda i Sverige utgår jag att det funkar som i alla EU-länder - dvs att du först måste fråga din sjukförsäkring om lov för att öht få vistas i annat land efter v.36 och för att få en förlossning i det andra landet betalad av försäkringen. Om du gör det i tid brukar det inte vara några problem att få igenom det.
    Att vissa landsting och sjukhus i Sverige gör annorlunda har att göra med att de är för lata för den extra administration det innebär att trixa med utländska sjukförsäkringar och drar en rövare - som ofta funkar om man har ett svenskt personnummer. Men det är inte egentligen riktigt lagligt - du kan åka på att få betala förlossningen själv i ett sånt fall och att din norska sjukförsäkring inte godkänner det i efterhand.

Du kommer själv att vara tvungen att kontakta de norska myndigheterna för att anmäla att ditt barn har fötts och att det ska vara skrivet i Norge, eftersom du är skriven där. I Sverige är det skattemyndigheten som fixar sånt, i Norge vet jag inte - men jag tror inte att NAV har med det att göra. Hör med barnmorskorna på förlossningsavdelningen - de är ju de som fixar sådant i normalfallet, de vet säkert.

Sedan tar du ut din norska föräldrapenning och bor i Sverige. Du utgår ifrån att du inte kommer att stanna totalt mer än 12 mån i Sverige och räknas därför under den tiden som norsk. Att du sedan väljer att flytta till Sverige pga jobb el dylikt är mer en "slump" än något annat - för din avsikt är att flytta tillbaka till Norge igen.

Eller så tar du och skriver dig i Sverige, eftersom du vet att du kommer att stanna här permanent, eller åtminstone längre än 12 månader.
    Om du kan bör du göra det innan förlossningen och försöka jobba en vecka här, så att du får din SGI. Det är nämligen osäkert om du får den inkomstbaserade delen på föräldrapenningen med din norska inkomst som bas. Däremot får du tillgodoräkna dig antalet dagar osv från din norska arbetslivserfarenhet, och du får iallafall lägsta-nivån på föräldrapenningen.
    Om du bara jobbat en aning i Sverige ökar det till nivån för din SGI och du får antagligen betydligt mer pengar i kassan.
    Som skriven i Sverige är du också sjukförsäkrad i Sverige och får din svenska förlossning betald, precis som alla svenskar får.

Det jag skulle göra om jag var du (jag utgår ifrån att norsk föräldrapenning är ungefär lika fördelaktig som den svenska) - är att snabbast möjligt lägga in en ansökan om att få föda barnet i Sverige och att få vistas i Sverige veckorna innan bf.

Jag skulle nog inte satsa på att försöka få ett välbetalt jobb för en vecka i Sverige samtidigt som jag är höggravid...tror att det är att spotta i motvind lite grand.
  • che
    Vaniljkex skrev 2010-02-04 21:42:54 följande:
    Kan du inte foda i Norge da, och aka till Sverige nar barnet har kommit? Da slipper du ju ev problem...
    Jag är ensam gravid och har min familj i Sverige och det betyder min trygghet ... att föda i Norge hade givetvis varit det smidigaste alternativet, men då riskerar jag att gå igenom det helt ensam och det vill jag helt enkelt inte ...
  • che

Moster Ia - tack för att du tagit dig tid att skriva allt detta :)
    Jag ska nog undersöka vidare med NAV hur jag kan göra ... Tusen tack!

• annakarin82

Hej,

1årsregeln som ni pratar om. Gäller den endast inom EU? Jag har precis fått reda på att jag är gravid och kommer att flytta ca 1 år till Singapore och föda där.
  • che
    annakarin82 skrev 2010-02-07 22:04:09 följande:
    Hej, 1årsregeln som ni pratar om. Gäller den endast inom EU? Jag har precis fått reda på att jag är gravid och kommer att flytta ca 1 år till Singapore och föda där.
    www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands

Jag tror att den 12 mnd regeln gäller oavsett var du hamnar i världen. Är du inte längre boende i ex Sverige efter dessa 12 mnd så skall du inte längre vara regisrerad i det svenska folkbokföringsregistret, utan i det land du vistas i. Tror jag :)
    ... läs mer på Försäkringskassans sidor så får du korrekt information än mitt gissande ;D
  • Vaniljkex
    che skrev 2010-02-05 22:30:42 följande:
    Jag är ensam gravid och har min familj i Sverige och det betyder min trygghet ... att föda i Norge hade givetvis varit det smidigaste alternativet, men då riskerar jag att gå igenom det helt ensam och det vill jag helt enkelt inte ...
    Ja, da kan jag forsta att du vill ha din familj omkring dig! I varsta fall kaske din "forlossningskompis" kan komma till dig i Norge innan forlossningen och aka tillbaka med dig och bebisen till Sverige efterat, fast det ar inte sa latt om det ar nagon som jobbar forstas. Jag hoppas att det loser sig.
Svar på tråden Någon som flyttat utomlands som gravid?