che skrev 2010-02-04 18:44:45 följande:
Det jag har hört är att vissa fått betala för förlossningen och andra inte ... jag har inte en aning om vem man ska prata med, för det verkar som att olika landsting i Sverige gör olika. Det verkar inte finnas några spec. regler för hur det ska göras, liksom ... Jag tänkte först att jag skriver mig i Sverige igen, men då kanske jag förlorar mina upptjänade pengar i Norge? Men egentligen skall ju inte var jag är skriven spela någon roll eftersom jag inte kommer att jobba i Sverige under min vistelse där. Jag måste nog boka tid hos NAV (norska försäkringskassan) och prata med dem, men jag kan inte begripa att de skulle ha någonting med om VAR jag föder någonstans. Men om jag föder i Sverige så blir ju barnet inte automatiskt inskrivet i Norge, vilket i sin tur medför att NAV inte får information om att jag har fött, och därmed kanske jag inte får ut några pengar ... hmmm ... är alldeles för trött i huvudet för att ta tag i detta ... men såååå stressande att inte veta ... tänk om jag inte får några pengar - det är jag ju helt beroende av ... SUCK.Det man inte ska är att jobba ens en dag i Sverige innan man går ut i mammaledighet för då förlorar man alla sina upptjänade poäng i Norge ...Det är en djungel ...
Det känns lite som det blir snårigt för att du bollar med två alternativ. Antingen håller du dej norsk och fortsätter du vara skriven i Norge. Om du då vill föda i Sverige utgår jag att det funkar som i alla EU-länder - dvs att du först måste fråga din sjukförsäkring om lov för att öht få vistas i annat land efter v.36 och för att få en förlossning i det andra landet betalad av försäkringen. Om du gör det i tid brukar det inte vara några problem att få igenom det.
Att vissa landsting och sjukhus i Sverige gör annorlunda har att göra med att de är för lata för den extra administration det innebär att trixa med utländska sjukförsäkringar och drar en rövare - som ofta funkar om man har ett svenskt personnummer. Men det är inte egentligen riktigt lagligt - du kan åka på att få betala förlossningen själv i ett sånt fall och att din norska sjukförsäkring inte godkänner det i efterhand.
Du kommer själv att vara tvungen att kontakta de norska myndigheterna för att anmäla att ditt barn har fötts och att det ska vara skrivet i Norge, eftersom du är skriven där. I Sverige är det skattemyndigheten som fixar sånt, i Norge vet jag inte - men jag tror inte att NAV har med det att göra. Hör med barnmorskorna på förlossningsavdelningen - de är ju de som fixar sådant i normalfallet, de vet säkert.
Sedan tar du ut din norska föräldrapenning och bor i Sverige. Du utgår ifrån att du inte kommer att stanna totalt mer än 12 mån i Sverige och räknas därför under den tiden som norsk. Att du sedan väljer att flytta till Sverige pga jobb el dylikt är mer en "slump" än något annat - för din avsikt är att flytta tillbaka till Norge igen.
Eller så tar du och skriver dig i Sverige, eftersom du vet att du kommer att stanna här permanent, eller åtminstone längre än 12 månader.
Om du kan bör du göra det innan förlossningen och försöka jobba en vecka här, så att du får din SGI. Det är nämligen osäkert om du får den inkomstbaserade delen på föräldrapenningen med din norska inkomst som bas. Däremot får du tillgodoräkna dig antalet dagar osv från din norska arbetslivserfarenhet, och du får iallafall lägsta-nivån på föräldrapenningen.
Om du bara jobbat en aning i Sverige ökar det till nivån för din SGI och du får antagligen betydligt mer pengar i kassan.
Som skriven i Sverige är du också sjukförsäkrad i Sverige och får din svenska förlossning betald, precis som alla svenskar får.
Det jag skulle göra om jag var du (jag utgår ifrån att norsk föräldrapenning är ungefär lika fördelaktig som den svenska) - är att snabbast möjligt lägga in en ansökan om att få föda barnet i Sverige och att få vistas i Sverige veckorna innan bf.
Jag skulle nog inte satsa på att försöka få ett välbetalt jobb för en vecka i Sverige samtidigt som jag är höggravid...tror att det är att spotta i motvind lite grand.