• Eternal Psycho

Hur får vi det att fungera?

Jag har en sambo, eller numera före detta sambo. Vi var tillsammans i lite över 4 år. Under dessa 4 år hann alltför mycket att hända. Ett par begravningar, personlig konkurs, vår äldsta gemensamma sons födelse samt vår andra sons både födelse och bortgång.

Vårt förhållande har kantats av problem och tragedier hela tiden och när jag ser tillbaka kan jag inte på rak arm komma på en lycklig period. Inte för att det varit problem mellan mej och min sambo, utan av yttre omständigheter.

Både han och jag har varsitt barn sedan tidigare förhållande, varvid jag och sambons barn inte alltid kommer överens. Jag och hans barn (12 år) är skrämmande lika och dessvärre lika envisa och ingen av oss vill erkänna eventuella fel. Det slutar alltid med att sambon hamnar i kläm mellan oss, trots att det aldrig varit vår avsikt.
    Detta var "dödsstöten" för vårt sammanboende och han sa att han ville flytta isär, trots att vi egentligen inte vill vara isär. Det fungerar bara inte.

Dessutom, utöver ovanstående problem har vårt förhållande kantats av människor som inte vill se oss tillsammans. De kommer med lögner (?) om att min sambo ska ha varit otrogen vid flera olika tillfällen, trots att min sambo lovar dyrt och heligt att han inte gjort något. Jag vill så gärna tro honom, och gör nog det innerst inne också, men alla människor har sått frön som börjat gro och jag vill helst inte att min sambo går utanför dörren utan mej, utifall att...

Nu är det dessutom så att vi väntar barn igen, och nytillskottet är planerat inom en väldigt snar framtid.
    Allt vi båda egentligen vill är att leva ett harmoniskt familjeliv tillsammans, under samma tak....

Kan ni snälla hjälpa oss?

• Svar på tråden Hur får vi det att fungera?
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Ja det är onekligen mycket som hänt under era fyra år tillsammans. Det viktigaste är ju nu att ni båda vill leva ett liv tillsammans under samma tak. Samtidigt skall ni inte rusa in i det utan att förbereda er ordentligt för annars riskerar ni att misslyckas igen. De konflikter som du hamnar i med din partners dotter behöver hanteras på ett annat sätt. Det är du som är vuxen så du skall tänka på att inte gå in i dessa konflikter på samma sätt som hon. Du skulle behöva en strategi för det. Det blir inte bra att din partner hamnar i kläm mellan er. Ingen vinner på det. Ni har också förlorat ett barn vilket måste ha påverkat er väldigt mycket. Med tanke på att ni haft så många svårigheter och att ni vill satsa på att bo tillsammans igen skulle jag rekommendera dig och din partner att gå i parsamtal t ex på familjerådgivningen. Då kan ni få lite hjälp med strukturen i er familj och att få nya redskap att hantera olika situationer på.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Hur får vi det att fungera?