• mimmi 1

Vad ska man göra med död kanin?

Ge mig ett råd! familjens kanin har dött idag.*snyft* det var en utekanin, och ligger nu död i sin bur. VAD ska man göra med den? begrava är uteslutet, då marken är frusen, och vi fick ett par dm snö igår....
    Lägga i frysen i väntan på våren..-helt uteslutet.

Men vad gör man?

• Svar på tråden Vad ska man göra med död kanin?
  • JAG är BÄST
    Amazina skrev 2009-12-01 22:52:58 följande:
    Ja, kanske lämna den till någon som kremera den... Vad gör du med din mormor den dagen hon dör? Har du en frys i källaren till henne med?
    Å vart tror du döda ligger tills dom begravs????
  • JAG är BÄST
    Fyrbarnsmorsa skrev 2009-12-01 23:32:49 följande:
    Förvaring nu över natten om det är kallt ute så stoppa den i en påse och häng högt upp under något tak.
    Är inget alternativ att lämna den ute under ett tak om det inte är närur så inga fåglar kommer åt. För dom äter upp den.
  • Lycklig med Grodd

Det gör mig ont att höra. Tråkigt. Förstår att du är ledsen.

Jag skulle nog iallafall lägga den i frysen. Kanske har du en stor frysbox , kan lägga den långt ner och måste inte se den varje ggng du öppnar frysen?

Har du ett spett annars? Du kan ju försöka bryta upp marken med det.
    När vår sista katt dog en vinter begravde min Far honom i en stör stenhög. Det låg en massa stenbumlingar i hagen efter att brunnen blivit grävd och min Far flyttade undan ett par stenar så att det blev som en liten grotta och bäddade för vår kise där. En stor sten spärrade sedan öppningen så att inga djur skulle kunna komma och dra iväg honom.

Det är jättesvårt verkligen. Kan du inte hitta en grop någonstans och begrava kaninen, lägga över jord osv sedan tills hålet är fyllt?

Lycka till iallafall. Hoppas du hittar en lösning som du kommer på det klara med.

• versan

Hmm... En fundering, Kan ni inte skotta undan snön, tänd en brasa på backen efter ett tag så blir jorden mjukare & ni kan skotta upp det frysta ytlagret & sedan ge kanin en fin begravning.  

• antitanten

OM ni tänker begrava kaninen utomhus så finns bara en lösning.
    Att ha den i en plastpåse/kasse  i frysen.
    Inget konstigt alls med det.

Har haft det själv. Sen hade vi en väldigt fin liten begravning när våren kom och blommorna var på plats helt naturligt också.

• Labbematte

Döda husdjur räknas som hushållsavfall enligt naturvårdsverkets vägledning. Det innebär att om djuret är relativt litet går det bra att förpacka det ordentligt och lägga i tunnan för brännbart avfall.

• mona83
    Amazina skrev 2009-12-01 23:03:12 följande:
    Ja, jag förstår verkligen inte problemet som många verkar ha med att lämna den till vetrinären... Har man inte råd att ta hand om sina djur (även efter att de dött) så ska man enligt mig inte ha djur!!!
    Det handlar väl inte om att man inte har råd, man kanske vill begrava sitt djur på en plats som man vet om. Du vet inte vrat ditt djur tar vägen när du lämnat det hos vetten.

Efter att jag fick veta hur iaf nyk kommun gör när dom hämtar djur hos vetten som avlivats så skulle jag ALDRIG betala för den behandlingen av mitt djur :-/
  • mimmi 1

Mona83... nej precis... då kan man ju lika gärna lägga den i soptunnan... för jag tror inte heller att dom är särsilt etiska när dom hanterar döda husdjur hos veterinären....

Ja, vi får nog antingen elda upp honom, och på så sätt göra en egen kremering, eller så helt enkelt värma marken, så vi kan gräva...

vi har 7- grader, så att hänga honom under taket i en kasse behövs inte... han ligger så fint i sin bur därute.

Tack alla med seriösa råd och alla ni som låtit bli att skämta och skälla....
    vi tar nog hand om den i helgen. täcker över honom med hö i buren så länge.

Trevlig advent på er alla, och en riktigt mysig jul!!

• Labbematte

Vill bara berätta att eftersom husdjur är hushållsavfall får man faktiskt inte elda upp dem.

Bara så ni vet att lagen säger så.

• mona83

mimmi 1 skrev 2009-12-02 10:35:26 följande:

Mona83... nej precis... då kan man ju lika gärna lägga den i soptunnan... för jag tror inte heller att dom är särsilt etiska när dom hanterar döda husdjur hos veterinären....Ja, vi får nog antingen elda upp honom, och på så sätt göra en egen kremering, eller så helt enkelt värma marken, så vi kan gräva...vi har 7- grader, så att hänga honom under taket i en kasse behövs inte... han ligger så fint i sin bur därute.Tack alla med seriösa råd och alla ni som låtit bli att skämta och skälla....vi tar nog hand om den i helgen. täcker över honom med hö i buren så länge.Trevlig advent på er alla, och en riktigt mysig jul!!
    Jag jobbade ett tag som sopgubbe åt Ny kommun, var en av killarna som körde bilen som hämtade avlivade djur. En dag satt han och berättade hur han hade fått göra med en hund han hade hämtat och sen berättade hur han hade gjort en annan dag...
    Så som han berättade så behandlar man inte ens döda männsikor.
    Liksom människor är djur en familjemedlem som man älskar en hel del....
  • mimmi 1

Jag vill bara tala om att kaninen nu är begravd på vår tomt... det blev mildare väder i helgen, och efter ett par svettiga spadtag, så fick vi till en grop. så var ju saken ur världen, men tack alla för att ni gav mig råd!
    kram på er och god jul!!

• mammaflickan

mimmi 1 skrev 2009-12-07 13:18:43 följande:

Jag vill bara tala om att kaninen nu är begravd på vår tomt... det blev mildare väder i helgen, och efter ett par svettiga spadtag, så fick vi till en grop. så var ju saken ur världen, men tack alla för att ni gav mig råd!kram på er och god jul!!
    Va fint! Skickar en kram till er o visar medkänsla.
  • Norrtjejjen

vill bara säga att det inte alls behöver va fel i att lämna in döda djur till veterinär. Man kan göra en sk enskild kremering där du får tillbaka askan. Vi hade tom fått avliva en ökenråtta och även om det "bara" var en liten råtta så berättade hur det gick till och var de strör askan i en minneslund och var den låg.

• mimmi 1

ja, det var ju fint.... men att betala 900 för att kremera en kanin, var i svettigaste laget.(det kostar det här iallafall) så jag är glad att vi kunde begrava honom !

• Norrtjejjen

det var dyrt..jag menar. det kostar typ 900-1000 för att avliva en hund eller katt och där kremering ingår, så varför ska det var lika dyrt att bara lämna in en död kanin för kremering?
    Tur att du kunde begrava den iallafall =)

• aida sutkovic

Hur mycket kostar det att avliva en kanin Hos veterinären? Och vad kan man göra med den när den avlivats förutom att kremera den och eller ta hem den? Snälla svara.

• corona
    aida sutkovic skrev 2015-08-16 13:00:30 följande:

Hur mycket kostar det att avliva en kanin Hos veterinären? Och vad kan man göra med den när den avlivats förutom att kremera den och eller ta hem den? Snälla svara.

Nu har det gått några månader sen du frågade, men jag betalade ca 500 för att avliva min kanin.   Valde att ta hem den och begrava den hemma.

Alltså, alternativen man har är antingen att lämna kvar den hos veterinären, så läggs den i frys och blir sedan upphämtad för kremering.  
    Annars så tar man hem den.   Det är de alternativen som finns.
    Har haft kaniner som dött hemma på vintern, och det kostar ca 150 kr att lämna in den för kremering här.  Vill man ha separat kremering så kostar det betydligt mer. 
Svar på tråden Vad ska man göra med död kanin?