• kiwi81

Första barnet prematur, hur gick det med tvåan?

Ni som fött ett prematurbarn spontant, hur gick det andra gången?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Första barnet prematur, hur gick det med tvåan?
  • K H

Kiwi81: Det är inget som märks att jag är prematur barn, varken längdmässigt, viktmässigt eller något annat kroppsligt problem.

Jag tror nog att folk förväntar sig att man ska vara lite annorlunda när man är prematur. Jag kommer ihåg när jag sade till BVC sköterskan attt jag var född i v.28, då sade hon så här till mig: Det kan man ju inte tro när du har blivit så lång. Nåt sånt.

Det enda som jag har problem med är min höger arm. Jag är svagare i den och kan inte röra den som vänsterarmen så jag är extremt vänsterhänt. Men jag tror bara att den kom i kläm på något sätt under förlossningen

Jag tycker det är väldigt intressant att följa trådarna här om prematurer för jag vet i princip ingenting om tiden på sjukhuset. Mamma har bara sagt att jag nöd döptes samma dag som jag föddes och att jag låg 3 månader i kuvös.
    Alla dessa metoder som finns idag fanns knappast på 70- talet.

Under båda mina graviditeter kände jag på mig att de skulle komma för tidigt. Och de gjorde dem också.

• kiwi81

Nu kom änligen min efterlängtade tvåa! Efter sjukskrivning och bricanyltabletter från v 27 föddes min son i söndags i v 38+1! (Första sonen kom i v 31+3).

• Babe

Första v33 (värkar med blödning, akutsnitt inom 1 dygn)

Andra/tredje v 35 (tvillingar, sjukhus med sängläge pga värkar v29-34)
    ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
  • lappstockholmska
    kiwi81 skrev 2010-01-27 14:19:53 följande:
    Nu kom änligen min efterlängtade tvåa! Efter sjukskrivning och bricanyltabletter från v 27 föddes min son i söndags i v 38+1! (Första sonen kom i v 31+3).
    GRATTIS! Visst är det en helt annan sak att få ett fullgånget barn!!!
  • Jojjo

Första kom i v 36 (inte så mkt tidigt men ändå räknas han som prematur), sjukskriven med lillasyster sen v 25 pga hotande förtidsbörd (regelbundna sd så fort jag gjode nåt). Hon föddes 23 okt i v 38+4!! Så all vila gjorde nytta=)

• Dionadel

Första v29+2  935 gram 36 cm
    Andra v38+3 3595 gram 47 cm

Orsaken till den för tidiga födseln var proppar i moderkakan vilket kunde undvikas under den andra graviditeten med Fragmin-sprutor.

• Kiala

Första 29+5
    Andra 29+1

Båda pga havandeskapsförgiftning. jag var i mycket sämre skick andra graviditeten men en ännu tidigare födsel undveks pga att jag låg still från v 23.

- Viktor 060102 Hanna 080323 (född v. 29+1) -
  • dinana

Mina föddes med akutsnitt i v 35+1 oxh 36+1 pga havandeskapsförgiftning. Hade även ett utomkvedshavandeskap tidigare som slutade i v 16+5 med akutsnitt.

☆★ Molly ?061216 ⚔ Leonard ?090519 ★☆
  • anlo80

blev intresserad över statistiken här!

Min 1:a (son) föddes spontant i v 35+0

väntar 2:a nu är i v 26, sjukskriven i 2 veckor nu pga mycket värkar förra veckan, som har lugnat sig nu när jag inte jobbar,

men man undrar ju hur jag kommer kunna jobba framöver nu tills det är dags, hur försiktig bör man vara? Hur stor risk att få tidigt igen liksom? Det behöver ju inte vara så, men jag hade ju rejäla värkar i 2-3 dygn innan jag kontaktade barnmorskan, visste inte hur mycket som är normalt ju...

• dinana

Jag blev sjukskriven i v 30 ungefär pga av havandeskapsförgiftning + att jag inte hade någon känsel i höger hand. Tyvärr så har jag fortfarande ingen full känsel i handen och de har inte hittat någon anledning till detta. Men men... vi visste nästan från början att våran bebis skulle födas förtidigt. På UL i v 32 så vart bebisen ungefär som en bebis i v 28 så det var efter det som jag fick gå på tätare kontroller (en-två gånger i veckan). åkte in i v 34 och blev sängliggandes. Fick inte gå upp ur sängen eller nått.. bara ligga och vänta på att något skulle hända. Till slut så blev det kejsarsnitt och lille killen föddes i v 36+1. 1880 gr och 42,5 cm "lång". En sån liten bebis har jag aldrig hållt i och det var magiskt. Dottern vägde 1825 när hon föddes men var 44 cm lång. Vet inte om jag skulle våga mig på en trea nu så  har precis satt in en spiral.

☆★ Molly ?061216 ⚔ Leonard ?090519 ★☆
  • kiwi81

Min äldsta son föddes spontant i v 31+3. Man hade märkt att tappen började förkortas i v 26 och jag blev därefter sjukskriven. Fick inget bricanyl eftersom jag aldrig upplevde mina täta sd som smärtsamma och läkaren sa därför att de inte hade ngn effekt.

Med tvåan började tappen förkortas i v 27. Jag blev sjukskriven och i v 29 lyckades jag även "tjata till mig" bricanyl. Denna gång hade jag inte heller smärtsamma (men dock täta) sd, men jag fick bricanyl ändå eftersom jag hade en prematurförlossning i bagaget. Med bricanylet försvann sd nästan helt!! Fick sluta med bricanylet i v 35 och då började sd igen och även en del smärtsamma förvärkar (fick höra att det var helt normalt hos omföderskor). Åkte på en kontroll i v 38+1 för att se om jag läckte vatten eller bara hade vattniga flytningar. Visade sig att jag var 5 cm öppen, så de tog hål på hinnorna och bara ett par timmar senare är son nr 2 född. Så antar att bricanylet och vilan hjälpte så att det inte blev en till prematur och att mina sd och förvärkar har effekt på tappen!! (Har inte upplevt förlossningvärkarna som särskilt smärtsamma någon av gångerna, så tror sd jag hade med äldsta sonen också påverkade tappen..)

Svar på tråden Första barnet prematur, hur gick det med tvåan?