Tycker du att du är en bättre mamma än din mamma?
Motivera gärna!
Motivera gärna!
jag valde svårt att svara på. min dotter är bara 6 månader, har svårt att jämföra mig själv med min egen mamma som haft barn i 24 år jag hoppas och har ambitionen att bli minst lika bra som hon alltid varit. hon är min stora förebild och jag skulle känna mig vilsen om jag inte hade henne. inte så att jag frågar henne om råd inför allt jag gör men jag bollar mycket tankar och funderingar kring livet som mamma både nu och i framtiden med henne. det får mig verkligen att växa in i rollen och känna mig trygg i mina val och beslut
tror vi är väldigt lika som mammor i grund och botten.
Jag är definitivt en bättre mamma än min mamma. Jag är intresserad av mina barn, jag berättar för dem att jag älskar dem, jag läser sagor för dem, vi sjunger och busar, vi kramas och pratar, vi hittar på grejer att göra (det kostar inte massor av pengar att göra en koja, gå till biblioteket eller ta en promenad till änderna tex)
Själv fick jag aldrig höra att jag var älskad, jag fick aldrig någon kram, ingen var intresserad av att prata med mig, läxorna skötte jag prickfritt helt själv. Att jag inte fick dyra leksaker eller bo i ett fint hem är inget jag sörjer, men den känslomässiga biten har definitivt påverkat mig!
Svårt att svara på.
Jag försöker att inte göra om hennes misstag men lyckas inte alltid. Och tyvärr missar jag ibland även med att ta efter hennes bra sidor.
Med tanke på att min mamam var trött och utarbetad unde många år av min barndom och jag hade det rätt tufft av många anledningar, så var hon nog inte så bra som hon velat vara. Jag var ju trots allt inte de enda barnet i familjen, krävde ändå all uppmärksamhet.
Min mamma kan inte haft det lätt.
Men som sagt, jag hoppas att jag lär av hennes misstga och gör saker bättre och mer som jag själv önskade när jag var barn. Men varken jag eller min mamma är perfekta.
Jag anser inte att jag är bättre än min mamma som fostrat 3 barn ensam utan någon som helst hjälp från min pappa som för övrigt är alkholist dom skildes när jag var 1 år. Mamma har sina fel och brister men det har jag med jag hoppas att vi är lika bra, hon är för övrigt min bästa vän och för mig världens bästa mamma.
Min mamma ar varldens basta mamma, alskar henne sa mycket och ser upp till henne. Nu nar jag sjalv ar mamma ar hon min forebild pa en perfekt foralder. Maste tillagga att jag alskar min pappa ocksa :)
Är tekniskt sett inte mamma än, håller på att jäsa bebisen i magen.
Men svarade ändå ja eftersom jag har fått agera mamma åt min mamma i flera lägen. Hon har ganska många egna problem och har inte alltid gjort det bästa för oss barn.
Det där är svårt, min mamma var en KANONMAMMA när jag var liten, hon hittade alltid på en massa roligt och kunde leka med mig i evigheter helt outröttlig- det skulle inte jag orka. Men hon passar också bäst som just småbarnsmamma och har gjort mig mer illa än något annat när jag kom i tonåren- och man slutar ju inte vara mamma när ens barn kommer i puberteten.
Så jag röstade på att jag är den bästa mamman, för jag är 1000% säker på att jag alltid kommer att älska och värna om mitt barn även när hon blir äldre.
Jag har bara varit mamma i två månader, men jag tror att jag är en bättre mamma. Min mamma är väldigt osäker och jag har alltid kännts oengagerad. Men så hade hon iof en rätt taskig barndom, min var i alla fall bättre.
Nej, det är jag ganska övertygad om att jag inte är. Kan inte tänka mig nån bättre mamma än min mamma, hon visade mig och mina 5 syskon otroligt mycket kärlek och värme och trots att vi var så många syskon kände jag alltid att hon hade tid med oss alla.
Hade mer än gärna velat kunna säga att jag är en lika bra mamma, men det känns inte som jag är det. Jag har visserligen bara tre barn, men ett av barnet har särskilda behov och tar otroligt mycket tid och tyvärr känner jag att de andra barnen, särsklit äldsta dottern blir lidande av det
Ja, jag är bättre mamma än min mamma varit av många anledningar;
-enormt tålamod i alla lägen. (Hon gav en örfil och blev otroligt gapig ibland hårdare straff-vilka jag inte går in på här)
-engagerar mig-ALLTID (jag fick klara allt själv. inget ansvar att se till att läxor blev gjorda, bla. Fick hästar som yngre som hon ansåg att en elva åring skulle klara helt själv, otroligt nog klarade jag det trots skola, hade en snäll styvpappa som hjälpte mig)
-punktlig (fick alltid vänta en timma efter avslutad skola-alltid (oavsett väder), när hon skulle hämta. hade 3 km att gå annars. vilket iof jag jämt fick göra iaf. oavsett om det var snöstorm)
-mina barn har hela och ren kläder, städade rum. (mamma hade ingen koll på huruvida ens strumpor såg ut, alla var hål i. hon var uppe på mitt rum ngn gång i bland.)
-stabil ekonomi (mamma stora skulder hela min uppväxt.)
-Min farsa drog när jag var runt 3, ville inte ha med oss att göra. (iof handlade denna tråd om min mamma...)
jag var 22 när jag fick barn, trots separation fr ena barnets fader, 23 år, fanns jag främst där för min son.
Men vill ändå påpeka att min mamma också varit bra, eftersom jag klarat mig så otroligt bra som vuxen och som förälder själv. Så, mycket bra har hon väl ändå gjort för mig också, eftersom jag har bra värderingar... och är en enormt snäll människa :)
Ja, jag är bättre mamma än min mamma. Pengar betyder mer för henne än att lämna aset som misshandlade hennes egna barn psykiskt.
Ja.
Min mamma har aldrig funnits i mitt liv mer än sporadiska besök på sommarlovet. Bott hos pappa sedan jag var under året gammal... Mamma är psykiskt sjuk så det säger väl det mesta...
JA!att jag är en bättre mamma än min mamma har varit!
hon har bara tyckt synd om sig själv sen min pappa stack ifrån oss,min pappa valde spriten före oss!så min mamma orkade inte ta hand om mig!så när jag var 5 år fick jag flytta till min faster,och där har jag haft det jätte bra!
vi har haft kontakt under hela uppväxt tiden!
nu när jag själv har blivit mamma och hon mormor så önskar man att hon skall få en bra kontakt med sina barn barn!men det har inte fungerat så bra.vi bor 45 mil ifrån varandra och när vi väl ska "hem" och hälsa på så får vi sova över hos min pappa,idag är han nykter och har inte rört spriten på 12 år!så han är en helt underbar människa nu...så sist vi skulle ner o hälsa på sa hon!åhh vad jobbigt att ni kommer! hon orkade inte komma hem till min pappa samma dag för att hälsa på!mina barn har aldrig fått besöka henne..är så besviken...trodde att hon nån gång skulle ändra sitt dåliga betende.
Min mamma är underbar och jag önskar att jag var mer lik henne på många sätt!!!
puffar