Hjälpa föräldrar
Hej Tommy och Gerd !
Mina föräldrar som nu är över 70 år har fått problem i sin relation. Grundproblemet är att min far genom åren haft många intressen som han nu ägnar sig åt och utvecklar medans min mor har tagit hand om oss tre söner och nu är sysslolös. Följden är att hon ideligen ifrågasätter det han gör, speciellt datorarbete och föreningsliv. Min far som är konflikträdd, bryter sig inte loss utan blir frustrerad. Detta har pågått i flera år och han beklagar sig till oss söner men han talar inte så bra med mor.
Häromdagen fick han ett sammanbrott och började storgråta och banka i väggarna och sade att han inte orkar mer.
Vi bröder har suttit ner med bägge två och föreslagit att de skall söka hjälp i form av terapi.
Min far är öppen och intresserad av detta men för mor är det otänkbart. Hon skyfflar alla problem under mattan. Så är hon uppfostrad av sin egen mor.
Samtidigt är hon olycklig av att sitta ensam i huset och inte ha något att göra. Hon har inga andra intressen och vill inte gå med i något föreningsliv etc. som vi bröder och far har föreslagit.
De befinner sig således i en ?inlåst? situation. Jag tror mor håller på att falla in i en depression eftersom hon sover dåligt och gråter då vi tar upp ämnet. Hur kan vi söner hjälpa dem ?
Vi kan ju inte tvinga dem att gå i parterapi eller kan det hjälpa dem bägge att bara far går i terapi ?
Med vänlig hälsning,
?Tomz?