• HarperSeven

Hur många språk förstår och/eller talar ditt barn?

Om ert barn förstår och/eller talar fler än ett språk berätta gärna vilka språk och på vilken nivå barnet kan språken.

Om ni har flera barn som förstår och/eller talar olika antal språk så kan ni svara efter det barn som förstår och/eller talar flest språk.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många språk förstår och/eller talar ditt barn?
  • katinka1

fyraåringen förstår och talar tyska och förstår allt på svenska, men svarar bara sällan. Men det kommer tydligen med tiden säger man. Jag pratar bara svenska med barnen, i alla situationen, även om tyskar är här också och resten av "världen" pratar tyska. det är lättare att vara konsekvent med - tycker jag.

• lottizm

min treåring pratar svenska och spanska, han kan ungefär lika mycket på båda språken. jag pratar bara svenska med honom, men på dagis och med pappa pratar han bara spanska.

• ReJeKe

Jag har tre barn och de två äldsta är trespråkiga. Jag och pappan är svenskar så vi pratar svenska hemma, vi bor i Frankrike och tjejerna går i en internationell skola där de pratar franska och engelska.

Min minste är bara två år och har inte börjat skolan än så han pratar bara svenska, med inslag av några franska ord då och då, för han lär sig av sina storasystrar som oftast pratar franska med varandra

• Mealla

Mina barn forstar svenska och engelska och sonen pratar bada spraken obehindrat. Det blir en del engelska verb med svenska andelser som tex, trash-ar, bring-ar osv, eller svenska verb med engelska andelser, kratt-ing, men han kommer fa ordning pa det med tiden.

Engelskan kommer dock ta over mer och mer, men jag tror att han har en bra svensk grund att sta pa. Dottern pa 22 manader anvander bade svenska och engelska ord, och verkar forsta bada sprak lika bra.

• TyskMamma

Min fyraåring talar svenska och tyska. Svenskan är aningen sämre men hon börja komma ikapp nu som tur är =)
    Hon använder tysk ordföljd ibland när hon pratar svenska som tex "Jag vill den inte ha!" eller "Har du den med tatt?" Det är ganska jobbigt för att jag inte vet hur mycket jag bör rätta henne. =(
    Dessutom använder hon också tyska verb med svenska ändelser som "bringa i sängen" = Natta

• HarperSeven
    TyskMamma skrev 2009-12-17 20:54:45 följande:
    Min fyraåring talar svenska och tyska. Svenskan är aningen sämre men hon börja komma ikapp nu som tur är =) Hon använder tysk ordföljd ibland när hon pratar svenska som tex "Jag vill den inte ha!" eller "Har du den med tatt?" Det är ganska jobbigt för att jag inte vet hur mycket jag bör rätta henne. =( Dessutom använder hon också tyska verb med svenska ändelser som "bringa i sängen" = Natta
    Jag tycker att man ska rätta mycket men på ett bra sätt. Så om hon säger "jag vill den inte ha" så kan du säga "vill du inte ha den?" och då kanske hon säger "nej, jag vill inte ha den". Då lär hon sig men även om hon inte säger det så lär hon sig ändå. Jag rättar min son hela tiden och det har jag alltid gjort även när vi bodde i Sverige.

Du kan även starta en diskussion om hon säger "har du den med tatt?" som jag antar betyder "har du tagit med den?". Så kan du säga att "ja, jag har tagit med den. Tycker du att vi ska ta med oss något mer? Då kanske hon säger ja och då kan ni börja diskutera vad ni mer behöver ta med er.
  • Wagram

Jag brukar vara lite "elak" och bade ratta och be sonen upprepa det pa ratt satt, men mer som en lek sa att han inte tycker jag tjatar. Om han bara hor det fran mig tror jag inte att det fastnar, han maste saga det sjalv. Sedanrattar jag inte alltis, eftersom jag tror att det mycket som kommer av sig sjalvt med tiden eftersom de blir mer kansliga for sprakskillnader ju mer de lar sig.

• MrsFreckles

Vi pratar 3 sprak; engelska, svenska och portugisiska. Dottern verkar foredra engelska (gar pa dagis har) men forstar och pratar en hel del svenska och portugisiska ocksa, hon ar dock bara 2 ar och 3 manader an! Jag pratar alltid svenska med henne, min man portugisiska men sa pratar vi en del engelska hemma med, och saklart i sociala sammanhang. Nu kommer tjejen borja ga 4 dagar i veckan pa dagis sa engelskan kommer nog ta over mer och mer...

• underbarn

Min dotter, Everleigh, 3 år, kan prata flytande engelska och portugisiska (min man är brasiliansk) och eftersom vi pendlar mellan Italien och Sverige, kan hon lite utav båda. Men mest förstår! =)

• sweden italy

vi pratar 5 olika spràk med vàran son... jag försöker att uprepa allt pà alla spràk, det är tuffr, men han fattar...

• HarperSeven
    sweden italy skrev 2010-01-08 01:06:59 följande:
    vi pratar 5 olika spràk med vàran son... jag försöker att uprepa allt pà alla spràk, det är tuffr, men han fattar...
    Fem språk det var rekord. Jag trodde i och för sig att det skulle finnas barn som kan och/eller förstår fyra språk men utav de 63 som har svarat så har inget barn kunnat mer än tre spårk. Det skulle vara roligt att veta lite mer. Hur gammal är sonen? Vilka språk pratar ni och varför?
  • sweden italy
    Filip 2 år skrev 2010-01-08 15:43:22 följande:
    Fem språk det var rekord. Jag trodde i och för sig att det skulle finnas barn som kan och/eller förstår fyra språk men utav de 63 som har svarat så har inget barn kunnat mer än tre spårk. Det skulle vara roligt att veta lite mer. Hur gammal är sonen? Vilka språk pratar ni och varför?
    Sonen är 11 mànader nu, vi pratar just nu: Svenska, Persiska, Engelska, Tyska, Italienska. vi pratar dà hemma Engelska, men själv pratar jag alla de första 4 spràken + italienskan kan jag dà lite, men jag klarar mig i italien, maken är dock italienare.. Han pratar, italienska, Engelska, spanska, portuges... sà nàgra spràk till kommer det säkert att bli för Logan + vi bor i Frankrike, sà han kommer förmodligen att lära sig det ocksà... sà det ska bli intressant...  {#lang_emotions_sunny}
  • Wagram
    sweden italy skrev 2010-01-15 16:13:31 följande:
    Sonen är 11 mànader nu, vi pratar just nu: Svenska, Persiska, Engelska, Tyska, Italienska. vi pratar dà hemma Engelska, men själv pratar jag alla de första 4 spràken + italienskan kan jag dà lite, men jag klarar mig i italien, maken är dock italienare.. Han pratar, italienska, Engelska, spanska, portuges... sà nàgra spràk till kommer det säkert att bli för Logan + vi bor i Frankrike, sà han kommer förmodligen att lära sig det ocksà... sà det ska bli intressant...  
    Rent praktiskt, hur har ni tankt halla igand alla de spraken? Ni kan ju inte upprepa allt ni sager pa 3-4 sprak. Kanske vore det battre att koncentrera er pa nagra av dem?
  • bebbe2005

ojoj, fem sprak o boende i ett sjatte sprakland, det later allt lite val saftigt. Pratar du dagligen alla 4 sprak med ditt barn? brukade du gora det innan sonen kom till varlden? 

Visst lar sig barn sprak lattare nar de ar sma, men du kanske i alla fall bor fundera pa om du maste lara honom alla samtidigt? 
    din make o du pratar engelska  med varandra - fortsatt med det. Din make pratar italienska med sonen, annu battre. och du kanske kan prata ett sprak med honom till han ar ca 1 1/2-2 ar och borjar prata och sedan lagger till nasta? under tiden skulle du ju kunna "ge" honom tillgang till de andra 3 spraken med hjalp av tv/radio/musik/dvds? franskan tillkommer ju dessutom fran omgivningen och de barngrupper ni besoker, sa de fyra spraken kanske e tillrackligt intensivt for den lille de forsta par aren?!
    hur du an gor, tank pa att vara konsekvent och inte blanda spraken, det kan bli lite rorigt for honom da, darfor mitt forslag att maken kor italienska, du svenska eller persiska (dvs kor det sprak som du har som modersmal och kanner dig sakrast pa!) och sedan kor ni engelska nar du o maken pratar med varandra och franska hor ni ute pa gatan
    Wow, vilken saligt sprakgeni din son kommer bli nar han e lite aldre!
    Lycka till.
  • Pistou

Vår son är åtminstone trespråpkig.

Jag och (min familj i Sverige) talar svenska med honom, maken och sonens farfar talar engelska med honom, sonens farmor som är spansk (och som själv aldrig fick tala spanska med sina söner utan franska och nu tar igen det) talar spanska med honom.

Samtidigt har vi nyligen flyttat till franskspråkiga Schweiz, och sonen går på franskspråkigt dagis sedan november. Enligt personalen börjar han kommunicera rätt bra med de andra barnen på franska. Till hösten hoppas vi få in honom i en tvåspråkig skola och då tillkommer tyska förutom franskan. Än så länge är svenskan hans allra starkaste språk, följt av engelskan.

Det händer att han blandar språken lite ibland och fyller i med ord från ett annat språk när han inte kan komma på det rätta (Titta på den "camionen", sa han igår till exempel), men så gör nog alla två-/flerspråkiga barn. Det ska bli spännande att se vilket språk barnen kommer att prata med varandra (har en flicka på 15 mån också). Troligtvis svenska eftersom de tillbringar rätt mycket tid med mig, men kanske något annat när de blir äldre. Vi får se.

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • sweden italy
    Wagram skrev 2010-02-02 16:55:27 följande:
    Rent praktiskt, hur har ni tankt halla igand alla de spraken? Ni kan ju inte upprepa allt ni sager pa 3-4 sprak. Kanske vore det battre att koncentrera er pa nagra av dem?
    Vi upprepar nästan allt... ganska roligt faktiskt... làngt men har vant mig...
  • sweden italy
    bebbe2005 skrev 2010-02-02 17:58:12 följande:
    ojoj, fem sprak o boende i ett sjatte sprakland, det later allt lite val saftigt. Pratar du dagligen alla 4 sprak med ditt barn? brukade du gora det innan sonen kom till varlden?  Visst lar sig barn sprak lattare nar de ar sma, men du kanske i alla fall bor fundera pa om du maste lara honom alla samtidigt?  din make o du pratar engelska  med varandra - fortsatt med det. Din make pratar italienska med sonen, annu battre. och du kanske kan prata ett sprak med honom till han ar ca 1 1/2-2 ar och borjar prata och sedan lagger till nasta? under tiden skulle du ju kunna "ge" honom tillgang till de andra 3 spraken med hjalp av tv/radio/musik/dvds? franskan tillkommer ju dessutom fran omgivningen och de barngrupper ni besoker, sa de fyra spraken kanske e tillrackligt intensivt for den lille de forsta par aren?! hur du an gor, tank pa att vara konsekvent och inte blanda spraken, det kan bli lite rorigt for honom da, darfor mitt forslag att maken kor italienska, du svenska eller persiska (dvs kor det sprak som du har som modersmal och kanner dig sakrast pa!) och sedan kor ni engelska nar du o maken pratar med varandra och franska hor ni ute pa gatan Wow, vilken saligt sprakgeni din son kommer bli nar han e lite aldre! Lycka till.
    Jodà, det ska nog gà, de brukar komma igàng senare om man har mer än ett spràk,men det fàr man ta... Tv:n är pà Tyska, Dvd filmer pà alla spràk. men jag ser det positivt, det ännda jag inte pratar med honom är franska, det fàr komma sen.. men jag tror att han trivs mer med svenska just nu... hehe. han joddlar ju en del, fà se vad det kommer ut av det sen... 
Svar på tråden Hur många språk förstår och/eller talar ditt barn?