• Liten blir stor

PCO, metformin och ett stort lass hopp!

Pratade med min läkare i morse angående metformin och vilka inverkningar det har på PCO.
    Sa att jag gärna ville ha det och att det hjälpt många kvinnor med PCO att både gå ner i vikt och sedan kunna bli gravid!
    Han lät inte helt imot det men skulle rådgöra med sina kollegor på gyn om det var en bra behandling..
    Så nu behöver jag en massa tumhållningar!

Jag vill så gärna bli gravid igen utan att behöva kämpa så många år igen!

• Svar på tråden PCO, metformin och ett stort lass hopp!
  • LiselottePCOS

Hoppas verkligen du får pröva iom det inte finns någon vetenskaplig studie som visar på vilka av oss som har PCOS som verkligen blir hjälpta av Metformin är viss läkare kritiska pga detta och vill inte behdnala i onödan om de ändå inte hjälper, de borde vara tvärtom då medcinen är billig och man behöver få pröva för att veta om man blir hjälp, minst ett halvår rekomenderar jag att man har tålamod med medicinen för att se om mens kommer tillbaka. '

Tipsa gärna din läkare om att söka på pubmed.com med orden "PCOS metformin" . Jag har endel länkar i min blogg som du kan hitta tips i med.

Det skiljer dessutaom från landsting och landsting vilken kultur som råder mellan läkarna beroende på vem som utbildar dem.

Min blogg: blogg.passagen.se/liselottepcos/

• Liten blir stor

Tack Liselott för att du svarat. Det är faktiskt från din hemsida jag samlat lite information om metformin och PCO när jag äntligen tog mig modet att ringa till läkaren. Han hade faktiskt hört talas om PCO men han visste inte så mycket om det mer än att det var svårigheter att kunna bli gravid. Så jag förklarade lite för honom om det och det lät inte helt otroligt att jag skulle kunna få metformin.

Jag vart gravid förut med hjälp av pergotime och GI metoden.. Tog två försök båda gångerna, första gången slutade dock med missfall..
    Och eftersom jag så gärna vill bli gravid igen men har väldigt svårt att följa GI kosten just nu så tror jag att metformin skulle ge samma inverkan på mig som GI metoden.

Jag hoppas min läkare hör av sig så fort som möjligt, då ska jag även tipsa han om sidan du nu gett mig.

• butterflower

Liten blir stor.
    Hur fick du din diagnos? Dom misstänker att jag har PCO.
    Vad har du för symtom?

• kräftan77

Liten blir stor skrev 2009-12-04 11:32:54 följande:

Pratade med min läkare i morse angående metformin och vilka inverkningar det har på PCO. Sa att jag gärna ville ha det och att det hjälpt många kvinnor med PCO att både gå ner i vikt och sedan kunna bli gravid!Han lät inte helt imot det men skulle rådgöra med sina kollegor på gyn om det var en bra behandling..Så nu behöver jag en massa tumhållningar! Jag vill så gärna bli gravid igen utan att behöva kämpa så många år igen!
    Hej! Beroende på vad du har för symtom så kan även Tablett Spironolakton hjälpa bra. Jag har ganska besvärlig PCOS och så fort jag gör uppehåll med p-pillerna (som är den bästa medicinen för mig) så MÅSTE jag ha både Metformin och Spironolakton för att dämpa symtomen. Det är dock väldigt få som behandlar med Spironolakton som eg är en kaliumsparande vätskedrivande tablett. Syftet med dem är att få en antiandrogen effekt (sänker nivåerna av androstendion).
    Lycka till!
  • butterflower

Kräftan, Vad är det för symtom du får om du inte äter P piller?

Dom misstänker PCO på mig, så jag har läst lite om det på nätet.

Nu försöker ju vi få barn , så P piller är inget för mig.
    Men jag blir lite nyfiken på vad Ppillerna gör som är så bra för PCOare
    Min gyn försökte behandla mina hemska mensvärkar med Ppiller när jag va i tonåren, och det funkade inte på mig. Hade blödningar i flera månader.

• Tvillingar11

Liten blir stor: är du överviktig? jag har också funderat på att prata med min läkare om metformin, men jag är inte alls överviktig. Kan man ta den tillsammans med annat hormonstimulerande?

• kräftan77
    butterflower skrev 2009-12-05 20:03:36 följande:
    Kräftan, Vad är det för symtom du får om du inte äter P piller?Dom misstänker PCO på mig, så jag har läst lite om det på nätet.Nu försöker ju vi få barn , så P piller är inget för mig.Men jag blir lite nyfiken på vad Ppillerna gör som är så bra för PCOareMin gyn försökte behandla mina hemska mensvärkar med Ppiller när jag va i tonåren, och det funkade inte på mig. Hade blödningar i flera månader.
    Så fort jag inte tar Desolett p-piller så går jag upp i vikt, får MYCKET acne, ökad kroppsbehåring, humörsvängningar, utebliven mens och ibland även bristningar pga viktuppgången. Inte alls kul! Jag försöke också bli med barn nu och tar då Metformin och SPironolakton istället. De hjälper hyffsat men inte lika bra.
    Lycka till!
  • kräftan77
    Tvillingar11 skrev 2009-12-05 21:49:53 följande:
    Liten blir stor: är du överviktig? jag har också funderat på att prata med min läkare om metformin, men jag är inte alls överviktig. Kan man ta den tillsammans med annat hormonstimulerande?
    Hej! Man kan nog få metformin ändå. Jag är normalviktig men får det i förebyggande syfte.
  • USB

Jag pratade med min läkare om metformin och hon hade precis varit på en föreläsning om det. Jag har ganska lågt sockervärde och därför fick jag inte metformin för hon sa att jag skulle nog må jättedåligt av det. Det funkade bäst på såna som låg lite högre i glukos sa hon. Det enda jag fått är provera som jag ska ta varannan månad för att få mens. Jag fick min diagnos för en månad sen.
    P-piller kunde jag få för att slippa behåringen men det vill jag inte ha. Nån hjälp med övervikten verkar man inte få. Ska ta tag i den efter jul. Måste läsa in mig lite på GI först.
    För mig känns det hopplöst.

• CessB
    kräftan77 skrev 2009-12-06 09:04:23 följande:
    Så fort jag inte tar Desolett p-piller så går jag upp i vikt, får MYCKET acne, ökad kroppsbehåring, humörsvängningar, utebliven mens och ibland även bristningar pga viktuppgången. Inte alls kul! Jag försöke också bli med barn nu och tar då Metformin och SPironolakton istället. De hjälper hyffsat men inte lika bra.Lycka till!
    Detta beror på att du har för hög halt av testosteron, och att du behöver östrogenet i Ppillerna för att jämna ut hormonbalansen,
    Det rä det som är PCO, en hormonrubbning..

Jag har det också, fick Ppiller och har gått ner 26kg på 2 år..
    Nu har jag slutat med ppiller och jag har haft 3 egna menstrationer av 3 möjliga...
    slutade med dem i aug.. haft mens Sept, okt, nov.. ..

Så nu ska vi kolla så att det håller i sig.. o när min söta sambo känner sig klar med skolan ska jag ligga med bena i luften hela tide.. haha.. ;)

Men om ni testar att gå ner ett par kilon i vikt, för att se när er Mens kommer tillbaka, oavsett om ni är överviktiga eller ej är oftast en viktnedgång helt avgörande....

:)

/Cess
  • kräftan77
    CessB skrev 2009-12-07 07:49:43 följande:
    Detta beror på att du har för hög halt av testosteron, och att du behöver östrogenet i Ppillerna för att jämna ut hormonbalansen, Det rä det som är PCO, en hormonrubbning..Jag har det också, fick Ppiller och har gått ner 26kg på 2 år..Nu har jag slutat med ppiller och jag har haft 3 egna menstrationer av 3 möjliga...slutade med dem i aug.. haft mens Sept, okt, nov.. ..Så nu ska vi kolla så att det håller i sig.. o när min söta sambo känner sig klar med skolan ska jag ligga med bena i luften hela tide.. haha.. ;)Men om ni testar att gå ner ett par kilon i vikt, för att se när er Mens kommer tillbaka, oavsett om ni är överviktiga eller ej är oftast en viktnedgång helt avgörande....:)/Cess
    Ja det är väl så.. jag är ju normalviktig. Förra omgången jag skulle ha barn så vägde jag bara 59 kg och nu visserligen lite mer men ändå normalt BMI. Tror därför inte att viktminskning är enda lösningen..
    När man upptäckte min PCO (efter att ha slutat med desolett första gången) då gick jag upp 10 kg på ca 1½ månad. Då var jag överviktig och fick bristningar på låren men sedan dess lyckats gå ner och hålla vikten med desolett. Just nu försöker vi dock blir gravida igen..
    Håller tummarna för er när du skall ligga med benen i luften.. ha ha..
    Lycka till i framtiden
  • Liten blir stor
    butterflower skrev 2009-12-05 19:50:21 följande:
    Liten blir stor.Hur fick du din diagnos? Dom misstänker att jag har PCO.Vad har du för symtom?
    Jag fick min diagnos när jag var 19, då hade jag inte haft många mensturationer på ett år. Gjorde ett vaginalt ultraljud där man såg de typiska pco äggstockarna.
    Jag har även övervikt, mest bukfetma, generande hårväxt, glesa mensturationer..
  • Liten blir stor
    Tvillingar11 skrev 2009-12-05 21:49:53 följande:
    Metformin kan man väl kombinera med pergotime som jag har förstått det.. Om man vill bli gravid alltså..
  • kräftan77

Liten blir stor skrev 2009-12-07 17:34:49 följande:

Metformin kan man väl kombinera med pergotime som jag har förstått det.. Om man vill bli gravid alltså..
    Japp!
Svar på tråden PCO, metformin och ett stort lass hopp!