Köksmaskin - vilken är bäst?
Jag har siktat in mig på en köksmaskin i julklapp (antingen från föräldrarna eller om jag köper en åt mig själv efter jul). Men frågan är vilken man ska ha?
Jag har siktat in mig på en köksmaskin i julklapp (antingen från föräldrarna eller om jag köper en åt mig själv efter jul). Men frågan är vilken man ska ha?
Jag har en Kitchen Aid. Tycker själv att 5dl vätska fungerar, men är faktiskt osäker på om det fungerar med mer vätska, någon gång har det blivit lite trångt i bunken ändå med degen på 5dl. Tror att KA har olika modeller/storlekar i USA och/än i Sverige.
Men jag resonerade som så att ska den stå i köket och synas hela tiden så är utseendet A och O och jag skulle aldrig vara lika nöjd då med någon annan assistent än en Kitchen Aid. Även om den bara klara 5 dl-degar. Tror inte heller att det är den bästa när det gäller styrkan, men det gör liksom inget. Lite som att ju snyggare man är, desto mer dumheter kommer man undan med
Hur som helst är jag ändå jättenöjd och tycker det är kul att man kan köpa till tillbehör som citruspress, köttkvarn och glassmaskin. Fast det kanske man kan till alla assistenter.
Anna Sul: Precis! Köket spenderar jag mycket tid i och vill gärna att det ska se fint ut.
Nicke: Ja, dom är inte lätta! Det är mycket därför jag vill ha den framme också!
Nicke Nyfiken skrev 2009-12-07 18:07:36 följande:
mmm kanske, men jag tyckte det va snyggare att ha av samma serie och ska jag vara ärlig äter vi nästan aldrig rostat bröd...
Men jag håller med om att den är väldigt snygg!!
Jag har fått en valfri köksmaskin i julklapp av mina föräldrar, men har lite beslutsångest.
Jag vill ha en hållbar maskin som inte låter för mycket, som är snygg och enkel och praktisk att använda.
Just nu står det mellan Electrolux 4400 och Ankarsrum. Ankarsrum verkar vinna de flesta tester jag har läst, och de allra flesta verkar mycket nöjda. Är dock tveksam eftersom bunken är så stor, är det någon som har erfarenhet av denna och som vet om det går att köra degar på ca 5 dl vätska?
Ankarsrum! Den hette Electrolux tidigare, helt suverän. Har sett ungefär likadan ut sedan 55 år tillbaka, alla delar passar i stort sett alla modeller.
Bunken stor men lättdiskad, inga problem med att köra små degar, jag kör ibland på bara 2,5 dl, inga problem.
Jag gillar RAW food och gör mycket gröna smoothies. Använder mycket hårda ingredienser såsom råa rödbetor, morötter och grönkål så det behövs en mycket bra blender. De tre bästa på marknaden är definitivt Vitamix, Blendtec och Optimum.
De tre är likvärdiga prestandamässigt men de två första är hutlöst dyra. Jag köpte en Optimum 9400 då denna är minst lika bra, eller bättre än, Vitamix 5200, men till ett mycket bättre pris. Denna köpte jag på Froothie Sveriges hemsida och jag är nu inne på att även köpa en Slow Juicer.
Jag är helnöjd !!