• Mephala the ranger

Var det rätt gjort?

Situation vid matbordet: 2-åringen vill ha mjölk. Båda föräldrarna säger nej vi dricker vatten till maten idag, alla ska göra det. 2-åringen gnäller och börjar smågrina (kan tillägga att barnet är lite småtrött) och skriker efter mjölk. Den ena föräldern säger då, jamen om du dricker upp allt vatten så kan du få lite mjölk.

Var det rätt gjort????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-04 17:23
    Kommentera gärna varför ni väljer det ena eller andra alternativet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-05 17:08
    Kan ju tillägga att dottern dricker hur mycket mjölk som helst om hon får. Det är inte onyttigt, men hon är torr i huden och kissar dåligt varav jag vill att hon dricker minst ett mål med vatten. Nu hade hon redan druckit mjölk till lunch och mellanmål. Jag försöker att hålla vatten som dryck till middag just för att hon ska få i sig ren och skär vätska för både hud och kisseri. Därav att jag helt enkelt tog fighten att hon hellre skulle dricka vatten till middag den gången, eller egentligen alla middagar. Det är lättare att få i henne vatten när vi äter än att hon ska gå och dricka när som helst, för det gör hon inte.
    Ville bara klargöra det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Var det rätt gjort?
  • Liten måne

annat, för oss hade det varit en onödig diskussion från början. Vår dotter får alltid välja mellan vatten och mjölk och väljer oftast det sistnämnda. finns ingen anledning att neka mjölk tycker jag.

• Livshlädje

Jag skulle som många andra inte heller ta den fajten från början, utan låter barnet själv välja vad det vill dricka.

Men sen tycker inte jag att man måste vara konsekvent när man själv målat in sig i ett hörn.. Jag tycker absolut att man kan dra tillbaka ett nej som man inte kan motivera när barnet protesterar! "Okej, jag förstår att du vill ha mjölk, men du kan väl säga det med ord och inte bara gnälla", eller "jag tänkte att vatten skulle vara bäst nu, men om du tycker annorlunda kan jag ändra mig!".

• Hanna36

Att dricka mjölk eller vatten till maten är en konflikt som man knappast ska ägna sig åt tycker jag. Att dessutom ge sig in i en sån diskussion med en trött och hungrig 2-åring är som att bädda för konflikt!
    Hade det varit thafs om vatten eller läsk hade situtationene varit annorlunda.
    Jag brukar fråga mina vad de vill ha att dricka till maten, de får välja vatten eller mjölk.. eller båda.

~ Mamma till 3 goingar ~
  • tamate

om man bortser från vad exemplet handlar om då vi gett mjölk från början så svarar jag nej, har man sagt ens ak ska man verkligen inte ändra på det för att barnet börjar tjuta, då lär man barnet att den får som den vill bara den skriker lite och vips har man en odräglig unge som kastar sig på golvet på ica och sparkar och skriker för h*n inte fick det eller det. har man en dialog är det en annan sak, om barnet säger varför den vill ha mjölk istället och pratar vänligt så kan man släppa efter men då ska BÅDA föräldrarna ge efter och inte den ena trampa över den andra för då blir det snett med.
    här hemma brukar vi ge varandra ett ögonkast för att vi båda ska säga lika, barnen ser det säkert men det visar att vi kommunicerar och vi vill stå eniga inför barnen och stå fast vad vi sagt. men så behöver man ju inte vara hård eller så för det, vänligt men bestämt =)

• Tummelisa

Torr i huden och kissar dåligt? Skulle det bero på något i mjölken eller vad?
    Alltså skulle det bli sån skillnad om hon drack mjölk eller vatten till maten?
    Länk på detta? Måste vara något jag missat (men jag säger absolut inte att det inte kan vara så).

• annama

Det är lika mycket vätska i ett glas mjölk som i ett glas vatten så ur den synvinkeln behöver man inte välja vatten.

• Papayia

Personligen hade jag inte brytt mig om hon valde mjölk före vatten vid måltid. Mjölk är inte vätskedrivande. Kolla upp hennes hud och kissproblem så du vet vad det beror på. Att hon pinkar för lite är ju knappast pga av mjölken...

• Maria222

Jag svarade nej.
    Jag hade givit sonen mjölk direkt. verkligen inget att tjaffsa om.

• HemmaHosSofi

Jag frågar alltid dottern (snart 2år) om hon vill ha mjölk eller vatten till maten. Ypperligt tillfälle att få känna sig lite stor och välja själv.

• Sarah84

jag skulle aldrig tagit striden från början.. Hade de vart så att barnet velat ha läsk hade ja förstått de, men nu ville han/hon ha mjölk. Ser inte problemet. Mjölk är ju för övrigt väldigt nyttigt för barn.
    Ne här väljer vi våra trider & de är definitvit inget vi prioriterar..

• Matillin

Ja, man ska välja sina strider anser jag. Känns lite onödigt att bråka om ett mjölkglas, det finns dessutom föräldrar som inte ens kan få barnen att dricka mjölk Och om hon nu först drack ett glas vatten som ni ville så kunde hon ju få ett glas mjölk sedan?

• Matillin

Nu ser jag att man kan svara både jag och nej på frågan och mena samma sak.
    Jag svarar ja att det var rätt gjort av din man att ge henne mjölk efter vattnet.
    Men vissa svara på om du gjorde rätt som sa nej från början?

• Girlinthecity

Mjölk är lika mycket vätska som vatten. Innehåller dessutom jättemånga bra saker som barn behöver. Så jag svarar annat, för jag tycker situationen är konstig. Vill hon dricka mjölk så låt henne dricka mycket mjölk så kommer hon ju att kissa mer, hellre än att "tvinga" i henne vatten och neka henne den vätska hon vill ha. Det är ju inte som att det var läsk hon hellre ville dricka.

• Petra72

Svarade ja, men ångrade mig. Jag hade hällt ut vattnet och gett mjölk.
    Fattar heller inte vad det är för skillnad på mjölk och vatten som vätska...

Svar på tråden Var det rätt gjort?