Varför är man vegetarian?
Ja det är en sak jag har funderat på.. Varför blir man vegetarian för djurens skull.. eller "rättigheter i samhället"? en annan sak om man valt det pga hällsan, men just som stämpeln att man är en djurvän och dörför inte äter kött.
Jag tänker så simpel som så här. Om alla hade slutat konsumera och försörja kött industrin så hade inte bara människorna lidit genom mycket hög arbetslöshet och anemi (jo jag vet man KAN leva utan kött, men då måste man ha intresset för att laga mat så att man får i sig allt man behöver. Inte minst kunskapen.. vilket är mycket att kräva). Men även djuren blir drabbade. Om ingen försörjer köttindustrin så kommer ju tillslut alla grisar,kossor, höns och getter att dö ut. Inget tar ju på sig att skapa mark, maskinerier och ett heltidsjobb som inte avlönar sig.
Så är det mer humnat att låta djuren dö ut och inte existera mera (förutom ett antal ex på djurparken som skulle finnas som bevis för dåtidens djur..)?
Från min synvinkel så gör jag alla en tjänst att äta kadaver, men däremot så kan jag bidra till de bönder som ger djuren ett värdigt djurliv. dvs som är frigående, har utrymme , mat, vård och få en snabb och nästintill smärtfri död.
Eller hur tänker ni andra?