• beccagranen

Varför är man vegetarian?

Ja det är en sak jag har funderat på.. Varför blir man vegetarian för djurens skull.. eller "rättigheter i samhället"? en annan sak om man valt det pga hällsan, men just som stämpeln att man är en djurvän och dörför inte äter kött.

Jag tänker så simpel som så här. Om alla hade slutat konsumera och försörja kött industrin så hade inte bara människorna lidit genom mycket hög arbetslöshet och anemi (jo jag vet man KAN leva utan kött, men då måste man ha intresset för att laga mat så att man får i sig allt man behöver. Inte minst kunskapen.. vilket är mycket att kräva). Men även djuren blir drabbade. Om ingen försörjer köttindustrin så kommer ju tillslut alla grisar,kossor, höns och getter att dö ut. Inget tar ju på sig att skapa mark, maskinerier och ett heltidsjobb som inte avlönar sig.

Så är det mer humnat att låta djuren dö ut och inte existera mera (förutom ett antal ex på djurparken som skulle finnas som bevis för dåtidens djur..)?
    Från min synvinkel så gör jag alla en tjänst att äta kadaver, men däremot så kan jag bidra till de bönder som ger djuren ett värdigt djurliv. dvs som är frigående, har utrymme , mat, vård och få en snabb och nästintill smärtfri död.

Eller hur tänker ni andra?

• Svar på tråden Varför är man vegetarian?
  • beccagranen
    AnnsoPannso skrev 2009-12-07 11:33:36 följande:
    Varför skulle djuren dö ut? Förstår inte... Sen är det väl ingen nyhet direkt att vi äter för mycket kött! Köttindustrin kräver ju grymma energiresurser. Nu är jag inte vegetarian själv heller men det är ju inte helt fel att välja vegetariskt av flera orsaker.
    Om du hade läst tråden hade du förstått mitt tanke sättt. Som sagt, absolut inget fel i att inte äta kött, det är ett eget val man gör som jag respekterar. Men jag ser att man bara gör sig själv en tjänst, för även om det är en mindre grupp som väljer att inte äta kött så påverkar det inte industrin något markant. Men om man är vego. o propagerar för att alla köttätande är hemska människor som tycker det är okej att djuren lider, vilket är fel. Och sedan tycker att alla ska leva efter deras metoder och tror sig rädda alla djuren, utan konsekvenser är helt absurt. Det är vad jag ifrågasätter.

Och självklar krävs det energieresurser för att driva denna industri, precis som alla andra.. men om köttindustrin skulle lägga ner så skulle det krävas ofantliga resusrser för odlingar med. Så det går väl jämt upp.
  • Trill

Boskapsuppfödning, inklusive betesmark och djurfoderodling, tar idag upp 30 procent av jordens isfria landyta och upp till 70 procent av all odlingsbar mark.
    ( www.klimathotet.net/ )

Så ja... det kommer finnas GOTT om plats för att odla spannmål och grönsaker till människor om man slutade odla foder till köttproduktionen.

När jag åt kött, behövde jag aldrig försvara mig.
    Nu när nästan helt gått över till (lakto-ovo) vegetarisk föda får jag försvara mitt val hela tiden.
    Undrar varför det är så

Jag personligen, tycker helt enkelt det är barbariskt att äta upp andra levande varelser. Varelser som kan tänka och har känslor.

Däremot lägger jag mig inte i om andra äter kött. Mina närmsta familjemedlemmar äter kött, och jag skulle aldrig få för mig att bråka om det.

Men för många tycks det vara en väldigt känslig punkt att vissa väljer att leva vegetariskt.

En sak som är lite lustig är att många anser att man som vegetarian bara äter grönsaker.

Erhm jag äter ALLT utom just kött. D.v.s. Pasta, ris, potatis, bröd, mjölk, ägg, chips, godis, glass, öl, vin, osv osv.
    Ja just det ja... jag äter även grönsaker

• Lima80
    Om du hade läst tråden hade du förstått mitt tanke sättt. Som sagt, absolut inget fel i att inte äta kött, det är ett eget val man gör som jag respekterar. Men jag ser att man bara gör sig själv en tjänst, för även om det är en mindre grupp som väljer att inte äta kött så påverkar det inte industrin något markant. Men om man är vego. o propagerar för att alla köttätande är hemska människor som tycker det är okej att djuren lider, vilket är fel. Och sedan tycker att alla ska leva efter deras metoder och tror sig rädda alla djuren, utan konsekvenser är helt absurt. Det är vad jag ifrågasätter.Och självklar krävs det energieresurser för att driva denna industri, precis som alla andra.. men om köttindustrin skulle lägga ner så skulle det krävas ofantliga resusrser för odlingar med. Så det går väl jämt upp.
    Det går INTE jämt upp. Det finns många duktigt forskare som i sina rapporter visar på att djurindustrin är en större miljöbov än transporterna. Djurindustrin står för 18% av koldioxidutsläppen! Det är mycket! Det vore en väldigt enkel handling av oss i västvärlden att gå över till vegetarisk kost..för alla människors skull och för djuren..för en hållbar värld.
  • zingo

Bor man i väst så är de ingent problem att få i sej vad man behövar på vegetarisk kost de man franföralt får och dehöver i kött är protoiner och de finns de gott om i mjölk, smör, ost, böner, nötter,soja occh en rad anndra grejer så du kanske borde läsa på vad de gäller naring och sånt innan du uttalar dej om sånt..... sen när de gäller kött konsumtion och kött industrin så visst om alla skulle bli veretarianer över en natt så skulle väl de kunna bli broblem men de lär ju alldrig hända därimot så kan jag tala om att kött industrin så som den ser ut idag varken är miljövänlig ekonomisk eller human mot djur eller mänskor. de kosstar så mycket att produsera kött så de skulle räcka om halva USAs befolkning skulle sluta äta kött för att ha mark till att odla mat som skulle kunna lösa världs svälten. Om du hadde läst på lite om hur mäniskor konsumerar förr och nu så hadde vetat att just kött konsumtionen har ökat med 150% sedan 50 talet i väst och medans folk i väst har råd att äta djur varje dag som till stor del föds upp i fattiga länder så får rästen av välden leva på ris.. Och när de kommer till arbetstillfälen så tror jag säkers att folk kan jobba med vegetarisk mat också. Vill gärna tilläga att de inte är onaturligt eller fel för mäniskor att äta kött eller vegetariskt men så som meniskor idag konsumerar kött och så ofta och så som industrin ser ut är allt annat än naturligt och de skadar mäniskor natur och djur viste du att ettt av vårat största utsläps problem är kors fisar låter sjukt men de är sant i och med att jorden är överbefolkad och att meniskor gillar att äta kor så finns de för många kor jag tycker det säger en del om hur rubbad balansen är finns tusen mer argument för att sluta äta kött

• zingo

Oj glömde säga att jag tror naturen och djuran klarar sej alldeles utmärkt utan mäniskors inblandning de har ju funkat så bra i alla tusen år innan vi började lägga oss i med risk för att låta lite hippi så tror jag till och med att maturen klarar sej bättre och kan kanske lösa lite av dom problem vi har ställt till med om den bara får vara mer i fred

• klocka
    beccagranen skrev 2009-12-07 12:22:35 följande:
     Men om man är vego. o propagerar för att alla köttätande är hemska människor som tycker det är okej att djuren lider, vilket är fel.

Det framgår inte riktigt om du menar att det är fel att djuren lider eller om du menar att det är fel att alla köttätare är hemska människor som tycker att det är fel om djuren lider. Här är några fakta bara:

-       2002 kundeen forskare vid University of Wyoming visa att fisk känner smärta. I ett uppföljande experiment injicerades syra i läppen på foreller vilket ledde till att de började gnida läppen mot botten av akvariet igen och igne, samma beteende som syns i däggdjur när de känner smärta. När de sedan fick morfin upphörde beteendet.

-       I ett typiskt hönshus är luften så full av ammoniak att arbetarna måste ha gasmasker. Även fåglarna får andningssjukdomar, sår på fötterna (ofta städas huset inte förrän hönsen körs till slakt när de är 6 veckor gamla, då städas det och sedan får en ny grupp individer leva där i 6 veckor innan de dödas). Höns växer tre gånger så fort som på 50-talet och deras muskler växer nu så snabbt att deras ben inte kan bära dem. I en studie hade 90% av alla broilers påvisbara benproblem och 26% hade kroniska smärtor. En forskare vid University of Bristol konstaterar att ”Broliers är de enda djuren vi föder upp för att äta som är i kronisk smärta under den sista femtedel av sina liv.” När de körs till slakt tar man dem i ett ben så att man kan plocka upp så många som möjhligt samtidigt och slänger in dem i säckar. Ibland används spadar för att gräva upp dem. När de kommer till slakthuset hängs de upp i krokar i benen. Därefter är tanken att deras huvuden skall doppas i ett vattenbad där de blir bedövade, men självklart flaxar många så att de inte blir bedövade. Därmed är många vid medvetande när deras halsar skärs av, och även här missas många, eller blir många halsar avklippta till en del, och de är därmed vid medvetande när de körs in i en tank för att skållas.

-       Kalkoner har avlats för att ge mycket bröst (liksom kyckling) för det tycker många om att äta. Kalkoner kan inte para sig naturligt för att de är så vanskapta.

Det är obegripligt för mig hur någon överhuvudtaget kan välja att stödja denna industri. Och självklart finns mycket mer att säga om de vidrigheter som begås mot kor, hästar, grisar etc.

• Trivia
    M C skrev 2009-12-07 10:57:15 följande:
    Motfråga till alla veggon: var ska alla grönsaker odlas? Är tanken att skogen ska ryka helt då eller? Dessutom är kött bra för kroppen, grönsaker och spannmål är nya för kroppen i evolutionens ögon.
    Den kan tex odlas där all gröda som går åt till djuruppfödning odlas.

Grönsaker och spannmål må vara nya, men det finns inget som tyder på att vi, med de resurser och alternativ vi har, inte skulle klara oss på det. Soja och quorn är väldigt bra alternativ till kött, liksom baljväxter.
    We are Fuck U-nited. Boys are not invited.
  • lennartsdotter

Jag var vegetarian under flera år just för att jag inte visste var jag stod. Jag äter fortfarande huvudsakligen vegetariskt men en del ekologiskt kött, vilt och fisk också.

Det finns jättemånga skäl till varför man blir vegetarian. Hälsomässiga och/eller etiska är väl vanligast.

Vad gäller alla arbetstillfällen som försvinner och alla stackars djur... ja du, folk får väl arbeta med annat om köttindustrin minskar eller försvinner. Om ingen äter kött lär vi väl äta annan mat. Mat som måste produceras och för att inte alla ska bli anemiska kanske slaktarna kan omskola sig till näringsfysiologer och lära folk hur de ska äta utan att bli anemiska.{#lang_emotions_wink}

Och att vissa tamdjur dör ut, är det ett problem? Har de ett kulturvärde kommer de bevaras även fasts folk inte vill äta dem.

• klocka
    lennartsdotter skrev 2010-02-14 00:31:11 följande:
    Och att vissa tamdjur dör ut, är det ett problem? Har de ett kulturvärde kommer de bevaras även fasts folk inte vill äta dem.
    De framavlade raser som används som livsmedel är inte naturliga, inte motståndskraftiga mot sjukdomar etc etc och skulle inte klara ett liv i vilt tillstånd. Tyvärr dör fler och fler gamla, naturliga raser ut till förmån för t ex Holsteinerkon, som i princip den enda som används för mjölkproduktion nu. Mångfalden skulle alltså blir större, inte mindre, om kriterierna för vilka raser som skulle bevaras inte var "hur mycket mjölk kan denna ko producera hur snabbt" eller "hur snabbt växer denna kyckling om vi proppar den full med muskeluppbyggande kost som möjligt".
  • zingo

Ja mäniskor ska fan inte röra i naturen låt evulutionen sköta de själv specielt inte när de är profit som är drivkraften. Djur och natur hade klarat sej så mycket bättre om vi la oss i mindre

• Weyoun

Ett Liv skrev 2009-12-07 03:10:50 följande:

//Jag själv anser att jägare är nödvändigt att ha, i mina ögon så är det bara till att välja om man vill att djuren ska föröka sig i mängder, äta upp hela vår natur för att till slut dö av svält. Eller att låta utbildade jägare fälla ett par hundra per år, med ett snabbt och effektivt skott så att vi fortfarande kan ta del av de vackra vilda djuren vi har och natur.//

Men det är helt ok att vi människor förökar oss hur mycket som helst eller...?  Vem skjuter av oss så att vi inte äter upp allt och förstör naturen?  INGEN!!!  Så var är skillnaden???

• Weyoun
    zingo skrev 2010-02-13 19:31:35 följande:
    Oj glömde säga att jag tror naturen och djuran klarar sej alldeles utmärkt utan mäniskors inblandning de har ju funkat så bra i alla tusen år innan vi började lägga oss i med risk för att låta lite hippi så tror jag till och med att maturen klarar sej bättre och kan kanske lösa lite av dom problem vi har ställt till med om den bara får vara mer i fred
    Så tänker jag med!!
  • Mrs Moneybags

Varför inte, säger jag?

Varför är man inte vegetarian?

Det finns massor av industrier som läggs ner varje år utan att man tänker att det är omöjligt för de anställda att hitta nya vägar på arbetsmarknaden.
    Det sliter enormt på vår miljö att ha en så pass stor köttindustri som vi har, där vi dessutom bara tar hand om delar av djuret (inte som förr, när alla delar serverades på middagsbordet).

Jag är övertygad om att människan i framtiden kommer att vara vegetarian.

• Miss Obsessive
    Trill skrev 2009-12-08 11:20:23 följande:
    När jag åt kött, behövde jag aldrig försvara mig. Nu när jag nästan helt gått över till (lakto-ovo) vegetarisk föda får jag försvara mitt val hela tiden. Undrar varför det är så? Jag personligen, tycker helt enkelt det är barbariskt att äta upp andra levande varelser. Varelser som kan tänka och har känslor. Däremot lägger jag mig inte i om andra äter kött. Mina närmsta familjemedlemmar äter kött, och jag skulle aldrig få för mig att bråka om det. Men för många tycks det vara en väldigt känslig punkt att vissa väljer att leva vegetariskt. En sak som är lite lustig är att många anser att man som vegetarian bara äter grönsaker. Erhm jag äter ALLT utom just kött. D.v.s. Pasta, ris, potatis, bröd, mjölk, ägg, chips, godis, glass, öl, vin, osv osv. Ja just det ja... jag äter även grönsaker
    Du sa det mesta jag själv tänkte säga! Varför måste man som vegetarian hela tiden försvara sitt val? Så sjukt jävla tröttsamt! "Jaha, du är en sån som tycker synd om djuren du.." Folk pustar och ojar sig när man blir bortbjuden, för V-A-D ska de laga?? Men seriöst.. 
    Vad gäller balansen i naturen, så är det inte djuren som sabbar upp den genom sin blotta existens, det är VI människor som har sabbat upp den genom vårt skövlande, vår överexploatering, vår överbefolkning, våra kemikalier som släpps ut i sjöar och vattendrag och vår egoism. Naturens egen reglering funkade alldeles utmärkt, miljoner år innan människan kom. 
    Vi äter inte kött för att överleva idag, så det är ett jävligt dåligt argument att ta till. Protein och järn kan man få genom många andra livsmedel. Vi äter dessutom på tok för mycket protein i västvärlden. Köttindustrin har blivit som så många andra industrier, drivna enbart av ekonomiska intressen. Raser odlas fram för att tillverka så mycket kött och så mycket mjölk eller ägg som möjligt. Slaktmetoder och djurhållning är under all kritik, många djur lever inte ett värdigt liv innan dom dör. Att vara vegetarian handlar för de flesta inte om att övertyga andra om att följa samma väg, utan att göra ett ställningstagande för vad man själv tycker är okej och inte. Under mina 16 år som vegetarian har jag ALDRIG ojat mig över vad andra äter, själv blir jag alltid ifrågasatt om varför jag inte vill äta kött.  
  • Rigmor Mortis

"alla djur kommer dö ut och all betesmark kommer växa igen och alla kommer få näringsbrist och DÖÖÖÖÖÖÖÖ"-scenariot lär aldrig hända eftersom det inte är troligt att alla skulle börja äta vegetariskt/veganskt. Och nej, man behöver inte vara särskilt påläst för att äta vegetariskt (veganskt kräver lite mer men absolut inget som inte gemene man kan lära sig) 

Svar på tråden Varför är man vegetarian?