• Lili73

Moderkaksprov Akademiska, U-A

Hej,

Var och gjorde kub-test igår och fick tyvärr inte sådär jättebra värden. Har bestämt mig för att gå vidare med moderkaksprov som ska tas på Akademiska sjukhuset. Är det någon som gjort det där och vill berätta? Tror jag har rätt bra koll på hur själva provtagningen görs men berätta gärna det med. Undrar framförallt hur länge man är kvar, görs det flera ul m.m.
    Hoppas någon vill berätta.

• Svar på tråden Moderkaksprov Akademiska, U-A
  • Vivi83

Hej!
    Jag har gjort 2 moderkake-prov på Akis i uppsala, det senaste gjorde jag i juni. Det gick väldigt smidigt tycker jag.Man kände ett lätt stick och sedan ett tryck men det gick jätte fort. De gör ultraljud innan och efter så att man får se att det lever after sticket. Och man får åka hem direkt efteråt. Jag har känt att de har tagit väldigt bra hand ommig båda gångerna och jag har haft olika läkare som gjort proven. Det är bara att fråga om det du undrar.

• Lili73

Tack för svar.
    Självklart är man ju lite nervös om man gör rätt att gå vidare när det ändå är en risk med med själva provtagningen men då jag fick förhöjd risk på just trisomi 13+18 så vill jag hellre veta.
    Antar att det beror väldigt mycket på vilket tryck det är på lab just då men hur länge har du fått vänta på provsvaren?
    Hoppas det gick bra för dig också och dina barn.

• Vivi83

Hej!
    Första gången gick det inge vidare och då ringde dagen efter provet om att labbet slagit larm om att provet inte såg bra ut.Dagen efter det fick vi komma tillbaka och fick det slutgiltiga svaret och det var inte bra. Den här gången gick det bra och det tog 6 dagar innan brevet kommed beskedet om att allt var bra. Men läkaren sa att om de inte hört av sig inom 4dagar så var med största sannolikhet bra.

• Lili73

Ok. Hoppas att dom skyndar på provsvaren lite denna gång då jag inte fått tid förrän nästa måndag. Jag vill gärna veta innan julen iaf. Kan nästan tycka det vore bättre om dom ringde vilket som för nu kommer man ju hoppa till så fort telefonen ringer känns det som. Nä nu ska jag tänka positivt och allt bara SKA gå bra. Tack igen för svar, känns bra att höra från någon som vet hur det går till på just ackis.

• Mandyyss

Ni som gjort i uppsala, har ni fått reda på könet i samband med provsvaret?

• Lynxsa

Gjorde mkp förra veckan. Mannen tyckte nog att det var mer otäckt än jag.

Fick svar efter tre dagar. En flicka utan avvikelserSolig 

Svar på tråden Moderkaksprov Akademiska, U-A