• Lexy

F*N så härligt!!!

Men hej alla PCO'are och alla andra.
    Det känns ju obeskrivligt skönt att det finns så många med pco.
    och att så många är samlade här.
    Jag har fått mycket mer kunskap om min egna pco bara av att läsa om alla er där ute med samma problematik.
    Jag fick min diagnos för ungefär 5 år sen, och det är faktiskt inte förens de senaste halvåret som jag har accepterat mitt läge.
    Den enda medicinen som jag ätit en kortare tid var DIANE vilket gav mig några blödningar, men sen la jag av med den för att se om kroppen ville komma igång av sig självt.
    och ja. efter 2 år gjorde det, det. :D
    jag har haft ca 6 menstruationer det senaste året, utan nån medicinering.
    ganska bra jobbat av kroppen från att inte ha någon alls.
    men nu när jag planerar barn, och har försökt 5 månader vill det sig inte:S
    TIPS TIPS TIPS... på mediciner och annat överös mig, ni som har tid.
    Varma kramar och lyckoönskningar till er alla och erat kämpande!

• Svar på tråden F*N så härligt!!!
  • LiselottePCOS

Även om du har mens behöver du inte ha ÄL så mensen kommer mycket sällan. Är det mer än 6 v mellan mens är de orgelbundna.Mens som kommer sällan och orgelbundet är ofta så kalald tekniskblödning dvs kvinnan har normalproduktioon av östrogen som stumulerar slemhinnan i livmodern. När slemhinna blir mättad och tung brister den av egen tynd och en blödning kommer.
    För att ha regelbnden mens behövs ÄL,., vi äl bildas gulkroppshormon som regelerar blödningens längs och bygger upp livmoder slemhinnan. Blir ägget befrukata kommer ingen mens.

Troligen behöver du gå till läkaren och få pregotime (klomfen), kanske gestapuran (gulkroppshormon) för att framkalla mens och om det inte går gå över till hormonsprutor. Ta kontakt med en klinik där de arbetar med barnlöshet och IVF.

Rökning försämrar PCO/S

Motion är nyttigt

och lågt GI är bra.

Har kvinnan övervikt kan det vara bra att försöka gå ned i vikt 5-10% i minskning kan räcka.

Kika in på www.pco-s.com där finns sett forum.
    www.villhabarn.com

Min blogg: blogg.passagen.se/liselottepcos/

• Tvillingar11

Hel Lexy!

jag hade samma känsla som du när jag hittade hit, här finns mycket hjälp och stöd av andra i samma situation.

Jag åt diane som p piller i några år och när jag slutade med de december 08 så fick jag en pillermens i januari, men sen la kroppen av. Nästa mens kom i mars utan hjälp, men då kunde gyn konstatera att jag ej haft ägglossning och ganska kort efter det så tyckte han att jag skulle börja med pergotime. Detta för att få igång ägglossning. Jag åt enkel, dubbel och trippel kur utan att få ägglossning och då var jag framme i augusti och endast haft tre menscykler. Då fick jag provera för att framkalla mens och testa trippel pergotime, men ingen ägglossning. Därefter blev det primolut nor för att framkalla mens och nu är vi framme i december. Jag har min primolut nor mens och äter pergotime enkel kur i fem dagar. Därefter ska jag spruta för att få dessa ägg att växa. Visst är det svårt och tungt ibland, men att läsa på forumet så finns det de som genomgått svårare behandlingar. Man önskar själv att det inte behöver gå så långt, men man tar en dag i taget- eller snarare en mens i taget....

Lycka till! Fråga om du undrar över något, jag har "endast" försökt ett år, det finns säkert de som har mer erfarenhet av mediciner och annat än vad jag har.

Jag har läst mycket om naturläkemedel också- vitex agnus castus har hjälpt måmga med pcos, det finns mycket att läsa på nätet- på tyska. Jag har själv inte tagit dem än eftersom jag har pågående behandlingar, men skulle jag göra ett uppehåll så skulle jag ge dem en chans. Jag har en burk hemma, men vågar ej riskera att ta de samtidigt som annat hormonstimulerande.

Svar på tråden F*N så härligt!!!