• Gaytjej

Föräldrapenning som ensamstående?

Någon av er som valt att ansöka om föräldrapenning för ensamstående tills dess att närståendeadoptionen har gått igenom?

Valde ni i samma veva att använda er av de 180 semstergrundande fp-dagarna man får som ensamståend (istället för 120)?

Hur gick ni tillväga i så fall?

• Svar på tråden Föräldrapenning som ensamstående?
  • sahara sahara

Hur menar du? Vad har jag nu missat? Min fru har bara ansökt om fp - det är ingen som ens har frågat om hon är ensamstående, och det var inget de tog upp på informationsmötet på FK.

Sois réaliste: demande l'impossible!
  • Gaytjej

Ah, oj! Jag menar inte föräldrapenning som ensamstående utan 'vårdnadsbidrag' eller vad det heter. Alltså något kvinnor kan få ifall man i faderskapsutredningen inte kommer fram till ngn 'fader' som ska betala underhåll (är inte alls påläst, det är därför jag frågar).

jag är inte en systemutnyttjare egentligen, men ifall vi inte kan lyfta ngn jämställdhetsbonus för att min fru inte räknas som barnets mamma och ifall min fru inte har mer rätt till vårt barn än ngn annan tills närståendeadoptionen gått igen (och det kan ta så lång tid som 6-8 månader) så känner jag mig inte helt främmande för att "spela" ensamstående förälder så att faktiskt även gynnar oss.

• sahara sahara

Jaha, du menar underhållsstöd. Ja, det har vi gjort. Jag ser det inte som att utnyttja systemet, utan som att om vi ska få allt negativt med adoptionsutredning och allt, så ska vi ha det positiva också.

Min fru ringde till FK och sa att hon hade fått barn och att faderskapsutredningen skulle visa "fader okänd", och att hon ville ha en blankett för att ansöka om underhållsstöd, och då skickade de hem en sån. Inget tjafs, liksom.

Vad jag har förstått går det inte att ansöka förrän efter barnet är fött, och sen betalar de ut max en månad retroaktivt, så se till att söka inom en månad efter förlossningen.

• sahara sahara

Sen vet jag inte hur mycket sanning det ligger i det när det väl kommer till kritan, men vi fick höra att om något skulle hända min fru så stämmer det inte att jag är chanslös. Eftersom vi är gifta och barnet bor hos oss permanent, så skulle jag, enligt "soc-tanten" ha goda chanser att få vårdnaden.

Men det är en annan diskussion.

• sweetlina

Haha oki nu fattar ja lite bättre*S* tycker absolut tat ni ska söka det, de skulle vi ha gjort om vi inte haft en egen donator, ser absolut inget som helst fel i det och skulle folk skriva att dom tycker det är fel så bry er inte omd et, gör som ni själva vill, se det som ett litet bidrag till den lill* bebisen:) lr som ett bidrag efter alla pengar ni lagt ut till ni äntligen fik den lill* i magen;)

• Gaytjej

Tack för svar (sorry att jag förvirrade er) =)

Är det ngn av er som vet ngt om att man kan få 180 semestergrundande dagar istället för 120 som ensamstående förälder?

Svar på tråden Föräldrapenning som ensamstående?