• jeanette sjostedt

Tonåring, NPF, Sex

Hej ALLA!!!

Jag skulle vilja ta upp en sak som det är mycket svårt att få något svar på.

Hur i alla sina dar gör man för att "lära" sina barn med NPF funktionshinder som Ad/Hd, Tourette syndrom, Tvångs syndrom mm. som är på väg in i tonåren om sex?
    Allt är ju inte lika självklart. När huvudet är utvecklat som på en ung pojke men hormonerna vill att snoppen ska stå!

Hur har ni pratat med era barn kring detta för dom känsliga ämne.
    Ja menar är man impulsstyrd så är man och har man svårt att förstå signaler från andra människor så är ju detta inte det lättaste ämne precis.

Dom tittar på filmer, pratar med kompisar och ser en sida av myntet men den andra som ska komma från oss vuxna, föräldrar och skola, hur lägger man upp det så det inte blir fel?

Är det någon som har tonåringar med NPF som har någon erfarenhet av detta och kan komma med lite goda råd?

• Svar på tråden Tonåring, NPF, Sex
  • Majsan70

Jag har inte gjort nåt annorlunda med sonen än med dottern i detta fallet. Impulsiva det är alla tonåringar eller nästan alla i vilket fall oavsett NPF är min mening. Vanligt sunt förnuft kommer man långt med och utbildning i ämnet det får de i skolorna.
    Bara för att man har NPF innebär det ju inte att man är korkad!

• Killarnas morsa

Jag tycker tvärtom, att det är lättare att prata med mina killar med ADHD än för många andra föräldrar...
    Mina söner skäms aldrig för något så för dem är det inte känsligt alls. Barnens pappa har också ADHD och jag kan inte påstå att det gör någon skillnad i synen på sex, eller så.

Svar på tråden Tonåring, NPF, Sex