• melissa05

Någon som har ätit primolut?

Jag fick diagnosen PCO PCOS idag och fick ett recept på primolut.
    Gynekologen sade att jag ska äta dom tio dagar varje månd i tre månader.
    Nu undrar jag om det finns någon som har ätit dom?
    När kommer mensen och har man ägglossning? Jag vill ju bli med barn sanrt, när kan man pröva bli gravid? Berätta gärna hur det var för er :)
    Fick en ganska stor chock då jag trodde jag var gravid idag och skulle göra ett ultraljud och fick reda på att man har PCO istället :(

• Svar på tråden Någon som har ätit primolut?
  • Tvillingar11

Primolut nor framkallar en blödning och ger inte ägglossning. Förmodligen om man tar dem några månader så kanske den kickar igång mensen. Jag har själv avslutat en kur nyligen och fick mens på nionde tablettfria dagen. Sen tar man annat hormonstimulerande för att få ägglossning.

• melissa05
    Tvillingar11 skrev 2009-12-07 16:23:31 följande:
    Primolut nor framkallar en blödning och ger inte ägglossning. Förmodligen om man tar dem några månader så kanske den kickar igång mensen. Jag har själv avslutat en kur nyligen och fick mens på nionde tablettfria dagen. Sen tar man annat hormonstimulerande för att få ägglossning.
    Så det är omöjligt att bli med barn under tiden man tar primolut alltså?
  • Tvillingar11

Vad jag fick information om så får man ej någon ägglossning av den. Men har man ägglossning, vilket jag utgår från att du ej har med tanke på att du fått primolut för att framkalla mens, så kan man väl bli gravid. Men man ska inte äta tabletterna när man är gravid.

Jag har dock hört att många som tagit primolut i några månader i streck har fått en regelbunden menstruation och ägglossning och först då, efter det, haft chans att bli gravida.

Kan du ej fråga om du kan få pergotime som du tar på mensens femte dag? (om du ej har ägglossning naturligt)

• melissa05
    Tvillingar11 skrev 2009-12-07 18:37:12 följande:
    Vad jag fick information om så får man ej någon ägglossning av den. Men har man ägglossning, vilket jag utgår från att du ej har med tanke på att du fått primolut för att framkalla mens, så kan man väl bli gravid. Men man ska inte äta tabletterna när man är gravid. Jag har dock hört att många som tagit primolut i några månader i streck har fått en regelbunden menstruation och ägglossning och först då, efter det, haft chans att bli gravida. Kan du ej fråga om du kan få pergotime som du tar på mensens femte dag? (om du ej har ägglossning naturligt)
    Alltså jag var hos en gynekolog som inte alls verkade veta mycket om pco, han bara skrev ut recept och sen fick jag gå, kunde inte svara på några frågor eller någonting så ska ringa till gyn på sjukhuset imorgon och beställa tid och göra om allt och prata lite. Vvad är primolut? tar man det för att få ägglossning och barn?
  • 1979Bokläsare

Jag har också börjat med en kur av Primolut. Äter den för att få slut på knasiga blödningar och förhoppningsvis "kickstarta" systemet så det kanske kan bli bebis snart. Känner inte av några biverkningar direkt, kanske lite extra tjurig men inget annat.

Ka sluta med dem på lördag och hoppas på snabba blödning efter det och förhoppningsvis ska alolt fuhka som det ska efter det. Om inte så ska jag tillbaka till gyn och den otroligt förstående läkaren som jag träffade i torsdags. om detta inte kommer funka så kommer vi troligtvis att behöva lite hjälp på traven med bebisgörandet. Men hjälp fanns att få så jag misströstar inte!

Lycka till och jag hoppas att det kommer gå bra för dig!

• 1979Bokläsare
    melissa05 skrev 2009-12-07 18:45:41 följande:
    Alltså jag var hos en gynekolog som inte alls verkade veta mycket om pco, han bara skrev ut recept och sen fick jag gå, kunde inte svara på några frågor eller någonting så ska ringa till gyn på sjukhuset imorgon och beställa tid och göra om allt och prata lite. Vvad är primolut? tar man det för att få ägglossning och barn?
    Igen, så som jag fattade det hela så kan man använda dem för att flytta på mensen eller så som jag gör, få kontroll på konstiga blödningar. Det är som någon skrev i en annan tråd, som en kemisk skrapning kanske. I mitt fall verkar det som om mina slemmhinnor blir lite för tjocka i och med att jag brukar ha ganska många dagar mellan mina menstruationer, närmare 35-40 ibland.
  • Tvillingar11
    melissa05 skrev 2009-12-07 18:45:41 följande:
    Vad synd att du ej fick någon information. Det är klart att man går därifrån som ett frågetecken. Jag kanske inte heller kan så mycket om det här, men själv fick jag primolut nor för att jag inte haft mens sen september och det skulle ge mig en blödning. Därefter skulle jag ta pergotime, för att stimulera äggproduktion och ägglossningen. Så min gyn pratade inget om att jag ENDAST skulle ta primolut nor för det kommer inte ge mig ägglossning och utan ägglossning=ingen bebis.

Jag tycker att du borde kontakta gyn och fråga efter pergotime. För har du inte ägglossning och istället bara ska ta primolut så kanske det tar ett par månader innan kroppen börjar fungera "normalt". Vill man ha barn så kanske man borde få hjälp lite tidigare, istället för att vänta några månader till.
  • melissa05
    Tvillingar11 skrev 2009-12-07 19:12:17 följande:
    Vad synd att du ej fick någon information. Det är klart att man går därifrån som ett frågetecken. Jag kanske inte heller kan så mycket om det här, men själv fick jag primolut nor för att jag inte haft mens sen september och det skulle ge mig en blödning. Därefter skulle jag ta pergotime, för att stimulera äggproduktion och ägglossningen. Så min gyn pratade inget om att jag ENDAST skulle ta primolut nor för det kommer inte ge mig ägglossning och utan ägglossning=ingen bebis. Jag tycker att du borde kontakta gyn och fråga efter pergotime. För har du inte ägglossning och istället bara ska ta primolut så kanske det tar ett par månader innan kroppen börjar fungera "normalt". Vill man ha barn så kanske man borde få hjälp lite tidigare, istället för att vänta några månader till.
    Jo man kände sig lite förvirrad när man gick därifrån. Men till vilken nytta ska man äta primolut om ägglossningen ändå inte kommer igång utan man bara blöder utan ägglossning?
  • Tvillingar11

Förmodligen så bedömer din gyn att efter några månader så kanske den kickar igång kroppen och att du då får ägglossning.

Hur länge har du försökt bli gravid? Har du haft någon ägglossning under den tiden?

• melissa05
    Tvillingar11 skrev 2009-12-07 19:35:43 följande:
    Förmodligen så bedömer din gyn att efter några månader så kanske den kickar igång kroppen och att du då får ägglossning. Hur länge har du försökt bli gravid? Har du haft någon ägglossning under den tiden?
    Vi har bara försökt en månad, skulle ha haft min mens för två veckor sen men den kom inte och inge plus heller så jag bokade tid till gyn som gjorde VU och upptäckte nu då att jag har pco så han skrev ut primolut.
    Men som jag sa så han verkade inte riktigt ha någon aning om vad han höll på med, därför ska jag boka tid till en ny imorgon.
Svar på tråden Någon som har ätit primolut?