• mom88

Provrörsbefruktning kö!!

Hej! Min sambo har lämnat två spermaprover och båda visar ca 7 miljoner per mililiter. Fick nyss hem ett brev att de har satt upp oss på provrördbefruktnings kön. Visst känns de bra men vi får inte tid förens mitten av våren. När är de exakt? varför kan vi inte prova insemination meddans vi väntar? Vi går via landstinget. Kan man få kräva en insemination eller inte? Varför inte försöka meddans vi väntar. Eller hur många spermier måste finnas för att man ska kunna ha någon chans.? Någon som är i liknande situation? Det ända de har kollat på mig är om jag har äl. och kollat med VUL. hur kan de utesluta mig nu? Är problemet hos min sambo?

• Svar på tråden Provrörsbefruktning kö!!
  • tiii

Har mannen för få eller slöa spermier så rek. Ivf.
    Insemination är ju så att säga nästan samma sak som att man försökt på egen hand.

Då är det bättre att vara i kön än att till slut hamna där ändå.
    Landstinget har ju som regel att sträva efter vårdgarantin, dvs, att ni ska få hjälp inom 3 månader.

Lycka till!!

• tiii

Glömde skriva: att de gav oss chans att lyckas själva,men den bedömdes som mycket liten. Nu hade vi sämre värden än ni: 2 milj/ml.
    (Har precis blivit gravid genom Icsi/Ivf)

Ring tillbaka och prata med dom på sjukhuset så du får svar på alla frågor du har.

• mom88
    tiii skrev 2009-12-07 14:47:16 följande:
    Har mannen för få eller slöa spermier så rek. Ivf. Insemination är ju så att säga nästan samma sak som att man försökt på egen hand.Då är det bättre att vara i kön än att till slut hamna där ändå.Landstinget har ju som regel att sträva efter vårdgarantin, dvs, att ni ska få hjälp inom 3 månader.Lycka till!!
    okey då kanske inte insemination fungerar på oss. han har slöa och få spermier. Okey så det kanske blir vår tur i mars? någon som har gjort ivf som kan berätta lite mer ingående hur de gör och så, har läst massor på internet men kul att höra det från en person som varit med om det. Vi bor i Västerås tror vi måste åka upp till uppsala, vi har valt att inte berätta det här och kommer därför bli svårt för oss. Eftersom vi båda är unga så har man väldigt mycket press på sig och så. Tyvärr så känner vi båda så.
  • mom88
    tiii skrev 2009-12-07 14:50:40 följande:
    Glömde skriva: att de gav oss chans att lyckas själva,men den bedömdes som mycket liten. Nu hade vi sämre värden än ni: 2 milj/ml.(Har precis blivit gravid genom Icsi/Ivf)Ring tillbaka och prata med dom på sjukhuset så du får svar på alla frågor du har.
    okey gud så roligt att ni lyckades. hur många gånger krävdes? skulle gärna vilja höra lite hur ni fick erat plus. skulle vara intressant. Jo jag har försökt ringa dit men de har jätte dumma tider. mån- fre 8-8,30 och då är det gämt kö. Svårt att komma fram. Vilket är jätte dåligt.
  • Pemberly

Jag gör ivf på Akademiska sjukhuset i Uppsala och om det blir dit ni ska så kommer ni att bli väl omhändertagna. Jag är väldigt nöjd med personalen där.

Vid ivf kommer ni troligen att få börja med att du får ta en nässpray ett par veckor som stänger av din egen hormonproduktion i äggstockarna. Sedan får du också börja med sprutor som ska stimulera äggstockarna att producera fler ägg än vanligt. Under tiden du tar sprutorna kommer du att få lämna åtminstone ett blodprov där de mäter halten av ett hormon för att se om sprutorna verkar göra det de ska samt göra ett ultraljud för att se hur många äggblåsor som mognar och när det är dags att ta ut dem. Efter blodprov och ultraljud kan det hända att du får ändra dosen på sprutan för att äggen ska mogna lagom mycket. Första behandlingen kan de inte veta riktigt hur din kropp kommer att reagera på hormonerna (olika personer behöver olika stor dos) men de justerar beroende på hur blodprovet ser ut så att det blir rätt dos för dig. När äggen är lagom stora får du ta en spruta för att framkalla ägglossning en kväll och sedan åka in och plocka ut äggen 1,5 dygn efteråt. Ett par dagar efteråt får du förhoppningsvis tillbaka ett befruktat ägg som börjat dela sig och om det finns fler ägg som befruktats och ser fina ut så fryser de ner dem så att de kan användas om det första försöket inte skulle fungera eller om behandlingen fungerar på en gång så kan de frysta embryona användas inom 5 år om ni vill skaffa syskon till första barnet.

Jag gjorde mitt första försök i oktober. Det blev ingen graviditet av det men snart ska jag sätta in ett embryo från frysen.

• mom88
    Pemberly skrev 2009-12-07 17:23:44 följande:
    Jag gör ivf på Akademiska sjukhuset i Uppsala och om det blir dit ni ska så kommer ni att bli väl omhändertagna. Jag är väldigt nöjd med personalen där. Vid ivf kommer ni troligen att få börja med att du får ta en nässpray ett par veckor som stänger av din egen hormonproduktion i äggstockarna. Sedan får du också börja med sprutor som ska stimulera äggstockarna att producera fler ägg än vanligt. Under tiden du tar sprutorna kommer du att få lämna åtminstone ett blodprov där de mäter halten av ett hormon för att se om sprutorna verkar göra det de ska samt göra ett ultraljud för att se hur många äggblåsor som mognar och när det är dags att ta ut dem. Efter blodprov och ultraljud kan det hända att du får ändra dosen på sprutan för att äggen ska mogna lagom mycket. Första behandlingen kan de inte veta riktigt hur din kropp kommer att reagera på hormonerna (olika personer behöver olika stor dos) men de justerar beroende på hur blodprovet ser ut så att det blir rätt dos för dig. När äggen är lagom stora får du ta en spruta för att framkalla ägglossning en kväll och sedan åka in och plocka ut äggen 1,5 dygn efteråt. Ett par dagar efteråt får du förhoppningsvis tillbaka ett befruktat ägg som börjat dela sig och om det finns fler ägg som befruktats och ser fina ut så fryser de ner dem så att de kan användas om det första försöket inte skulle fungera eller om behandlingen fungerar på en gång så kan de frysta embryona användas inom 5 år om ni vill skaffa syskon till första barnet.Jag gjorde mitt första försök i oktober. Det blev ingen graviditet av det men snart ska jag sätta in ett embryo från frysen.
    okey tack för den ingående informationen.. Finns det någon möjlighet att de kan bli tvillingar? finns väl en ökad chans/risk för de? Under själva utplockningen av äggen gör de ont? hört att de gör jätte ont och att man använder sig av mycket morin.
  • Pemberly

Oftast sätter de bara in ett ägg, så då blir det inte tvillingar (om det inte delar sig efter insättningen så att det blir enäggstvillingar förstås). Vad jag har förstått så sätter de bara in två ägg om man gjort flera misslyckade försök eller om inget av embryona har bra kvalitet.

Hur ont äggplockningen gör varierar från person till person. På mig gjorde det bara lite ont.

• mulan

Det kanske har något med detta att göra. Hittade denna infon på min distansläkares hemsida igår. Vi gjorde inseminationer där för 2 år sedan och gjordes det med preparerade spermier vilket han tydligen inte kan göra längre. Kan ju vara samma på din klinik och där ser de kanske chansen med vanlig insemination som obefintlig i ert fall.

På grund av nya "vävnadsdirektivet" från EU har vi inte längre möjlighet för att utföra insemination med preparerade spermier. Däremot får vi fortfarande inseminera med opreparerad sperma från mannen. Denna behandlingsmetod är mest framgångsrik om barnlösheten beror på livmoderhalsfaktorer. Insemination innebär att mannens spermier sprutas in i kvinnans livmoder vid tidpunkten för ägglossningen. Inför behandlingen måste vi ha skriftligt samtycke från mannen. Inseminationen är smärtfri och utförs i samband med en vanlig gynekologisk undersökning. Ett flertal olika mediciner användas före och efter inseminationen. Vilka varierar från fall till fall. Generellt är resultaten sämre efter insemination jämfört med provrörsbefruktning.

I andra situationer resulterar utredningen i att provrörsbefruktning (IVF) är mest lämplig. Där finns då två möjligheter, dels behandling i offentlig regi och dels privat behandling.

6 månaders väntan har börjat
  • s b u s

Hej fastnade för eran tråd. Är det någon som vet hur länge man brukar få vänta efter det att man ställer sig i kö?
    Jag och min man ska ställa oss i kö nu i januari, är lite otålig efter mer än två års väntan på att bli gravid..=)

• mulan
    s b u s skrev 2009-12-07 22:03:23 följande:
    Hej fastnade för eran tråd. Är det någon som vet hur länge man brukar få vänta efter det att man ställer sig i kö?Jag och min man ska ställa oss i kö nu i januari, är lite otålig efter mer än två års väntan på att bli gravid..=)
    Det beror helt på om det är privat eller landsting och till vilket landsting. Privat är oftast helt utan kö, medans till landstinget kan man få vänta upp till 1 år o 9 månader om det är som värst i Huddinge. På min landstingsklinik fick vi vänta 3 månader på informationsbesök och sen ytterligare 3 månader på start
  • mom88
    mulan skrev 2009-12-07 21:32:08 följande:
    Det kanske har något med detta att göra. Hittade denna infon på min distansläkares hemsida igår. Vi gjorde inseminationer där för 2 år sedan och gjordes det med preparerade spermier vilket han tydligen inte kan göra längre. Kan ju vara samma på din klinik och där ser de kanske chansen med vanlig insemination som obefintlig i ert fall.På grund av nya "vävnadsdirektivet" från EU har vi inte längre möjlighet för att utföra insemination med preparerade spermier. Däremot får vi fortfarande inseminera med opreparerad sperma från mannen. Denna behandlingsmetod är mest framgångsrik om barnlösheten beror på livmoderhalsfaktorer. Insemination innebär att mannens spermier sprutas in i kvinnans livmoder vid tidpunkten för ägglossningen. Inför behandlingen måste vi ha skriftligt samtycke från mannen. Inseminationen är smärtfri och utförs i samband med en vanlig gynekologisk undersökning. Ett flertal olika mediciner användas före och efter inseminationen. Vilka varierar från fall till fall. Generellt är resultaten sämre efter insemination jämfört med provrörsbefruktning.I andra situationer resulterar utredningen i att provrörsbefruktning (IVF) är mest lämplig. Där finns då två möjligheter, dels behandling i offentlig regi och dels privat behandling.
    vad innebär att spermierna är preparerade? och opreperade.?
  • s b u s

Jag går igenom privat läkare men han har sammarbete med Linköpings sjukhus tror jag???

• mulan
    mom88 skrev 2009-12-08 14:47:48 följande:
    vad innebär att spermierna är preparerade? och opreperade.?
    Är dom preparerade så är det bästa utvalda tror jag
    s b u s skrev 2009-12-08 15:28:40 följande:
    Jag går igenom privat läkare men han har sammarbete med Linköpings sjukhus tror jag???
    Då är det samma väntetid som för det var för oss. Jag var oxå i Linköping. Så från det att er remiss skickas tills ni får behandlingsstart är det ca 6 månader.

Vår remiss skickades 14/1. 30/4 var vi på info i Linköping. I augusti började jag spraya.
  • tiii
    mom88 skrev 2009-12-07 14:54:52 följande:
    okey gud så roligt att ni lyckades. hur många gånger krävdes? skulle gärna vilja höra lite hur ni fick erat plus. skulle vara intressant. Jo jag har försökt ringa dit men de har jätte dumma tider. mån- fre 8-8,30 och då är det gämt kö. Svårt att komma fram. Vilket är jätte dåligt.
    Vi fick remissen i Februari.
    Vi gjorde första behandlingen i april/maj och jag blev då gravid.
    Det gick inte vägen, då jag i somras fick ett missfall som ej kom ut (sk. Ma).
    Vi fick klartecken att göra första frysförsöket i slutet av september, totalt var detta mitt tredje frysförsök som jag nu blev gravid på.

Jag har skrivit om hela resan i min blogg om du vill ha mer info om hur det kan gå till under behandlingen.
  • mom88

okey, tråkigt med ma. Men grattis att du är gravid igen. Ska läsa där Tack.

Svar på tråden Provrörsbefruktning kö!!