• Mama Africa

6 år och smiter från skolan - hur bemöta som förälder???

Dottern går i sexårsverksamhet. Idag hade hon och 3 kompisar smitit från skolans område för att gå till den intilliggande kiosken och köpa godis för pengar som kompisen hade med sig.

Skolan agerar genom att prata med mig, prata med dottern och säga att detta inte är okej, samt att barnen som gjort fel kallas till rektorn.

Frågan är hur jag som förälder ska agera? Det är första gången hon gör något sådant här, och det är absolut INTE okej, tycker jag. Jag har pratat med henne och frågat henne varför, först sa hon att hon inte visste, sen sa hon att kompisen hade lurat med henne. Jag förklarade att det är totalförbjudet att göra så, och om en kompis för söker "lura" henne så måste hon kunna säga emot kompisen och säga att det inte är okej. Sa också att jag kommer att säga till fröken att berätta för mig om det händer igen och då kommer det att bli totalt tv-förbud för henne i 3 dagar. Alltså inget direkt straff nu, men en varning om att nästa gång får en påföljd.

Jag vet inte om jag agerar rätt eller fel? Kanske är jag för snäll, men vet också att skrik och gap och hot inte funkar. Hur hade ni agerat i min sits?

• Svar på tråden 6 år och smiter från skolan - hur bemöta som förälder???
  • Annalena01

Hej!

Jag tycker det du gjort nu är bra. Ungefär så skulle jag oxå göra, och jättebra att skolan kontaktar om något liknande händer igen.

Så händer det igen är det väl jättebra att ta tex TV-straffet då!

Plus att om det hände igen, skulle jag oxå ta kontakt med de andra barnens föräldrar som var med om "buset", så man kan prata ihop sig. Bra o veta lite hur de tänker, och vad de säger till sina barn om det hela.

På mina barns skola (en förskole-årskurs 6) är det förbjudet för barnen att ta med sig pengar. Vilket jag tycker är bra.. finns ingen anledning att barnen har pengar med sig!

Lycka till och hoppas det inte händer igen!

Just det skulle jag skriva oxå, att bredvid mina barn skola finns en kiosk oxå, men kiosken och skolan har en överenskommelse att kiosken inte får sälja något till barnen under skoltid, funkar jättebra!

• RiNan

Min dotter och hennes kompis smet från dagis. De hoppade över staket och skulle komma hem till oss och kolla på valpen. Fröken såg dem som tur var och sprang ikapp dem. Ibland tänker barn helt enkelt inte men mitt barn är 3 år och ditt 6 år och min slutade med det efter den gången så jag hoppas ditt också gör det. Nu har du ju förklarat att det inte är okej och att det inte får hända fler gånger. Hoppas kompisens föräldrar sköter det lika bra. Du behöver nog inte göra mer än så. Bara påminna henne lite då och då om att inte gå från skolan.

• Mama Africa

Vår skola har både godisförbud och pengaförbud i sexårs. Tyvärr har även min dotter vid något tillfälle tagit med pengar, som dock läraren har hittat och låst in tills jag hämtat henne.

Bra idé att kontakta de andra föräldrarna om det händer igen. Känner dock bara en mamma och hon är väl tyvärr inte den mest ansvarsfulla föräldern, men det är ju svårt att styra över barnens bekantskaper...

• Magrat

Jag tycker det låter bra som du gjort.
    Eftersom det inte hänt tidigare, skulle det vara fel att försöka ge något straff för denna gång. Nu har ni talat om det och hon vet helt säkert vad som gäller.

Som andra nämnt kanske man ska försöka få kontakt med de andra föräldrarna också. Om man vill göra det redan nu eller vänta och se om det upprepas beror lite på hur du tolkar hennes kompisar och kanske även din relation till föräldrarna.

Svar på tråden 6 år och smiter från skolan - hur bemöta som förälder???