6 år och smiter från skolan - hur bemöta som förälder???
Dottern går i sexårsverksamhet. Idag hade hon och 3 kompisar smitit från skolans område för att gå till den intilliggande kiosken och köpa godis för pengar som kompisen hade med sig.
Skolan agerar genom att prata med mig, prata med dottern och säga att detta inte är okej, samt att barnen som gjort fel kallas till rektorn.
Frågan är hur jag som förälder ska agera? Det är första gången hon gör något sådant här, och det är absolut INTE okej, tycker jag. Jag har pratat med henne och frågat henne varför, först sa hon att hon inte visste, sen sa hon att kompisen hade lurat med henne. Jag förklarade att det är totalförbjudet att göra så, och om en kompis för söker "lura" henne så måste hon kunna säga emot kompisen och säga att det inte är okej. Sa också att jag kommer att säga till fröken att berätta för mig om det händer igen och då kommer det att bli totalt tv-förbud för henne i 3 dagar. Alltså inget direkt straff nu, men en varning om att nästa gång får en påföljd.
Jag vet inte om jag agerar rätt eller fel? Kanske är jag för snäll, men vet också att skrik och gap och hot inte funkar. Hur hade ni agerat i min sits?