• Emmixen

Skulle du gjort abort om...

...du hade fått ett barn som jag?

Jag har en neuromuskulär sjukdom som heter Spinal Muskelatrofi typ 2. Det innebär att jag är väldigt muskelsvag i hela kroppen, har ca 10% och mindre av vad en jämnårig har. Jag har grav skolios, dåliga lungor och dålig andning pga min sjukdom. Jag andas med hjälp av ventilator på natten och har assistans av personliga assistenter dygnet runt. Jag har kontrakturer i de flesta av kroppens leder och är otroligt smärtkänslig, och vid sjukdom blir jag oerhört sjuk och det blir intensivt.

Men, jag är en väldigt glad snart 18-årig tjej, går andra året på gymnasiet och har bra betyg. Trivs med mitt liv, har många vänner och är enligt många begåvad inom många ämnen.

Nu måste ni givetvis bara försöka tänka er in i detta. Det är inte tekniskt möjligt att abortera barn med min sjukdom då man inte vet om sjukdomen förrän efter födseln (om man inte har det i familjen och därför testar sig som gravid).

Så, skulle du gjort abort om du hade fått ett barn som jag?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du gjort abort om...
  • Petra123

Möjligtvis hade jag skaffat ett barn, men då vet man ju inte hur jobbig en graviditet kan vara. Att ha ventilator på natten, plus att när man är höggravid bli svullen om halsen, kan ju bli riktigt jobbigt tex. Jag har jobbat många år som personlig assistent och stött på de flesta funktionshinder, men man akn ändå aldrig riktigt sätta sig in i din situation. Det kan ju hända att både du och barnet dör. Eller så blir det skitbra.
    Svårt det där, men det man inte vet än....jag hade kanske skaffat ett barn iaf. Men bara om jag var säker på att min man skulle ta mycket ansvar, och att efter konsultation med läkare att det fanns mindre risker än faror med graviditeten.

• Emmixen

Petra123: Jag vet inte om du missförstått, eller missförstår jag dig. Det är alltså inte jag som har sjukdomen som ska skaffa barn. Jag undrar om ni hade gjort abort om ni visste att ert barn skulle få min sjukdom med allt vad det innebär.

Jag vet att jag aldrig skulle kunna bära ett barn under en graviditet. Jag skulle varken kunna andas eller sondmatas på samma vis som nu. Skulle haft jätteont, osv. 

- www.emmixen.se - en artonårings hemsida om ett liv med en neuromuskulär sjukdom -
  • Isanje
    Selfish Geene skrev 2010-06-05 02:12:03 följande:
    För att jag kan skaffa ett helt friskt barn istället
    Man ska aldrig ta ett barn för givet.
  • Mary Jo
    Isanje skrev 2010-06-05 15:05:38 följande:
  • Knorrisen

oj vilken svår fråga, men nej jag skulle nog inte kunna ta bort barnet! De är ju mitt lika mycket för de och jag älskar mitt barn lika mycket fast de har ett funktionshinder!

• FannyGioia
    Selfish Geene skrev 2010-06-05 02:53:45 följande:
    Om du med "perfektion" menar att barnet är friskt istället för sjukt, ja då är perfektion något jag strävar efter. Av samma anledning som jag skulle operera barnets läppspalt om det skulle födas med åkomman, skulle jag även, om det är möjligt, undvika att öht skaffa ett barn med lgs.

Att vara "funktionshindrad" innebär extra svårigheter för barnet, om det går att unvika gör jag gärna det.
    Jag förstår inte argumentet att det innebär extra svårigheter för barnet. Just det barnet kommer aldrig tillbaka, utan har bara en chans att leva med sitt funktionshinder eller att inte leva alls. Den individen går inte att "skaffa" igen. Det är alla gånger bättre för barnet att få finnas med ett funktionshinder än att inte få finnas alls, i mina ögon, så jag kan inte alls se det på ditt sätt. Fast du pratar inte heller enbart om barn med funktionshinder som påverkar deras och familjens liv, utan även om rent estetiska skavanker som bara sticker ut. 

Tro inte att jag är abortmotståndare, för det är jag inte. Det jag ifrågasätter är inte en kvinnas rätt till abort utan samhällets syn på vilka människor som duger och inte. Vad är vi så rädda för?
  • FannyGioia

Vill också tillägga att det inte går att dra ett likhetstecken mellan funktionshinder och sjukdom.

• Selfish Geene
    Mary Jo skrev 2010-06-05 11:03:14 följande:
    För det första vet jag inte vad lgs är men min dotter är född med läpp och käkspalt (LKG heter det om dom har gomspalt oxå) vilket innebär att hon är ett helt friskt barn,precis som alla andra,men hon hade en liten spalt i läppen o i käken. Hon har opererats för 1 vecka sen,en drygt 2 timmars operation som gick jättebra. På sin höjd blir det ett nästan osynligt ärr ovanför läppen.

Min dotter är inte funktionshindrad eller sjuk och det gör mig mörkrädd att du skulle vara så ytlig att ta bort ett barn för ett litet ärr ovanför läppen.

Jag gråter av ilska,att man ens kan fundera på det. När jag ser mitt barn är hon så himla perfekt. ett litet ärr som ingen kommer att se. Och du hade kunnat döda det barnet. Vad är nästa steg,när du ser på ultraljudet att barnet har utstående öron,då gör du abort för du vill inte ha ett barn med utstående öron,det kanske måste opereras?
    jag vill inte att mina barn ska opereras om det inte är nödvändigt. Om jag vet att barnet skulle få en åkomma som kräver op skulle jag abortera fostret och försöka igen.

Jag bryr mig inte om öron, men om jag trodde att barnet (om jag låter embryot utvecklas till ett barn) skulle lida av sina utåtstående öron, skulle jag absolut göra abort i det fallet också.

Jag dödar fö inga barn. Jag avbryter en graviditet som skulle kunna utvecklas till ett barn.
  • Selfish Geene
    Isanje skrev 2010-06-05 15:05:38 följande:
    Tja, vad svarar man på det? ;)
  • Selfish Geene
    FannyGioia skrev 2010-06-05 18:45:08 följande:
    Jag förstår inte argumentet att det innebär extra svårigheter för barnet. Just det barnet kommer aldrig tillbaka, utan har bara en chans att leva med sitt funktionshinder eller att inte leva alls. Den individen går inte att "skaffa" igen. Det är alla gånger bättre för barnet att få finnas med ett funktionshinder än att inte få finnas alls, i mina ögon, så jag kan inte alls se det på ditt sätt. Fast du pratar inte heller enbart om barn med funktionshinder som påverkar deras och familjens liv, utan även om rent estetiska skavanker som bara sticker ut. 

Tro inte att jag är abortmotståndare, för det är jag inte. Det jag ifrågasätter är inte en kvinnas rätt till abort utan samhällets syn på vilka människor som duger och inte. Vad är vi så rädda för?
    Jag ser inte ett embryo eller ett foster som en individ öht.

Att det skulle vara "bättre att finnas än att inte finnas" är ett konstigt argument.

Barnet som kunde ha blivit av ditt senaste ägg och den  12.738.488:e spermien från killen som jobbar i kassan på konsum kommer (troligtvis) heller "aldrig att finnas" men att det skulle vara varken bättre eller sämre än motsatsen, är inget argumen varken mot eller för att du borde föda  barnet som skulle kunna bli resultatet av ett möte mellan er två.

Med resonemanget att "just det barnet kommer aldrig tillbaka" borde du alltid ta alla chanser att bli gravid med alla män du möter.

Det handlar inte heller om "vilka människor som duger och vilka som inte duger" Du tycker antagligen att det är ok att operera ett brutet ben? Betyder det att du inte tycker att människor med brutna ben "inte duger som de är"?
    Antagligen tycker du att det är ok med IVF? Innebär det att du tycker att infertila människor "inte duger"?
  • Mary Jo
    Selfish Geene skrev 2010-06-05 19:31:25 följande:
    jag vill inte att mina barn ska opereras om det inte är nödvändigt. Om jag vet att barnet skulle få en åkomma som kräver op skulle jag abortera fostret och försöka igen.

Jag bryr mig inte om öron, men om jag trodde att barnet (om jag låter embryot utvecklas till ett barn) skulle lida av sina utåtstående öron, skulle jag absolut göra abort i det fallet också.

Jag dödar fö inga barn. Jag avbryter en graviditet som skulle kunna utvecklas till ett barn.
    du skulle alltså göra abort för utstående öron? ja då tycker jag synd om dig. jag skulle aldrig ha kunnat ta bort min dotter,hon är det vackraste som finns. usch!
  • FannyGioia
    Selfish Geene skrev 2010-06-05 19:42:05 följande:
    Jag ser inte ett embryo eller ett foster som en individ öht.

Att det skulle vara "bättre att finnas än att inte finnas" är ett konstigt argument.

Barnet som kunde ha blivit av ditt senaste ägg och den  12.738.488:e spermien från killen som jobbar i kassan på konsum kommer (troligtvis) heller "aldrig att finnas" men att det skulle vara varken bättre eller sämre än motsatsen, är inget argumen varken mot eller för att du borde föda  barnet som skulle kunna bli resultatet av ett möte mellan er två.

Med resonemanget att "just det barnet kommer aldrig tillbaka" borde du alltid ta alla chanser att bli gravid med alla män du möter.

Det handlar inte heller om "vilka människor som duger och vilka som inte duger" Du tycker antagligen att det är ok att operera ett brutet ben? Betyder det att du inte tycker att människor med brutna ben "inte duger som de är"?
    Antagligen tycker du att det är ok med IVF? Innebär det att du tycker att infertila människor "inte duger"?
    Nä nä. Vi pratar inte om ägg och spermier utan om foster som redan blivit till, så du är helt off topic vad gäller att mina ägg går förlorade om jag inte blir gravid med första bästa. Det jag försökte få fram var att jag inte köper att man gör abort för barnets skull, inget annat.

Brutna ben och IVF? What? Det är överhuvudtaget inte samma sak. Självklart ska vi göra allt vi kan för att öka funktionen och livskvaliteten hos en människa, men det är ju en helt annan fråga.
  • Selfish Geene
    FannyGioia skrev 2010-06-05 20:11:56 följande:
    Nä nä. Vi pratar inte om ägg och spermier utan om foster som redan blivit till, så du är helt off topic vad gäller att mina ägg går förlorade om jag inte blir gravid med första bästa. Det jag försökte få fram var att jag inte köper att man gör abort för barnets skull, inget annat.

Brutna ben och IVF? What? Det är överhuvudtaget inte samma sak. Självklart ska vi göra allt vi kan för att öka funktionen och livskvaliteten hos en människa, men det är ju en helt annan fråga.
    bara om man ser ett embryo som en människa, det gör inte jag.
    Om jag ansåg att ett embryo var en människa skulle jag göra allt som står i min makt att rädda och bevara dennes liv oavsett vilka sjukdommar och skador människan har.

Ett foster har inte större värde för mig än en spermie eller ett ägg har var för sig.
  • Plutteli

Om jag typ vid UL eller tidigare hade kunnat få veta att jag väntade ett barn med samma problematik som dig så ja, då hade jag velat göra abort.

• Emmixen
    Plutteli skrev 2010-06-06 08:44:28 följande:
    Om jag typ vid UL eller tidigare hade kunnat få veta att jag väntade ett barn med samma problematik som dig så ja, då hade jag velat göra abort.
    För att du tycker att jag har ett "dåligt" liv eller för att du är rädd för det okända, det som är annorlunda?
    - www.emmixen.se - en artonårings hemsida om ett liv med en neuromuskulär sjukdom -
  • Selfish Geene

Ts: Hur skulle du själv göra? Skulle du göra abort om du väntade ett barn med ditt funktionshinder?

• Emmixen
    Selfish Geene skrev 2010-06-06 10:47:15 följande:
    Ts: Hur skulle du själv göra? Skulle du göra abort om du väntade ett barn med ditt funktionshinder?
    Nej. Jag har all kunskap, anpassat boende, hjälpmedel som vi båda kan använda (t.ex. taklift) och vet vad barnet behöver. Jag skulle inte behöva säga till mitt barn att jag tror att jag förstår, för jag förstår. 

Om jag däremot själv inte hade haft SMA och varit så kunnig i fh-världen vet jag inte hur jag skulle gjort. Jag hade säkert som de flesta andra i den här tråden varit livrädd för det som är annorlunda. 
  • Selfish Geene
    Mary Jo skrev 2010-06-05 19:55:51 följande:
    du skulle alltså göra abort för utstående öron? ja då tycker jag synd om dig. jag skulle aldrig ha kunnat ta bort min dotter,hon är det vackraste som finns. usch!
    Det är inte ett dugg synd om mig.
    Jag har (precis som du) möjlighet att välja om jag vill göra abort eller inte. Om jag hellre gör abort än att få ett barn med tex utåtstående öron är det ett medvetet val.

Jag tycker inte synd om den som väljer att föda ett funktionshindrat barn
  • Plutteli
    Emmixen skrev 2010-06-06 10:39:49 följande:
    För att du tycker att jag har ett "dåligt" liv eller för att du är rädd för det okända, det som är annorlunda?
    Jag är inte ett dugg rädd för "det okända" eftersom det inte är okänt för mig. Jag tror inte heller du har ett dåligt liv även om du säkert hade haft ett lättare liv utan sjukdommar. Jag hade gjort abort eftersom jag så långt det är möjligt helst vill få ett friskt barn. Jag har sjäv problem med min kropp och ett svårt skadat barn blir mer än jag klarar av så det barnet hade jag tyvärr högst troligt behövt sätta på ett hem ganska tidigt eftersom jag inte hade klarat av att vara en bra förälder. Jag vet själklart att risken alltid finns när jag skaffar barn, men jag skulle inte medvetet vilja föda ett svårt sjukt/skadat barn om jag har mäjligheten att välja bort det.
  • solfrost

Jag hade inte gjort abort, dels för att jag inte hade tagit reda på om det var något "fel" på barnet innan.  Och dels för att jag tycker att om barnet är livsdugligt och hänger med trots sitt handikapp så är det inte upp till mig att avsluta dess liv.

små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
Svar på tråden Skulle du gjort abort om...