• Barnakär

En fråga ang Pco

var till gyn igår och fick bekräftat att jag har pco, tyckte läkaren var lite otydlig så tar hjälp av er istället :) Efter alla trådar jag läst här så har jag sett att det finns många som vet mycket om pco här.

Nu till frågan, eftersom att jag bara har blåsor på den ENA äggstocken, är det fortfarande lika stor chans att jag kan bli gravid som förut eftersom den andra äggstocken är fullt frisk??!
    Alltså minskar risken att bli gravid om ena äggstocken har blåsor men inte den andra.

tacksam för många svar :)

• Svar på tråden En fråga ang Pco
  • Agoo

Visste inte ens att man "bara" kunde ha pco på en av äggstockarna
    Däremot så kan de ju visas lite fler blåsor på ena äggstocken om den andra är på väg att ge en ÄL.. Så var det för mig...

• PCO20

Hej!
    Jag har bara pco på ena äggstocken, men jag har lika mycket problem ändå

• Hopptossan

Hej!

Grunden till PCO sitter inte i äggstocken utan beror på en hormonstörning. Att gyn bara sett blåsor på den ena äggstocken beror troligast på att den var den aktiva den månaden (det växlar) + att du inte har speciellt utbredd PCO.
    Det finns många grader av PCO, en del ägglossar inte alls och andra ibland. Ofta har PCOare längre mencykler (mer än 35 dagar) som normaliseras med åren. Vissa har övervikt, ökad behåring, akne medan andra är smala. Oftast hjälper det att gå ner i vikt, tänka på att inte äta mycket socker (PCO=insulinresistens) för att ägglossningen ska komma igång. IVF brukar funka väldigt bra på personer med PCO efterom äggkvaliteten är väldigt bra och det långt upp i åren.

• Lilla Flisan

jag har också bara på ena äggstocken och undrar exakt samma sak! Fick diagnos förra veckan och har precis avslutat en Proverakur så nu är det bara till att se vad som händer...

Svar på tråden En fråga ang Pco