• Anonym (skäms)

Någon med extremt hängiga bröst som ammat?

Det är så att efter att läst olika tidningar och böcker om amning så står det att man ska lägga barnet med huvudet emot sin bröstvårta så att barnet får ett tag runt bröstvårtan.

Hur tusan ska det gå till i mitt fall som har jätte hängiga bröst och med en bröstvårta som pekar nedåt golvet istället för "utåt" från kroppen? När jag sett andra som ammar och även bilder så ser det ut som en omöjlighet för mig eftersom mina bröst inte alls ser normala ut.

Har du med liknade bröst kunnat ammat ditt/dina barn?

Om det inte är möjligt för barnet att få ett tag så vill jag vara förberedd på att jag inte kommer att kunna amma så jag kan vänja mig tanken.

• Svar på tråden Någon med extremt hängiga bröst som ammat?
  • Anonym

Jag har det som du och jag har faktiskt tyvärr inte lyckats med mina 2 barn. Det funkade lite när jag låg ner men det blev jättejobbigt för kroppen eftersom det blev en konstig ställning. Sitta lyckades jag aldrig med. be om hjälp på bb och ge det ett försök iaf =)

• Anonym (bm)

Det behöver inte alls innebära något problem för dig. Det kanske fungerar på första försöket trots att du tycker att det känns omöjligt nu. Visst kan det bli problem men det kan det även bli för den kvinnan som har små spända bröst med tydliga vårtor som pekar rakt fram. Det är inget man kan förutspå i förtid. Amma är något nytt för både dig och för barnet och ni behöver träna tillsammans.

Det finns olika små knep att ta till som personalen på BB kommer hjälpa dig med. Tex kan man ibland lägga en hoprullad handduk under bröstet för att få en bättre vinkel på vårtan. Kanske kommer det att fungera med en kudde i knät som du lägger barnet på och sedan får barnet "under" bröstet liksom.

Barn kan suga på alla de olika möjliga bröst och från alla håll o kanter. Jag tror det viktigaste är att du hittar en amningsställning som passar dig så kan det faktiskt gå alldeles utmärkt.
    BB personal är van att hjälpa till i amningsstarten med alla olika sorters bröst! Be bara om hjälp!

Det är inte fel att behöva "sänka" barnet långt ner mot knät liksom, huvudsaken är att barnet suger. Hoppas du förstår hur jag menar.

Lycka till och tappa inte hoppet!

• Anonym (skäms)

Tack så mycket för era svar. Jag testade att lägga en liten handduk under bröstet nyss som Anonym Bm tipsade om och bröstet fick en helt annan "vinkel". Det fungerar säkert även vid amning sen.
    Känns bara lite pinsamt om man "måste" amma bland andra mäniskor som hemma hos kompisar/släkt/osv när det hela blir bökigare och när jag inte ser ut som "alla andra".

• Anonym

Jag har stora och hängiga bröst med nedåtpekande bröstvårtor och för mig gick det jättebra att amma min dotter. Jag använde två ihoprullade tvättlappar för att få upp bröstet på bra nivå och så använde jag en amningskudde hemma under första tiden för att ha bra stöd för bebisen och kunna sitta avslappnat så att jag inte skulle spänna axlarna. Jag använde tvättlapparna även när jag var ute bland folk och ammade, jag tror inte att någon tänkte på att jag smög in dem under bröstet i skydd av amningströjan och bebisen, det skall mycket till att folk tittar på ens bröst när man ammar, de flesta är diskreta och stirrar inte.

Som andra redan har skrivit, fråga personalen på BB, de har nog sett alla varianter av bröst.

Lycka till!

• Anonym (M92)

Hej! 

jag har precis samma som dig och va helt knäckt till en början när jag inte fick till amningen, men jag gav mig fan på att det skulle gå och det gjorde det också tillslut - vi ammade i 10 månader och det gick hur bra som helst. man måste vara ha tålamod och prova sig fram, för utseendet på dina bröst är INTE avgörande. däremot kan det ju finnas andra hinder som gör att amningen är svår men det har inget att göra med hur du ser ut. här kommer mina bästa tips! 

? Börja med att släpp tanken på att det ska se ?perfekt? ut. Jag har ammat överallt och ingenstans och det är aldrig någon som sagt något.  

? prova liggamning, det är supersmidigt och jättemysigt. lägg en ihopavikt filt/ handduk under ditt bröst så att även bebis huvud ligger på den. va Inte rädd att be om hjälp på bb För att hitta rätt positioner osv. barnmorskan hjälpe mig massor, jonglerade runt med både bebis och mina tuttar Hahaha. jag fick även en amningsnapp För att mina bröstvårtor är rätt platta och den lilla fick inte så bra grepp. 

? införskaffa en amningakudde - rekommenderar STARKT Doomoo amnings- och gravidkudde. Den enda som funkade för mig för den formar sig så himla bra. den är dyr, men värt det. jag köpte begagnat. det kommer underlätta amningen så mycket och det blir väldigt mycket lättare att amma om du kan lägga bebis på den och sen stötta upp bröstet lite så att bröstvårtan hamnar rätt. 

? på Instagram finns det en tjej som heter?gretanicolina?. hon har postat mmycket kring amning och har också stora bröst. finns videor och allt möjligt att titta på. Hjälpte mig massor och va nog min stora räddning när jag kände mig ensam i att se ut som jag gör. 

? ha tålamod och be om hjälp! ❤️ vissa barnmorskor/ undersköterskor på bb är inte så duktiga på att hjälpa till med amning, men be då om att få hjälp av någon som verkligen kan! ge dig inte för att där är en som inte kan hjälpa dig på rätt sätt! 

kram och lycka till! 

• Anonym (Frida)
    Anonym (skäms) skrev 2009-12-08 18:23:53 följande:
    Anonym (M92) skrev 2024-12-17 20:11:32 följande:

Hej! 

? ha tålamod och be om hjälp! ❤️ vissa barnmorskor/ undersköterskor på bb är inte så duktiga på att hjälpa till med amning, men be då om att få hjälp av någon som verkligen kan! ge dig inte för att där är en som inte kan hjälpa dig på rätt sätt! 

kram och lycka till! 

Jag tror inte att TS behöver hjälp längre - "bebisen" går på högstadiet nu... Men någon annan kanske kan ha nytta av dina tips!

• Anonym (H)

Har ammat 4 barn med npgorlunda hängiga bröst, går alldeles utmärkt. Man kommer på en ställning som blir lättast - amningskudde är super då man kan justera höjden på barnet lätt. 

Svar på tråden Någon med extremt hängiga bröst som ammat?