• Amulett

Flytta till Lyon med bebis?

Maken får eventuellt åka på uppdrag till Lyon i 3-6 månader. Jag är själv väldigt sugen på att testa att bo i Frankrike, inte minst för att bli bättre på min franska (så att de 7 år jag läst inte ska vara helt bortkastade ...).
    Men vi har en son på snart 2 år och en dotter på snart 5 månader. Hur fungerar det att ha så små barn med sig?
    Han är mjölkallergisk och eventuellt även hon. Hur gör man för att följa upp sådant där? Och vad behöver man tänka på när det gäller den svenska föräldrapenningen, eftersom jag ju i så fall skulle fortsätta min mammaledighet under den här perioden.
    Och vad kan jag göra med barnen i så fall. Vore ju oerhört trist att sitta instängd i bostaden hela tiden.

Vore så skönt att få lite tips och råd!

• Svar på tråden Flytta till Lyon med bebis?
  • Laurentia

Det låter väl som ett utmärkt tillfälle att åka till Frankrike! Klart att barnen inte är ett problem, särskilt inte om du har svensk föräldrapenning. Just den biten kan jag dock inget om, eftersom jag bor i Frankrike och omfattas av den franska föräldraförsäkringen.

Hälso- och sjukvården i Frankrike lämnar inget att önska, så oroa dig inte för mjölkallergin. Barn följs i allmänhet av en privatpraktiserande barnläkare (pédiatre) som vid behov remitterar till allergiläkare eller dietist. Det finns även ett system som liknar bvc (PMI, protection maternelle et infantile) där man kan träffa en sköterska för löpande kontroller av längd och vikt.

När jag var mammaledig med två barn i just de åldrarna hittade vi aktiviteter som liknar öppna förskolan, dels på ovan nämnda PMI, dels på något som heter ludothèque (lekotek). Vi var även på sagostund för barn upp till 2 år på biblioteket och på babysim (här brukar man kunna börja tidigast vid 8-10 månader). Är årstiden rätt kan man nog även träffa andra barn i parken, men i Frankrike är man inte lika mycket för att vara ute i halvdåligt väder.
    Det finns även något som kallas relais d'assistantes maternelles, som egentligen är tillfällen där flera dagmammor träffas och låter barnen leka och pyssla tillsammans. På en del håll får även hemmaföräldrar komma.

Om du vill hitta på något på egen hand, t.ex. gå en franskakurs, så kan du skriva in dina barn på ett halte garderie. Det är en slags deltidsdagis, där man antingen har fasta timmar varje vecka, eller (på vissa ställen) kan be om strötimmar då de har plats. Annars finns det säkert möjlighet att hitta en barnvakt, kanske till och med svensk.

• Stinis Olsson

Hejsan!

Jag bor strax söderom Lyon och kan starkt rekommendera Lyon som stad. Särskilt om det är en viss tid bara. Det är ju trots allt gastronomins huvudstad!
    Har flera vänner härnere som är i samma situation som dig, dvs deras män är utsända för jobb en viss tid.
    Föräldrapenningsmässigt så ska du ha rätt att "ta med" penningen till frankrike: www.forsakringskassan.se/nav/d18d8992fd09afed9d33bd9ff000c508

Som Laurentia säger så är PMI centrena mycket bra ställen för att möta folk, få kontakt med sjukvårdssytemet och få allmäna råd. Hos oss gör de hembesök redan under graviditeten och efteråt och har varit väldigt hjälpsamma vid alla frågor man har.
    Jag bor själv numera i en liten by men försöker ta mig till Lyon så ofta jag känner att det går för att hälsa på vänner osv. Det kan lätt bli lite instängt annars, särskilt om man som jag alltid bott i städer =) Har dock inte varit i Lyon sedan min dotter föddes (2 veckor) men om ngn månad ska vi börja med lite småutflykter tänkte jag.

Hade varit roligt att veta vad ni bestämmer er för så hör gärna av dig! Lycka till med allt!

• EjaMaria

Hejsan,

här är en till som skall flytta till Lyon. Mannen kommer veckopendla från april och jag och dottern, då 2 år, flyttar ned under sommaren. Hade gärna fått tips och ideér från andra som har erfarenhet av området eller att bo i frankrike i största allmänhet. Har förstått att det skall vara en trevlig stad med närhet till det mycket skoj. Min största fundering just nu är boende! Var skall man bo om man vill bo i ett centralt, men ändå lugn och trevligt område??? Hjälp!

• La Linda

Tänkte bara dela med mg av mina erfarenheter. Jag med sambo och son 6 månader flyttade till en liten by nära Nice/Cannes från maj-augusti förra året. Både jag och sambon skötte ett litet hotell och tog hand om dess ägare. Detta var en sån underbar tid, att få umgås med min familj på detta sätt och upptäcka Frankrike (Rivieran) som är en plats vi blivit förälskade i. Nu funderar vi i mellan åt att flytta till södra Frankrike, då alla var väldigt trevliga och det var mycket barnvänligt överallt.. till skillnad från Sverige där man särbehandlas på restauranger och butiker exempelvis.

I lekparken mötte vi på en svensk barnfamilj, så det är nog inte ovanligt. Allt är väldigt rent, fint och prydligt.

Vi som inte kunde mycket franska klarade oss väldigt bra på engelska och alla var mcket hjälpsamma och till mötes gående.

Ville bara ge lite positiva tankar om Frankrike =) Lycka Till!

• Amulett

Tack alla! Vi väntar forftarande på besked angående den eventuella turen till Lyon ... Ibland är inte arbetsgivare snabba inte ...

• EjaMaria

Nu bär det av till Lyon om en månad! Lägenhet i 6 ième är fixad och nästa sak blir att hitta dagmamma eller barnflicka till dottern. Så svårt med just det då man ju måste känna sig 110% säker med en person som skall ha hand om det finaste man man har. Vi håller tummarna för att det går snabbt att hitta någon. Sociala jag undrar nu om någon annan trevlig person i Lyon el runtomkring känner för att träffas med kidsen på en fika eller lek i parken?  

• Flore

Hej EjaMaria och alla andra nuvarande eller framtida Lyonbor,
    jag flyttar till Lyon i början av Augusti med min franske man och son pâ ett âr. Skulle ocksâ gärna vilja komma i kontakt med andra svenskar, bâde för min och sonens räkning:)

• Amulett

En liten uppdatering från oss ... Det blev inget Lyon för oss. Inte den här gången iaf. Antar att ekonomiska ramarna för arbetsgivaren tillslut satte stopp. Men men ... förhoppningsvis kommer det nya chanser. Så jag hoppas jag kan återkomma och kolla av vilka som är på plats där nere

Tack för alla svar, förresten!

Svar på tråden Flytta till Lyon med bebis?