Det låter väl som ett utmärkt tillfälle att åka till Frankrike! Klart att barnen inte är ett problem, särskilt inte om du har svensk föräldrapenning. Just den biten kan jag dock inget om, eftersom jag bor i Frankrike och omfattas av den franska föräldraförsäkringen.
Hälso- och sjukvården i Frankrike lämnar inget att önska, så oroa dig inte för mjölkallergin. Barn följs i allmänhet av en privatpraktiserande barnläkare (pédiatre) som vid behov remitterar till allergiläkare eller dietist. Det finns även ett system som liknar bvc (PMI, protection maternelle et infantile) där man kan träffa en sköterska för löpande kontroller av längd och vikt.
När jag var mammaledig med två barn i just de åldrarna hittade vi aktiviteter som liknar öppna förskolan, dels på ovan nämnda PMI, dels på något som heter ludothèque (lekotek). Vi var även på sagostund för barn upp till 2 år på biblioteket och på babysim (här brukar man kunna börja tidigast vid 8-10 månader). Är årstiden rätt kan man nog även träffa andra barn i parken, men i Frankrike är man inte lika mycket för att vara ute i halvdåligt väder.
Det finns även något som kallas relais d'assistantes maternelles, som egentligen är tillfällen där flera dagmammor träffas och låter barnen leka och pyssla tillsammans. På en del håll får även hemmaföräldrar komma.
Om du vill hitta på något på egen hand, t.ex. gå en franskakurs, så kan du skriva in dina barn på ett halte garderie. Det är en slags deltidsdagis, där man antingen har fasta timmar varje vecka, eller (på vissa ställen) kan be om strötimmar då de har plats. Annars finns det säkert möjlighet att hitta en barnvakt, kanske till och med svensk.