• sis12

Skolor i NY?

Någon som har tips på bra skola i NY? Har en 9-åring och en 13-åring.

• Svar på tråden Skolor i NY?
  • Mealla

Var bor ni i NY? Menar du pa Manhattan, ar du intresserad av privatskolor ocksa? Jag tror att det fungerar sa att man "tillhor" en viss skola beroende pa var man bor. Vill man ga nagon annanstans blir det privatskola.

Beroende pa county och skoldistrikt, om man nu ser till skolor utanfor NYC, sa har vissa skoldistrikt nagra av de basta skolorna i hela landet, men det beror som sagt pa var man bor.

• sis12

Ev kommer min man börja jobba i NY och då följer vi med. Så jag vet inte alls var vi kommer bo... Vill gärna hör av er med erfarenhet av att ha era barn i skola där. Finns det någon svensk skola? Alla tips mottages tacksamt!

• Mealla

Som sagt, det beror helt och hallet pa var ni kommer att bo. Kommer hans arbetsgivare betala for privatskola? Annars hor man till ett visst skoldistrikt beroende pa address.

Det finns en svensk skola i upstate NY och en i NJ, men de ar inte "riktiga skolor" de har lektioner pa helgerna, och ar mer ett komplement for barn som bor har att halla svenskan levande. Sa det finns ingen svensk skola man kan ga i pa full tid sa att saga.

Dina barn kommer ga i amerikansk skola, och vilken skola beror pa var ni kommer bo, och om ni kommer fa pengar till privatskola eller inte. Manga skoldistrikt pa Manhattan ar helt ok bra skolor, men de ar inte lika hogt rankade som de privata skolorna.

Du kan lasa mer har
    schools.nyc.gov/default.htm

Jag bor i Westchester County som ligger strax norr om NYC, tar ca 35 min med pendeln in till Grand Central (Manhattan) och skolorna i de flesta skoldistrikten i Westchester ar valdigt bra. De ar bland de basta i hela USA. Nu ar mina barn for unga for att ga i den obligatoriska skolan, min son gar i forskola, men jag har manga vanner som har aldre barn och de ar alla mycket nojda med skolorna har.

• amnai

Många som inte är villiga att betala för privtskola här i USA bosätter sig där skolorna är extra bra, eftersom man hör till en skola beroende på var man bor.

På Manhattan skulle vi antagligen betala privatskola, troligen 15-30.000 dollar per år och barn. Om man kommer hit som expat är det inte många arbetsgivare som är villiga att betala detta... särskilt som det finns bra publika skolor, men det finns JÄTTEBRA skolor utanför NYC.

Vi bor i södra Connecticut, med pendlingsavstång till Manhattan på ca en timme. Riktigt riktigt bra kommunala skolor finns i t ex Darien, Westport, New Canaan, Weston, Wilton och Fairfield. Top 5 procent av USAs kommunala skolor.

Det finns svenska skolor som undervisar i svenska 1-2 timmar per vecka, bl a en i Fairfield, CT. Brukar vara upp till ca 12-14-årsålder, sedan är det flera som läser svenska på distans (äldre barn)

• joline ellen oliwia

jag vet inte om NY

men min pojkvän kommer från england, London.

Där sätter man alla barnen i privatskolor annars framstår man som fattig, jag har ingen aning om det är lika i NY

• Mealla

joline ellen oliwia skrev 2009-12-14 22:34:49 följande:

jag vet inte om NY men min pojkvän kommer från england, London. Där sätter man alla barnen i privatskolor annars framstår man som fattig, jag har ingen aning om det är lika i NY
    Det ar inte pa samma satt i USA, om man tillhor ett samre skoldistrikt pga sin address sa satter man sina barn i en privatskola om man har rad for att man vill att barnen ska fa en battre utbildning. Men tillhor man ett bra skoldistrikt sa far barnen ga i den kommunala skolan man tillhor.
  • joline ellen oliwia
    Mealla skrev 2009-12-14 22:49:55 följande:
    joline ellen oliwia skrev 2009-12-14 22:34:49 följande:
    Det ar inte pa samma satt i USA, om man tillhor ett samre skoldistrikt pga sin address sa satter man sina barn i en privatskola om man har rad for att man vill att barnen ska fa en battre utbildning. Men tillhor man ett bra skoldistrikt sa far barnen ga i den kommunala skolan man tillhor.
    Okej, kan inget om NY ^^
    Men har varit där 3 gånger, höhöh
  • Dixie

Kommer ni att bo inne i New York City?

Vi bodde i Wyckoff, NJ när jag var mindre och min pappa jobbade inne på Manhattan och jag gick i skolan i Wyckoff - men det var på 80-talet, så jag har ingen aning om hur skolorna är nu.

Spänande för er!! Lycka till!

• sis12

Tack för superbra tips! Allt är än så länge väldigt osäkert, men det känns bra att börja kolla upp skolor och boende i god tid innan.

• underbarn

Jag, min man och 4 barn bor i NYC. Våra barn är inte i skolåldern än, men vi står på listan för mååååånga privatskolor i området. Det skulle jag göra om jag var du, om det finns en privat skola i området, och om det funkar, ekonomiskt!

Svar på tråden Skolor i NY?