• Engagerad förälder

    Så här gör ni om ert barn mobbas eller kränks!

    Svarade just precis på en annan ledsen mammas inlägg men ser att det ju är många andra vars barn blivit utsatta för mobbning och kränkade behandling. Lägger därför in mitt svar även som ett eget inlägg.

    INGET barn ska behöva utsättas för vare sig mobbning eller kränkande behandling, oavsett om man är ett litet förskolebarn eller en äldre skolungdom. Och det finns inget "sedan"! Ni måste agera omedelbart och med full kraft och inte förspilla en enda sekund! Det handlar om era små barn som inte kan försvara sig eller ta saken i egna händer. Och till dig alla er som drar er, tror det är svårt eller vad tusan ni än kan ha för skäl så säger jag bara: Det är i.n.t.e d.e.t m.i.n.s.t.a svårt! KÖR!

    Jag citerar här ordagrant vad det står på Barn- och elevombudets site www.skolinspektionen.se/beo för föräldrar.

    "Är ditt barn utsatt för kränkningar på förskolan och skolan? Då måste skolan utreda och åtgärda det. Om inte skolan gör tillräckligt för att förhindra kränkningarna kan du anmäla det till Barn- och elevombudet (BEO).

    Kränkande behandling kan handla om att någon skickar elaka mail eller sms, att upprepade gånger blir retad för något eller inte få vara med de andra. Självklart gäller det också våld, som slag, sparkar, knuffar och hot. Om ett barn eller en elev vid upprepade tillfällen blir utsatt för kränkningar brukar det beskrivas som mobbning.

    Om ditt barn blir kallat ?jävla svartskalle?, ?bög? eller ?hora? kan det handla om diskriminering eller trakasserier. Läs mer om diskriminering på Diskrimineringsombudsmannens webbplats, www.do.se.

    Nolltolerans mot kränkningar
    Ditt barn behöver inte ha varit utsatt för upprepade kränkningar eller mobbning ? förskolan eller skolan måste utreda och åtgärda händelsen redan första gången något händer. Det är förskolans eller skolans huvudman som är ansvarig för verksamheten. Det är alltså ytterst de som ska se till att ditt barn inte blir utsatt för kränkningar. För kommunala verksamheter är det kommunen som är huvudman och för fristående förskolor och skolor kan det vara till exempel ett aktiebolag eller en ekonomisk förening.

    Om ditt barn blir kränkt av andra elever
    Om ditt barn kränks av andra elever ska ni berätta det för någon vuxen på förskolan eller skolan, till exempel en lärare eller rektorn. Så snart de får kännedom om att ett barn eller en elev känner sig kränkt måste de agera, genom att utreda situationen och vidta lämpliga åtgärder. Men om de inte gör det kan ni vända er till oss hos Barn- och elevombudet (BEO).

    Det enklaste är att ni skriver till oss och berättar vad som hänt. Sedan frågar vi förskolan och skolan vad de har gjort för att förhindra kränkningarna. Vad som händer sedan beror på situationen och vad som har gjorts för att stoppa fortsatta kränkningar. I det allra yttersta fallet kan BEO besluta om att begära skadestånd från huvudmannen, det vill säga den som äger förskolan eller skolan.

    Om du inte är nöjd med det som lärarna och rektorn gör för att förbättra situationen för ditt barn kan du också ta kontakt med närmast högre ansvarig tjänsteman. Går ditt barn i en kommunal verksamhet är det skolchefen eller motsvarande som är ansvarig tjänsteman för skolfrågor. Får du fortfarande inte hjälp kan du ta kontakt med politikerna i den nämnd som är ansvarig för utbildningsfrågor. Går ditt barn i en fristående verksamhet kan du kontakta styrelsen eller motsvarande.

    Om du blivit kränkt av din lärare ? eller annan vuxen på skolan
    Det är ett absolut förbud för vuxna i förskola eller skola att kränka elever. Om ditt barn blivit kränkt av en vuxen kan ni anmäla det till oss hos BEO. Om skolan inte erkänner att ditt barn blivit kränkt är det skolans huvudman som ska bevisa att det inte hänt. Samtidigt har personalen en skyldighet att skapa en trygg miljö i skolan. Det kan ibland innebära att de måste använda sig av vissa disciplinära åtgärder, till exempel säga till en elev eller visa ut en elev från resten av en lektion. Även om det kan upplevas kränkande behöver det inte vara det i lagens mening."

    Det finns inga som helst förmildrande omständigheter för mobbning eller kränkande behandling. Agera direkt! Har inte förskolan/skolan gjort tillräckligt - ring omedelbart förskolechefen, rektorn eller skolchefen! Och om det inte hjälper/har hjälpt - kontakta Barn- och elevombudet på 08-586 080 00. De finns där just för er!

    All lycka!

  • Svar på tråden Så här gör ni om ert barn mobbas eller kränks!
  • Cissi81

    Skulle precis skriva ett inlägg om min son.

    Han har problem med en kille i sin klass. De går i tvåan. Vi kontaktade rektorn i tisdags och han ringde till min man igår och sa att innan han gör nåt åt saken skulle vi prata med pojkens föräldrar. Men ska vi verkligen behöva göra det innan rektorn gör nåt?
    Vi skulle ha tagit kontakt förlänge sen. Detta har hållt på till och från sen förskoleklass. Vissa perioder har alltid varit bra och de har lekt med varandra. Men den senaste tiden har det varit mycket. Den andra pojken är på våran son och retar honom tills han blir förbannad. Igår hade den andra killen ställt sig framför min son och sagt att han var Michael Jackson (alltså den andra pojken var de). Min son sa sluta men han forsatte. Min son sa sluta flera gånger man han gör inte det. Idag när jag kom och hämtade honom gick jag till fritids först. De slutar kl 13 i skolan och jag var där ca 5-10 över. Men han var inte där. Han var i skolan och väntade på mig. När jag kom såg jag att nåt hade hänt. Han såg ledsen och rädd ut. Han sa att vi skulle prata med andra tvåans lärare och det gjorde vi. Det visade sig att den andra killen hade varit på honom igen och det låg på golvet och brottades.
    Nu får det vara nog.
    Men det jag vill vet är det första jag frågade. Är det verkligen vi som ska kontakta pojkens föräldrar innan de agerar i skolan?? Jag vet inte ens om det hjälper eftersom läraren har gjort det och inget händer. Vad gör det för skillnad om vi gör det då? Jag blev så ledsen idag när jag såg min son. Han ville jätte gäran vara på fritids när jag sa åt honom i morse att jag kommer och hämtar honom tidigt. Men när jag kom dit hade han inte ens vågat gå dit. :(


    ♥Fredrik♥ ♥Emil♥
  • ploffsan

    Det brukar skolor avråda ifrån! Ibland blir det bara mera oro för barnet att föräldrarna är osams med mobbarnas föräldrar. Det är mycket bättre att skolan håller i den diskussionen. Skolans personal är ju inte känslomässigt engagerade i händelsen, vilket man ju är som förälder, både den mobbades och mobbarens. Jag skulle gått tillbaka till skolan och bett dem att göra på något annat sätt.

  • n1ettan
    Cissi81 skrev 2009-12-10 15:39:45 följande:
     Vi kontaktade rektorn i tisdags och han ringde till min man igår och sa att innan han gör nåt åt saken skulle vi prata med pojkens föräldrar. Men ska vi verkligen behöva göra det innan rektorn gör nåt?
    Nej, ni skall verkligen inte behöva kontakta det andra barnets föräldrar. Nu försöker rektorn göra det lätt för sig!

    Skriv ett brev/mail till rektorn där ni vill veta vad skolan tänker göra - det är viktigt att skriva så att de inte kan "vifta bort det".

    Alla skolor har en handlingsplan - färdig att användas.

    Vår dotter mobbades och inget hände förrän vi skriftligen krävde att något skulle göras.

    Handlingsplanen fungerade jättebra (de hade provat den en gång tidigare med lyckat resultat) och mobbningen upphörde.

    Tvinga skolan att använda sina resurser - hur skall du som förälder kunna lösa det annars? Varför skall du ägna tid åt att fundera hur ni skall lösa det- när det redan finns stipulerat hur man gör?

    Stå på dig, för din sons skull!
  • krabbanoss
    n1ettan skrev 2010-01-21 08:08:41 följande:
    Inte för att märka ord, men alla skolor har inte handlingsplaner, tyvärr. De ska ha det, men de har helt enkelt struntat i detta.
  • Ullis 10
    krabbanoss skrev 2010-01-27 23:24:00 följande:
    Inte för att märka ord, men alla skolor har inte handlingsplaner, tyvärr. De ska ha det, men de har helt enkelt struntat i detta.
    Det funkar så här - sonen berättar till slut, vi talar med läraren, sen... Inget.
  • malinkat

    ack för en bra tråd! Fick för mig förra året att sonen vantrivdes på dagis, kände sig utanför. PRatade dock med personal och med sonen, och nu trivs han som fisken igen. Trots att vi inte har detta problem med mobbing nu, inser jag att vi inte på något vis är skyddade från sådant. Vill vara beredd, vill lära mina barn att hanteras med konflikter, ge dem självkänsla och mod att också kunna berätta om det, om det händer dem. Vill också förståss ge dem självkänsla nog att våga stå upp för andra, att inte mobba själva. Vem minns inte skoltiden? Även om jag inte egentligen var mobbad, var jag heller inte alltid "med". Kände mig ofta fel och utanför. 


    Svåra svåra frågor jag hoppas man slipper gå i närkamp med....
  • cicci85

    Jättebra tråd! det är tyvärr inte så många som vet om detta! Inte ens barnens förskola visste om detta med BEO när jag anmälde dem!

    Min son lyssnade inte på en barnskötare så hon hotade med att kasta snö i hans ansikte om han fortsatte, han fortsatte och hon kastade snö i hans ansikte! Då va han 4 år. 
    Tidigare, när han bara va 3 år, har han blivit straffad för att han sprang iväg när de va ute å gick. Då tog hon upp kex och gav till alla andra barn bara för att! Han fick inget eftersom han sprang iväg! Då visste jag inte att man kunde anmäla utan pratade bara med chefen och barnskötaren och fsk-läraren som var med då!

    Andra gången pratade jag med chefen och personalen på hans avdelning som sa att det var helt oacceptabelt av barnsköten att göra så! Sen såg jag en notis i tidningen om en skola som fick kritik. Då anmälde jag oxå till BEO! Nu är det kränkning konstaterad och förskolan får kritik. Vi har även krävt skadestånd!

    Jag hoppas på att det blir en Lex Sarah-lag även i förskolan! Om fler får upp ögonen för problemet och inte accepterar det så kommer skolor förhoppningsvis att göra mycket mer för att förhindra kränkning och mobbning!

    I högstadiet hade vi en kille i klassen som blev jättemobbad av de andra killarna! Alla såg det och visste det och vi pratade med lärarna och rektor så många gånger, men inget hände! Blir så arg när jag tänker på det!

  • Ilsa

    Bra inlägg. Tycker även att man borde prata om vad man som förälder ska göra om ens barn är det som kränker eller mobbar? Vad ska man leta efter? Tänka på? Vilken handlingsplan krävs för att beteendet ska ändras etc. Det är ju egentligen där som ansvaret borde ligga, inte hos offret.

  • malinkat
    Ilsa skrev 2010-05-05 11:47:08 följande:
    Bra inlägg. Tycker även att man borde prata om vad man som förälder ska göra om ens barn är det som kränker eller mobbar? Vad ska man leta efter? Tänka på? Vilken handlingsplan krävs för att beteendet ska ändras etc. Det är ju egentligen där som ansvaret borde ligga, inte hos offret.
    Precis. Vi får inte "falla ned i" naivitet och tro att våra barn aldrig kan mobba..... att mobba handlar ju ofta om rädsla för utanförskap, om dålig självkänsla, grupptryck.....
  • Hyppolite

    Föräldrar måste lära sig att prata med varann för att skapa förståelse.

    Ta kontakt med föräldrarna i första hand, råkar de vara sådana som inte bryr sig så går du vidare till rektorn och soc.

  • flumhum

    i skolorna löses det sällan mobbing problem. oftast soppar de undan problemen genom att sätta den utfrystna, mobba i en annan klass eller dylik...

    det är skit svårt att få slut på grov mobbig då barn är väldigt duktiga på att smyga med det...

Svar på tråden Så här gör ni om ert barn mobbas eller kränks!