• mammahärochnu

Ang att skriva "anonymt" vs ha signatur...

Blev full i skratt när jag läste ett (ja, mååånga inlägg här på fl) inlägg där den icke -anonyma skribenten med väldigt intetsägande signatur (tex o har någon på fl denna signatur har jag INTE tagit den därifrån utan jag bara drar till med något nu, som "tingeling" "kallesklätterträd" " jag bor på månen" mfl mfl) skriver till den "anonyma" signaturen att man inte har respekt för dennes åsikter pga att dom väljer att vara anonyma... skratt. Ja, många har ju sådana signaturer som man inte kan veta vem man är o var man kommer ifrån och på sätt är man ju väldigt anonym då också- och det är väl lite därför man har ett forum öppet för olika diskusitioner eller hur?
    Och jag tycker i alla fall det är bra att det finns möjligheter o slippa bli "uthängd" på ett forum o skriva anonymt och jag respekterar i alla fall både de med och utan signatur/anonyma, då det inte är för signaturen o ev öppenhet man skriver utan för att få fram en åsikt.

• Svar på tråden Ang att skriva "anonymt" vs ha signatur...
  • Lotlas

Jag förstår din tanke. Men trots att man har ett "anonymt" användarnamn, så kanske många på forumet vet vem man är ändå, och då kan det vara skönt att skriva som "anonym" ibland. Så tänker i alla fall jag när jag använder anonymiteten. Om man skriver om något riktigt känsligt, så vill åtminstone inte jag att andra vet vem jag är så att man inte riskerar påhopp i andra trådar eller i gästboken.

• Anatha

Det är stor skillnad på att skriva som anonym på familjeliv eller skriva under sin visserligen ananyma användare. Använder du din användare så står du och din användare för åsikterna. Är du ananym så vill du ju inte bli sammankopplad med åsikten eller frågan alls.

• sstv
    Anatha skrev 2009-12-10 09:35:39 följande:
    Det är stor skillnad på att skriva som anonym på familjeliv eller skriva under sin visserligen ananyma användare. Använder du din användare så står du och din användare för åsikterna. Är du ananym så vill du ju inte bli sammankopplad med åsikten eller frågan alls.
    Jag håller med dig. Att skriva under sitt användarnamn kan vara ganska anonymnt beroende på hur mycket information men gett ut i sin presentation osv. Men det jag skriver under mitt användarnamn får jag ju stå för här inne på forumet.

För det mesta förstår jag de som väljer att vara anonyma men ibland känns det som att man väljer den anonyma signaturen bara för att man kan. När man för fram helt okontroveriella åsikter eller bara stöttar en TS som har det jobbigt, varför gör man det anonymt?
  • Lotlas
    sstv skrev 2009-12-10 10:01:52 följande:
    Jag håller med dig. Att skriva under sitt användarnamn kan vara ganska anonymnt beroende på hur mycket information men gett ut i sin presentation osv. Men det jag skriver under mitt användarnamn får jag ju stå för här inne på forumet. För det mesta förstår jag de som väljer att vara anonyma men ibland känns det som att man väljer den anonyma signaturen bara för att man kan. När man för fram helt okontroveriella åsikter eller bara stöttar en TS som har det jobbigt, varför gör man det anonymt?
    Ja, det har jag också reagerat på. Vad vinner man på att vara anonym om man t.ex. skriver: "Vad jobbigt för dig! Hoppas att det blir bättre snart!"?? Det har hänt att jag anmält sådana anonyma inlägg, faktiskt, när det inte finns anledning att vara anonym... Risken finns ju att möjligheten att vara anonym försvinner om många använder den "bara för att".
  • mammahärochnu

Håller helt med, i "neutrala" inlägg där man som ni skriver ska stötta el ge råd i en fråga använder jag aldrig min möjlighet till anonymitet o undrar också ibland varför vissa väljer det, stor skillnad då man svarar i mer känsliga frågor o riskerar att bli uthängd själv för sina svar. Men väääldigt många på fl som har en signatur har ingenting skrivit i sin presentation o är med andra ord fullständigt anonyma- med el utan sin signatur i inläggen.

• Anonym (Sammankopplad)

Som någon skrev tidigare så vill jag ibland inte bli sammankopplad med min användare när jag skriver dubbelanonymt. En del saker kan vara känsliga och sådant man inte gärna vill uppge om sig själv.

Jag är dock allmänt sparsam med att skriva under mitt riktiga nick.

• Anonym (Dubbelanonym)

Okej ursäkta om jag kapar en gammal tråd med en korkad fråga... Men vad är egentligen syftet med att skriva under "Anonym ([användarnamn])...? Är inte syftet med anonymitet just att man vill vara anonym? Och om man använder sitt användarnamn som signatur är man ju inte anonym? Varför inte då bara skriva icke-anonymt?

Ursäkta min okunnighet men detta har jag funderat på ett tag nu 🤣

• Anonym (veranika savenka)
    Anonym (Dubbelanonym) skrev 2026-03-08 15:29:35 följande:

Okej ursäkta om jag kapar en gammal tråd med en korkad fråga... Men vad är egentligen syftet med att skriva under "Anonym ([användarnamn])...? Är inte syftet med anonymitet just att man vill vara anonym? Och om man använder sitt användarnamn som signatur är man ju inte anonym? Varför inte då bara skriva icke-anonymt?

jo man är anonym som man skriver med sitt användarnamn om man inte skriver ut sitt riktiga namn och det är ovanligt.
  • Anonym (mm)
    Anonym (Dubbelanonym) skrev 2026-03-08 15:29:35 följande:

är väl ytterst få som gör det men jag gissar på bannad och använder ett extrakonto som då är ett annat namn eller att någon låtsas vara en annan medlem(dvs tror folk är korkade)
Svar på tråden Ang att skriva "anonymt" vs ha signatur...