• karinALICEsonny

Min snart 3-åriga dotter vill BARA titta på film...

Hej!

Börjar bli orolig för min dotter som snart är 3 år.
    Hon  har ända sedan hon var mindre gillat att sitta framför teven och titta på olika barnprogram. Vi har från allra första början bara tillåtit tevetittande efter middagen när bolibompa börjat. Och det har funkat ganska bra. Men nu tycker vi det har gått något åt överdrift och vet inte vad vi ska göra.
    Hon är på dagis några timmar om dagen och tycker jättemycket om det. Hon leker jättefint och umgås med barnen. MEN direkt när vi kommer hem från dagis går hon mot teven och sätter på den. Det kan funka en stund om jag stänger av teven och vi går in på hennes rum och leker lite, men efter en stund tröttnar hon och går till tevehyllan och letar upp sin favoritfilm.... filmer på över 1 timme långa...
    sätter man inte på den får hon nästan utbrott, och jag vill ju att hon ska fåp göra det HON gillar.. så till slut sätter jag ju på teven. Medan hon tittar lever hon sig riktigt in i filmerna och kommenterar och berättar för mig vad som händer/ska hända. Men jag vill inte att hon ska titta så mycket på teve. Jag försöker åka så mycket som möjligt till öppna förskolan eller vara ute, gå pormenader, eller bara vara borta hemifrån.. men speciellt nu på vintern vill man gärna vara hemma och ta det lugnt också...
    är där någon i samma sits?? med något bra tips? ska jag slänga ut teven, för snart gör jag det!! har ni tips på roliga leksaker man kan köpa, hon har en hel del, men verkar tröttna på de efter bara ett litet tag.. det e bara filmerna som gäller. hennes styvbror har varit likadan hela sitt 9 åriga liv..

kram

• Svar på tråden Min snart 3-åriga dotter vill BARA titta på film...
  • The Biggest Loser

så gör min son också o han är på förskolan tisdag, onsdag o torsdag 5 timmar per dag.

då har de röjt o lekt o stojat, hon vill slappa o koppla av. min personliga åsikt låt henne göra det vad gör det. hon får tillräcligt med stimulans på förskolan.

• Mei

Jo jag tänker också att de kopplar av. Att det är närmast meditativt att titta på samma film om och om igen.

• Stårschan

Det är väl bara att sätta upp tidsgränser och stå för dem. Max en timme om dagen, till exempel. Sen stänger mamma av TV:n. Punkt. Ta hem kompisar som hon kan leka med om hon har svårt att sysselsätta sig själv. Annars finns ju pärlplattor, lego, målarböcker mm. Jag tycker att det låter märkligt att ni låter en treåring styra sitt TV-tittande efter eget behag. Om ni inte kan sätta gränser nu, hur blir det då om några år?

Snälla! Uppfostra era söner till bra framtida makar!
  • carola1977

Min dotter gillar också att titta på tv, men hon kan lika gärna pussla eller sitta i köket medan jag lagar mat och måla eller pyssla med pärlor. Försök hitta på lite andra saker också. Man kan ju också ha sagor på cd eller musik på i barnets rum samtidigt som de är där och leker.

• Miniigirl

Min 2½ åring är likadan! han går och tjatar om bamse, eller annat barnprogram HELA dagarna! han går inte på dagis, men vi är på öppna förskolan ganksa ofta, och vi försöker åka och träffa andra barn, eller göra något annat som ha ntycker är skoj, förutom tvn lixom!
    Men, såfort man är hemma, så äre tjat om tvn!
    Vi har lagt alla hans leksaker i en kista, så han har inte tillgång till alla leksaker helatiden. vilket gör att när man ppnar kistan så tycker han det är jättekul att leka! men tyvärr inte så jättelänge! men, han leker ju bra mycket mer med leksakerna nu, än förut iallafall:D
    så, det är mitt ända tips jag har!

JAg mottar gärna tips oxå! somsagt så vill man ju gärna vara hemam och mysa lite såhär på vinterhalvåret oxå, och inte bara vara ute och ränna överallt:D

• karinALICEsonny

ja, jag brukar tänka det också.. hon leker ju massor på dagis, och lite här hemma med förståss.
    men jag tänker på att hon kanske blir apatisk, eller överviktig av att bara sitta där och glo... hon lär sig kanske inget nytt, och lär sig inte prata mer/bättre... hon blir inte social, hon utvecklas kanske inte pga detta med mera...

• sandy bell

Min 3 åring är också helt tv galen!

• karinALICEsonny

vi har också alla leksaker i lådor som hon får dra ut, det gör det lite spännande att leta fram favoritleksaken.

hon brukar leka med lera medans jag lagar mat tex, hon gillar att rita, kasta boll och en hel del annat, men bara korta stunder.. sen tröttnar hon.. när vi har besök hemma tittar hon aldrig på teve.
    ¨
    ja vi skämmer nog bort henne en hel del, hon är första barnet och får nästan alltid som hon vill, det ligger en hel del orsaker bakom det också, men vi vet att vi borde vara striktare... och så vill man ju inte ta ifrån henne någonting som hon  gillar att göra för att tvinga henne måla i en målarbok som hon kanske tycker e dötrist....

hon ska få  en barbiedocka i julklapp oxh jag hoppas att det kan få henne på andra tankar, att hon får ett nytt intresse, för jag har funderat på om hon tycker sina leksaker är tråkiga. hon kanske behöver en ny sorts leksak.. hon har inga barbiedockor sen tidigare men hon springer rakt fram till dem i leksakaffären, men jag har tyckt det varit för tidigt för det... någon som har tips på lite pedagogiska leksaker? jag har funderat på en studsmatta också...

vi har pratat många ggr om att sätta en tid för tevetittandet, att efter middagen och lite på helgerna. men det är så svårt att se henne illröd i ansiktet och hon kniper i sitt täcke så hårt och slänger saker runtom sig... vad gör man liksom... man känner sig bara som världens elakaste mamma... så tänker jag att det är ju åtminstone inga skräckfilmner/dliga filmer hon ser, och jag kan tycka det är värre med mammor som köper militärleksaker och pistoler till sina barn än att mitt barn gillar att se my little pony på teve...

jag hoppas att det blir bättre efter hennes lillasyskon kommit i maj 2010.. kanske det är ddeet hon saknar, en lekkamrat...

• The Biggest Loser

fast saken är den att idag är det mer så att barn är överstimmulerade en understimulerade.

vad är det för fel att vilja koppla av efter en intensiv, rolig, lekfull o fläktig dag på förskolan.

jag gillar också o koppla av med tv, dator, tidnign, bok, musik eller dylikt när jag arbetar o kommer hem o allt är gjort o barnen sover för att koppla av.

vad är det för fel med det? så länge man vet vad de tittar på o finns tillgänglig för ev. frågor är det väl ingenting.

O jag menar bollibompa vad händer där som inte är ok?

• DunderFrida

Jag vet ingen som inte har det så med sina barn i den åldern. Har det dessutom kommit ett småsyskon så får man ågren som mamma att man låter tv:n vara "barnvakt". Men jag tänker som så att allt har sin tid. Det verkar ju som om ni hittar på massa andra saker då kan man gott få koppla av en stund framför tv:n. Det kommer bli folk av din unge med det lovar jag. Men om det känns jättejobbigt för dig sätt en gräns men då måste du hålla den. Jag tycker det är fantastiskt att de kan bli så uppslukade och sen leka ut det dom har tittat på. Barnen är absolut inte passiva när de tittar. Kan vara skönt för en själv att varva ned så ibland sitter jag med och myser. Barn agerar ju efter lust och när de upptäcker ngt nytt vill dom ju göra det hela tiden. Sen är det ju upp till dig att bestämma vad som är bäst. Men jag vet det är lätt att tankar maler när det gäller tv för det är en så känslig fråga. Men som sagt var allt har sin tid...

• The Biggest Loser
    karinALICEsonny skrev 2009-12-10 15:45:33 följande:
    ja, jag brukar tänka det också.. hon leker ju massor på dagis, och lite här hemma med förståss. men jag tänker på att hon kanske blir apatisk, eller överviktig av att bara sitta där och glo... hon lär sig kanske inget nytt, och lär sig inte prata mer/bättre... hon blir inte social, hon utvecklas kanske inte pga detta med mera...
    what?! inte visar hon ngr tecken på det menar du? min mamma är special pedagog o jag nämner bara det för att säga att jag är uppvuxen med en pedagog o har där med lärt mig en del genom åren.

o det var min mamma som sa följande efter att ha varit på en föreläsning: att föreläsaren sa bla det att barn generellt sätt får mer en tillräckligt med stimulans o främst av andra kompisar, därför söker många barn upp vuxna för kontakt och eller är inte lika aktiva hemma som ex. på förskolan.

hon utvecklas ju även av att titta på tv o lär sig eller hur o dessutom har hon inte lärt sig tillräckligt o varit tillräckligt social efter en dag på dagis?
  • karinALICEsonny

jovsist har ni rätt

jag har frågat en loigoped och specialpedagog som vi har kontakt med vad de tyckte och de sa att de kunde inte svara på frågan eftersom det inte finns varken studier eller bevis på att tevetittande är farligt eller outvecklande.. men lagom är bäst!

vi har märkt att vår dotter lärt sig en del nya ord genom tevetittandet. hon vill också som någon sa här leka ut det hon ser sen. hon älskar djungelboken och leker och morrar som en tiger sen...

hade hon suttit apatisk och bara glott hade jag nog varit oroligare och då HADE jag verkligen slängt ut teven, men hon står, dansar till sångerna, säger hejdå när någon ska gå eller hej närnågon kommer och hälsar. hon kommenterar vem de olika är, och blir rädd om det kommer ett monster och då springer hon ut till mig i köket oc ska hålla handen eller liknande... att hon har sina favoritfilmer (vissa duger absolut inte att titta på) visar ju också på att hon verkligen gillar vissa filmer och aktivt väljer ut vilken hon verkligen vill se på... hon skrattar högt när de säger eller det händer nånting roligt och hon vänder sig ofta till mig för att berätta vad som händer.. när hon ser pippi brukar hon hämta sin pippidocka osv osv... hon älskar verkligen sina filmer...
    jaa det e svårt alltså... men det känns skönt att veta att andras barn ocksåp tittar på teve.. för jag lägger mig nästan varje natt med blandade känslor.. min dotter är nöjd, men jag är kluven...

• Bazzelito

Vi är ju så sjukt jävla bortskämda i detta landet ser man på era kommentarer. Sätt tydliga gränser o regler. Livet är ingen jävla lekplats till för era barn att vimsa runt på. Här måste man ta hänsyn till andra och klara av att ta de tuffa dagarna i livet för det är ingen jävla picknik där alla runt om dig är dina personliga slavar. För det är exakt det ni uppfostrar dom till. Allt kan inte kretsa till att allt ska vara kul o glatt. För hur kan sorg existera utan glädje? Sen kan det ju vara bra att våra barn kanske inser att det bor andra människor man kanske ska ta hänsyn och hjälpa för en bättre mänsklighet.

• Harvester
    Bazzelito skrev 2017-07-16 14:15:03 följande:

Vi är ju så sjukt jävla bortskämda i detta landet ser man på era kommentarer. Sätt tydliga gränser o regler. Livet är ingen jävla lekplats till för era barn att vimsa runt på. Här måste man ta hänsyn till andra och klara av att ta de tuffa dagarna i livet för det är ingen jävla picknik där alla runt om dig är dina personliga slavar. För det är exakt det ni uppfostrar dom till. Allt kan inte kretsa till att allt ska vara kul o glatt. För hur kan sorg existera utan glädje? Sen kan det ju vara bra att våra barn kanske inser att det bor andra människor man kanske ska ta hänsyn och hjälpa för en bättre mänsklighet.

När man är tre år är alla runt omkring en ens personliga slavar och man är universums centrum, läs på lite om barns utveckling..

Tråden är btw 8 år gammal.
Svar på tråden Min snart 3-åriga dotter vill BARA titta på film...