• Anonym (hjälp)

Vägen till ett bra sexliv som aldrig funnits

Hejsan

Skall försöka göra detta problemet kort...

Jag och min sambo har varit tillsammans i snart fem år och har aldrig haft ett bra sexliv.
    Till att börja med är jag väldigt blyg i början när det kommer till det sexuella och har varit det i tidigare förhållanden oxå och har aldrig behövt ta något större intiativ till sex. Tänkte först att det kanske blev lite fel i början av vårat förhållande eftersom jag är blyg och så och han inte är killen som vill ha sex varje dag heller. När vi varit tillsammans i ca ett halvår så tog jag mod till mig och frågade honom vad det var som var fel. Han sa då att jag var tråkig och att det inte gick att prata om sex med mig osv. Jag blev självklart jätte ledsen men fattade inte riktigt vad han menade. Han var ju inte heller speciellt "rolig" heller och jag kunde inte ens minnas en enda gång han försökt att prata sex med mig.
    Så detta ledde ingen vart förrutom att det nu blev jobbigt att ha sex och det enda jag kunde tänka på var hur tråkig jag var. Började iaf försöka vara lite roligare, skickade bla porriga bilder som mms och lite annat smått och gott. Men inget hända, fick ingen respons. Vi hade väl sex ca var 8:onde vecka i två år. och jag försökte prata med honom några gånger. Frågade vad han gillade osv men fick aldrig några svar. Tills jag en dag fick nog och gick in till honom honom när han stod i duschen. Jag sa att jag måste få veta nu vad det är som är fel, för jag står inte ut mer. om det är jag så säg det men jag måste få veta. Han var tyst ett t ag och sa sen att det inte var mig det var fel på att allt handlade om honom. Han skulle berätta om jag lovade att aldrig fråga något om det eller prata  om det.
    Han berättade att han blivit våldtagen av en man på en lekplats när han var liten. Och han sa att allt han sagt om att jag var tråkig och att man inte kunde prata om sex med mig egentligen handlade om honom och han sa att det har varit därför alla hans tidigare förhållanden tagit. Han säger att det känns som om han våldtar mig varje gång vi har sex.
    Nu har det gått två år till och det har inte blivit bättre. Eller det har blivit bättre på det viset att jag vet och att han faktiskt har gått i psykoterapi en gång i veckan i ett år. Nu äter han dessutom "lyckopiller" och det gör ju inte det bättre. Han har svårt att få stånd och utlösning.
    Usch jag känner mig så ego när jag skriver detta, jag vet att det kommer ta lång lång tid och han jobbar jätte hårt. Men jag behöver honom. Jag är inte heller den som vill ha sex varje dag men en gång i veckan hade inte varit fel.
    vad kan jag göra för att hjälpa honom på bästa sätt och inte sätta mer press på honom så det låser sig annu mer. Han vill absolute inte prata om sex heller så jag vet inte vad han vill eller hur han vill ha det. Han har sagt en gång att han vill att jag bara skall gå rätt på och börja smeka snoppen men jag har så svårt för det. Blir själv inte speciellt kåt av det.
    Till saken hör den att han dessutom har varit väldigt kraftigt överviktig innan vi blev ihop och har gjort en gastric bypass. Han har hängig hud och har gjort en stor bukoperation för att ta bort överbliven hud. För ett år sedan duschade han och badade med mig för första gången. Han har varit väldigt bra på att gömma sig innan. Vi håller dessutom på att försöka få barn. Men jag har svag ÄL han han har något få spermier så vi har genomgått en IVF behandlig nu.
    Är så orolig för hur det skall bli när vi har fått barn, för det kommer ju inte hjälpa till precis.

Något litet råd eller tips skulle vara till stor hjälp. Tack på för hand... S 

• Svar på tråden Vägen till ett bra sexliv som aldrig funnits
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Det var bra och modigt av din sambo att berätta för dig att han blivit våldtagen. På så sätt förstår du vad problemen handlar om. Det är oerhört svårt och smärtsamt att bli utsatt för sexuella övergrepp och många gånger försöker man förtränga upplevelsen av det. När man sedan skall leva i en nära relation som vuxen aktualiseras frågorna om sexualitet och närhet och minnena kan komma tillbaka. Din sambo går i terapi och det är väldigt bra. Det gäller för er båda att ha tålamod med den processen. När din sambo gjort sin bearbetning kommer det ändå att vara så att sex blir en känslig punkt för honom och er. Det blir viktigt för er att tillsammans hitta sätt som fungerar för er båda när det gäller sex, ömhet och närhet. Kanske behöver ni också gemensamma samtal framöver för att hitta rätt. Försök ha tålamod och tillit till att ni kommer att finna lösningar.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Vägen till ett bra sexliv som aldrig funnits