• bollanmollan

pergo, dag 4 eller 5 vilken skillnad?

gyn har sagt att jag ska ta mina tabletter dag 4 eller 5, blir det tidigare ägglossning om jag börjar dag4?

• Svar på tråden pergo, dag 4 eller 5 vilken skillnad?
  • Tvillingar11
    bollanmollan skrev 2010-01-15 16:46:34 följande:
    ok, vad bra att man får gå hos gyn, jag gillar den jag går hos.  tar det lång tid innan man kommer upp i rätt dos?
    Det är väldigt individuellt. Jag har bara sprutan en omgång och hade nog ganska tur. När jag läser runt på forumet är det många som sprutan 10-14 dagar. Jag fick 75IU på en gång och sprutade i tre dagar, fick två ägg på 16 och 18 mm. Jag hoppas verkligen det blir så denna gång också=)
  • Mithra
    Knorten skrev 2010-01-15 17:25:20 följande:
    Jag pratade med min läkare igår och han sa att jag skulle börja äta pergo på dag 5 och sedan ha verkstad dagarna 11,13,15. Menar ni alltså att jag ska börja med tabletterna tidigare? Man tror ju på sin läkare när han säger dag 5, men nu blir jag orolig. Tänk om jag börjar försent
    Säger läkaren från dag 5 så tycker jag du ska göra så. Om man läser på doseringsanvisningen står det "Behandlingen startar på eller omkring femte mensdagen." Källa: Fass

Så dag 5 fungerar antagligen alldeles utmärkt, men ta upp detta med läkaren annars och fråga? Det skadar ju inte att fråga. Men en sak är säker, dag 5 är inte försent eftersom att man "från början" (Enligt min läkare) alltid tog från dag 5.
  • Fridelina2

Då undrar man varför det experimenteras och i vissa fall börjas tidigare än dag 5... Man vill ju gå "all in"! Har de upptäckt att det blir lättare äl om man börjar dag 3?

• Mithra
    Fridelina2 skrev 2010-01-17 10:58:05 följande:
    Då undrar man varför det experimenteras och i vissa fall börjas tidigare än dag 5... Man vill ju gå "all in"! Har de upptäckt att det blir lättare äl om man börjar dag 3?
    Ja, det kan man ju undra. Det vet jag faktiskt inte. Men har för mig att min läkare sade att det kan bli mer effekt om man tar tidigare, jag kan ha missuppfattat det hela och därför är det bäst att fråga sin läkare. Jag har ingen egen äl (Kanske någon gång om året så där) och jag tar från dag 3 och haft regelbunden äl nu sen oktober, men det säger ju inte att det alltid funkar så.
  • Fridelina2

Jag funderar mer och mer på om man ska börja dag 4 på morgonen eller till och med på dag 3. Jag vet ju inte ens om de ska tas morgon eller kväll! Om mitt problem påminner om ditt, Mithra. Jag hade mens väldigt sällan, men gjorde aldrig äl-test så jag vet inte om jag hade någon äl alls. :-S Så när min gyn sa att jag inte hade det så tänkte jag: Jaha, vad betyder det?!?
    Ååhhh, jag blir tokig! Vet inte hur jag ska göra! Tänk om jag börjar dag 5 och det inte blir något. Men tänk om jag börjar dag 3 och det blir trillingar!!!

• inga76

Hur var det, Fridelina, var det här din första kur? Gör som läkaren har sagt i så fall. Om du har fått ett tidsspann (typ "börja dag 4 eller 5") så kan du ju lägga dig mitt i det. Om det skulle visa sig att du inte svarar på behandlingen kan du ju fråga om du ska ta tidigare till nästa kur.

• Mithra
    Fridelina2 skrev 2010-01-17 20:10:55 följande:
    Jag funderar mer och mer på om man ska börja dag 4 på morgonen eller till och med på dag 3. Jag vet ju inte ens om de ska tas morgon eller kväll! Om mitt problem påminner om ditt, Mithra. Jag hade mens väldigt sällan, men gjorde aldrig äl-test så jag vet inte om jag hade någon äl alls. :-S Så när min gyn sa att jag inte hade det så tänkte jag: Jaha, vad betyder det?!? Ååhhh, jag blir tokig! Vet inte hur jag ska göra! Tänk om jag börjar dag 5 och det inte blir något. Men tänk om jag börjar dag 3 och det blir trillingar!!!
    Jag fick aldirg något råd om vilken tid jag skulle ta tabletterna. Först tog jag dom på morgonen, men jag märkte att jag blev otroligt trött och seg av dom, så jag lade mig bara och sov när jag var hemma. Nu tar jag på eftermiddagen/kvällen.

Nä, tror inte det är så stor skillnad på vilken dag.. att man från dag 3 år trillingar och dag 5 bara ett. Men bästa sättet för dig att veta är ju att fråga läkaren.
  • Fridelina2
    inga76 skrev 2010-01-17 20:17:36 följande:
    Hur var det, Fridelina, var det här din första kur? Gör som läkaren har sagt i så fall. Om du har fått ett tidsspann (typ "börja dag 4 eller 5") så kan du ju lägga dig mitt i det. Om det skulle visa sig att du inte svarar på behandlingen kan du ju fråga om du ska ta tidigare till nästa kur.
    Så du är också inne på att effekten ökar ju tidigare man tar Pergo? Ja, bäst att ta när hon sa. Men hon var så snabb i ordinationen och allt. Hon var nog i tidspress. Jag ska ju inte in på extra kontroll för att se hur många ägg som mognat. Jag ska in dag 23 ca för att mäta på labb om där var en äl. Därför jag försöker läsa mig till säkraste och bästa sättet att lyckas.
    Min gyn sa att vi skulle sexa mellan dag 16-18 men någon annan skrev här att då missar vi med största sannolikhet äl. Min gyn tror inte på äl-test utan menar på att vi ska ha sex de dagarna hon sagt. Jag börjar nästan tro att det inte alls ligger i hennes intresse att vi blir gravida. Lite tråkigt att känna så. Och då tar jag hellre i lite.
  • LlAh

Hej alla här!! Fick syn på den här tråden å jag är också väldigt nyfiken varför det är så olika. Jag fick order om att börja dag 3-7 å börja verkstan dag 11-13-15 mm.
    Jag har mens varje månad men oregelbunden. Är det någon mer som har mens varje månad här?? Vet inte om det kan vara det som är skillnaden.
    Hoppas vi blir lite klokare av varann.

• Tvillingar11
    Fridelina2 skrev 2010-01-17 20:23:54 följande:
    Så du är också inne på att effekten ökar ju tidigare man tar Pergo? Ja, bäst att ta när hon sa. Men hon var så snabb i ordinationen och allt. Hon var nog i tidspress. Jag ska ju inte in på extra kontroll för att se hur många ägg som mognat. Jag ska in dag 23 ca för att mäta på labb om där var en äl. Därför jag försöker läsa mig till säkraste och bästa sättet att lyckas. Min gyn sa att vi skulle sexa mellan dag 16-18 men någon annan skrev här att då missar vi med största sannolikhet äl. Min gyn tror inte på äl-test utan menar på att vi ska ha sex de dagarna hon sagt. Jag börjar nästan tro att det inte alls ligger i hennes intresse att vi blir gravida. Lite tråkigt att känna så. Och då tar jag hellre i lite.
    Jag förstår hur det känns när läkaren bara försöker på något sätt bara bli av med en. Skriver ut fort det man ska ha utan att försklara närmre hur det går till. Ca 4-10 dagar efter sista tabletten bör du få en ägglossning tror jag det står på bipacksedeln. Följ den informationen. Jag fick också lämna blodprov efter tabletterna, men jag fick aldrig ägglossning av dem. Nu börjar jag själv undra om jag inte hade kunnat få det om jag ätit tabletterna på dag 3. Det gjorde jag senast och sen sprutade jag med gonal F i endast tre dagar och fick två mogna ägg. Ska föreslå det till min nya läkare och hoppas att jag får fortsätta direkt utan att dra ut på tiden ännu mer.
  • bollanmollan
    LlAh skrev 2010-01-17 20:35:03 följande:
    Hej alla här!! Fick syn på den här tråden å jag är också väldigt nyfiken varför det är så olika. Jag fick order om att börja dag 3-7 å börja verkstan dag 11-13-15 mm. Jag har mens varje månad men oregelbunden. Är det någon mer som har mens varje månad här?? Vet inte om det kan vara det som är skillnaden. Hoppas vi blir lite klokare av varann.
    jag har 45 dagar  istället för dom vanliga 28.
  • Mithra
    LlAh skrev 2010-01-17 20:35:03 följande:
    Hej alla här!! Fick syn på den här tråden å jag är också väldigt nyfiken varför det är så olika. Jag fick order om att börja dag 3-7 å börja verkstan dag 11-13-15 mm. Jag har mens varje månad men oregelbunden. Är det någon mer som har mens varje månad här?? Vet inte om det kan vara det som är skillnaden. Hoppas vi blir lite klokare av varann.
    Jag har regelbunden mens, men å andra sidan hör jag egentligen inte hit för jag har inte PCO eller vad det nu heter. Jag har bara utebliven äl. För mig är det så att jag ska ta tabletterna dag 3-7 och sedan kommer jag in på VUL ca dag 11 och sedan rekommenderar min läkare att vi ska ha sex typ varje kväll den kommande veckan. Så t.ex var på VUL i torsdag, ska alltså sexa typ varje dag tills på onsdag/torsdag igen, för att vara säkra på att vi inte missar äl.
  • LlAh

bollanmollan- ok!
    Mithra- Vad jag vet så har inte jag heller pco. det verkar som vi har samma problem eller vad jag ska säga. Lite frågor, hur länge har ni försökt? Gjort någon utredning?
    Jag har ett barn som är tre år men försöker med ett syskon å det var riktigt svårt.Kan man ha mens fast ingen äl?

• Mithra
    LlAh skrev 2010-01-17 20:57:51 följande:
    bollanmollan- ok! Mithra- Vad jag vet så har inte jag heller pco. det verkar som vi har samma problem eller vad jag ska säga. Lite frågor, hur länge har ni försökt? Gjort någon utredning? Jag har ett barn som är tre år men försöker med ett syskon å det var riktigt svårt.Kan man ha mens fast ingen äl?
    Jo, då har vi kanske samma problem. Vi har försökt i 2år, men startade inte utredning förrän i september förra året. Har äl nu (eller precis haft) så om mensen kommer om 2v så påbörjas 4:e försöket med pergo. Jag har en 4åring sedan innan, inte min mans dotter. Jo, tydligen kan man ha mens men ingen äl, för det är precis så jag har. Jag har alltid haft regelbunden mens, men tydligen väldigt oregelbunden äl. Har två bekräftade spontana äl och det är december 2004 då min dotter blev till och genom ett vul augusti 2009 efter en infektion i underlivet.

Hur länge har ni försökt?
  • LlAh

Va lustigt jag har oxå precis haft äl tror jag{#lang_emotions_smile} Vi har försökt sen juni 08. kontaktade gyn nu i nov. Tog första kuren nu i slutet av dec. Har varit gravid tre ggr första april 05 slutade i mf i ca v7, andra i april 06 vår son, tredje maj 08 då jag hade en kopparspiral insatt slutade i mf. Hade tänkt att ta ut. Så jag hoppades på ett + april 09 men så blev det inte.  Att det kan vara så svårt nu då.
    Håller tummarna på att VI ska få ett plus!

• Mithra
    LlAh skrev 2010-01-18 20:50:03 följande:
    Va lustigt jag har oxå precis haft äl tror jag Vi har försökt sen juni 08. kontaktade gyn nu i nov. Tog första kuren nu i slutet av dec. Har varit gravid tre ggr första april 05 slutade i mf i ca v7, andra i april 06 vår son, tredje maj 08 då jag hade en kopparspiral insatt slutade i mf. Hade tänkt att ta ut. Så jag hoppades på ett + april 09 men så blev det inte.  Att det kan vara så svårt nu då. Håller tummarna på att VI ska få ett plus!
    Vad komiskt! Ok. Ojdå, ja jag har bara varit gravid en gång vad jag vet, och det var då min dotter kom till. Misstänker iofs en tidigt mf förra året, men tog aldrig något test så vet inte. Lider verkligen med dig! Jo, det är jättesvårt när man verkligen vill. Min dotter sedan innan kom till bara så där, utan att ens ha planerat eller någonting.. och nu när jag och min man planerar så blir det ingenting. Komiska i det hela är ju att det nästan är ett mirakel att min dotter ens blev till med tanke på att jag saknar äl.

Jag håller tummarna för att vi ska få våra plus!
  • Fridelina2

Hoppar in och håller tummarna jag med. För er båda!!!

• Liten blir stor

Jag har tagit från 2-6 nu.. eller ja, är bara på 2-5 just för tillfället.. men i morgon är det sista tabletten.

Hoppas på starkare och tidigare äl denna gång.. brukar annars ha äl på dag 17 ungefär..

• LlAh

Liten blir stor- önskar lycka till!!

Svar på tråden pergo, dag 4 eller 5 vilken skillnad?