Angående fostervatten prov.
Det här med FVP mpste man göra det, finns det inget annat sätt man kan ta det provet, tänkte mer på blod prov ?
Det här med FVP mpste man göra det, finns det inget annat sätt man kan ta det provet, tänkte mer på blod prov ?
Såhär skriver Vårdguiden om FVP
I fostervattnet finns celler från fostret. Genom att ta ett fostervattensprov kan man analysera kromosomerna i fostercellerna för att se om barnet har en kromosomrubbning som till exempel Downs syndrom. Undersökningen kan erbjudas kvinnor som är över 35 år eller vars resultat från KUB-undersökningen visar på större sannolikhet för kromosomavvikelser.
Fostervattensprov görs tidigast vid 14 fullgångna graviditetsveckor.
Fostervattensprov innebär en viss risk för missfall. Risken beräknas till 1–2 missfall per 200 provtagningar.
Vet inte om någon sagt det, men det finns ju även KUB-test som är ett blodprov och en ultraljudsundersökning. Det testet kan ge en sannolikhet för olika kromosomavvikelser. Det är alltså inget direkt test där man får ett säkert svar och det täcker inte alla skador som kan finnas. Däremot har jag för mig att just mammor som blivit gravida med IVF får konstiga resultat på blodprovet och därför får högre sannolikhetssiffror för skador. Det kanske inte stämmer, men prata med din BM, som måste kunna svara på dina frågor.
Lilly mama skrev 2009-12-19 13:02:00 följande:
Ett KUB kan inte visa någonting.
Däremot blir blodprovet ofta sämre vilket kan ge en rekommendation till FVP i onödan.
Det är bara något jag läst, att just IVF kan göra att blodproverna ger utslag oftare och att sannolikhetssiffrorna för kromosomavvikelse blir högre. Det kanske beror på högre hormonhalter i kroppen? Som Smilla sa kan det kanske leda till att man gör FVP i onödan. Men det är väl något man ska prata med sin läkare eller BM om. Jag vet ärligt talat inte om det är sant.
Skrämselpropaganda!
Risken för mf i anslutning till fvp är 1:700. Orsaken till mf som man kan spåra till fvp, är att det blir en infektion, förmodligen från insticket.
Läkaren som jag har som gör flera hundra prover per år, och som jobbat i 20 år, har varit med om 2 mf som man MISSTÄNKER hade med provet att göra.
Det är väl SJÄLVKLART att man inte vill föda fram ett barn som knappt överlever utanför magen, om den ens lever igenom en hel graviditet. (Trisomi 13 och 18) Downs är inte heller kul, då det oftast blir följdsjukdomar såsom svåra hjärtfel osv. De flesta som har barn med Downs överlever ju dessutom sina egna barn.
Låt alla ta sina egna beslut, men skräm inte upp i onödan! Och ni som är fundersamma, ta reda på fakta.
Jag läste för inte så längesen att man kommer att kunna se om fostret har en kromosomavvikelse med hjälp av endast ett blodprov inom en snar framtid. Det har dock tydligen fått lite kritik eftersom det kommer vara så "enkelt" att göra det, utan risk för missfall, och då kommer människan behöva ta mer ställning till konsekvenserna eftersom många fler kommer utföra de proven än de som väljer att göra fvp/mkp idag.