• lena1

Angående fostervatten prov.

Det här med FVP mpste man göra det, finns det inget annat sätt man kan ta det provet, tänkte mer på blod prov ?

• Svar på tråden Angående fostervatten prov.
  • SaramedM
    Smilla75 skrev 2009-12-12 20:58:10 följande:
    Du skall inte lägga dina värderingar på gravida som inte vill få barn med kromosomskador. Jag har anmält ditt inlägg.
    varför har du det?

vad gör ni om barnet föds med CP skada? autism ? eller allt annat som inte går att se
  • SaramedM
    Smilla75 skrev 2009-12-12 20:58:10 följande:
    Du skall inte lägga dina värderingar på gravida som inte vill få barn med kromosomskador. Jag har anmält ditt inlägg.
    jag ville inte heller har ett barn med funktuinshinder, jag tror rätt få går och vill det!
    Men däremot så mår jag illa vid tanken på att andra ser barn som mitt som så hemska att få att de är bäst att de aldrig föds
  • Misskitzy
    Kajak skrev 2009-12-12 20:49:04 följande:
    Vill bara förtydla att det är risk för missfall är på typ 0.05%Det är vad jag har alltid hört. (du kan dubbelkolla med läkarna eller goggla lite)Jag har gjort det då jag var vecka 20+1 och fick en fin flicka.Så man måste inte få en misfall eller nåt fel med bebisen.Lycka till med graviditet och förlossningen.
    Du menar inte o,5 %? Jag var hos läkare i veckan och hon sa 1 % risk för missfall till mig, tyckte den siffran kändes väldigt obehaglig att höra.
  • Uliise
    Misskitzy skrev 2009-12-13 13:15:24 följande:
    Du menar inte o,5 %? Jag var hos läkare i veckan och hon sa 1 % risk för missfall till mig, tyckte den siffran kändes väldigt obehaglig att höra.
    Jag har också hört att det ska ligga på 0,5-1%, alltså inte 0,05%.
  • GrodAnn

Såhär skriver Vårdguiden om FVP

Fostervattensprov

I fostervattnet finns celler från fostret. Genom att ta ett fostervattensprov kan man analysera kromosomerna i fostercellerna för att se om barnet har en kromosomrubbning som till exempel Downs syndrom. Undersökningen kan erbjudas kvinnor som är över 35 år eller vars resultat från KUB-undersökningen visar på större sannolikhet för kromosomavvikelser.

Fostervattensprov görs tidigast vid 14 fullgångna graviditetsveckor.

Fostervattensprov innebär en viss risk för missfall. Risken beräknas till 1–2 missfall per 200 provtagningar.

• Lilly mama

Vet inte om någon sagt det, men det finns ju även KUB-test som är ett blodprov och en ultraljudsundersökning. Det testet kan ge en sannolikhet för olika kromosomavvikelser. Det är alltså inget direkt test där man får ett säkert svar och det täcker inte alla skador som kan finnas. Däremot har jag för mig att just mammor som blivit gravida med IVF får konstiga resultat på blodprovet och därför får högre sannolikhetssiffror för skador. Det kanske inte stämmer, men prata med din BM, som måste kunna svara på dina frågor.

• lena1

Lilly mama skrev 2009-12-19 13:02:00 följande:

Vet inte om någon sagt det, men det finns ju även KUB-test som är ett blodprov och en ultraljudsundersökning. Det testet kan ge en sannolikhet för olika kromosomavvikelser. Det är alltså inget direkt test där man får ett säkert svar och det täcker inte alla skador som kan finnas. Däremot har jag för mig att just mammor som blivit gravida med IVF får konstiga resultat på blodprovet och därför får högre sannolikhetssiffror för skador. Det kanske inte stämmer, men prata med din BM, som måste kunna svara på dina frågor.
    Hur menar du konstiga resultat om man gjort ivf? har gjort ivf. Kan det visa fel tex att det e kromosom fel fastend et inte är det?
  • Smilla75

Ett KUB kan inte visa någonting.

Däremot blir blodprovet ofta sämre vilket kan ge en rekommendation till FVP i onödan.

• Lilly mama

Det är bara något jag läst, att just IVF kan göra att blodproverna ger utslag oftare och att sannolikhetssiffrorna för kromosomavvikelse blir högre. Det kanske beror på högre hormonhalter i kroppen? Som Smilla sa kan det kanske leda till att man gör FVP i onödan. Men det är väl något man ska prata med sin läkare eller BM om. Jag vet ärligt talat inte om det är sant.

• Meadow

Skrämselpropaganda!

Risken för mf i anslutning till fvp är 1:700. Orsaken till mf som man kan spåra till fvp, är att det blir en infektion, förmodligen från insticket.

Läkaren som jag har som gör flera hundra prover per år, och som jobbat i 20 år, har varit med om 2 mf som man MISSTÄNKER hade med provet att göra.

Det är väl SJÄLVKLART att man inte vill föda fram ett barn som knappt överlever utanför magen, om den ens lever igenom en hel graviditet. (Trisomi 13 och 18) Downs är inte heller kul, då det oftast blir följdsjukdomar såsom svåra hjärtfel osv. De flesta som har barn med Downs överlever ju dessutom sina egna barn.

Låt alla ta sina egna beslut, men skräm inte upp i onödan! Och ni som är fundersamma, ta reda på fakta.

• tankar2009

Jag läste för inte så längesen att man kommer att kunna se om fostret har en kromosomavvikelse med hjälp av endast ett blodprov inom en snar framtid. Det har dock tydligen fått lite kritik eftersom det kommer vara så "enkelt" att göra det, utan risk för missfall, och då kommer människan behöva ta mer ställning till konsekvenserna eftersom många fler kommer utföra de proven än de som väljer att göra fvp/mkp idag.

För övrigt gjorde jag ett moderkaksprov idag...
  • tankar2009
    SaramedM skrev 2009-12-12 14:51:14 följande:
    Om man har anlag för svåra genetiska sjukdomar som inte är förenliga med liv då hade jag tagit fvp Eller om barnet visade tecken på mycket svår sjukdom tex vid UL Men att göra det för att få veta om barnet har tex DS förstår jag inte vitsen med alls
    SaramedM skrev 2009-12-12 20:56:05 följande:
    Nej det har jag inte däremto har jag ett barn med ett annat funktionshinder Om man inte är beredd att ta emot det barn man får bör man kanske se över sina värderingar Ett funktionshindrat barn är en enorm utmaning och en enorm gåva men barnet har rätt till livet
    För övrigt fattar jag inte dessa ovanstående inlägg i denna tråd!? Vad har inläggen med TS frågeställning att göra? Vem har frågat om huruvida man tänker göra fvp eller inte eller om det är etiskt korrekt? TS frågar om det finns någon annan metod än fvp men som ger likvärdigt resultat om jag förstår TS rätt. Är inte detta då väldigt väldigt OT?
  • elitae
    SaramedM skrev 2009-12-12 20:56:05 följande:
    Nej det har jag inte däremto har jag ett barn med ett annat funktionshinder
    Om man inte är beredd att ta emot det barn man får bör man kanske se över sina värderingar

Ett funktionshindrat barn är en enorm utmaning och en enorm gåva men barnet har rätt till livet
    Tycker inte att du har någon som helst rätt att berätta vad som är rätt och fel för andra att göra, du bestämmer själv HELT hur du vill göra. Och du har ingen rätt att ifrågasätta som du gör i en sån situation. 
    Och att göra abort av en såndan anledning har oftast inget med att göra att man har något emot dom barnen i allmänhet. Och man kan se det på många olika sätt, jag ser det  som att ge barnet livskvalité.
    Alla bestämmer SJÄLVA av vilken anledning dom vill göra abort. Och den aborten har du inget att göra med! 
Svar på tråden Angående fostervatten prov.