• BellyBandit

Vad ska barnbidraget räcka till

Om man är 14 och 16 och får hela barnbidraget vad är det tänkt att räcka till?
    Dessa två barn köper INGENTING förutom kläder, vägrar köpa bindor, tvål, schampoo...
    Visa gärna om det finns någon pålitlig sida man kan påvisa vad det är tänkt att räcka till
    Det är dyrt att leva idag jag vet...

• Svar på tråden Vad ska barnbidraget räcka till
  • sunshine82

Jag har just nu bara en liten son på 8 månader, så dröjer innan han får hantera pengar själv.
    Men jag kan ju tänka på hur jag själv hade det, jag hade inte mitt barnbidrag förrän jag gick i gymnasiet och då kallas det ju studiebidrag.
    Innan dess fick jag enbart månadspeng.

Jag fick aldrig hela barnbidraget/studiebidraget, jag fick 500-700 kr tror jag det va, resten tog mamma, jag bodde ju hemma, så behövdes ju till bindor, hygienartiklar osv

• BellyBandit

okej
    men att då som jag tycker att dom även ska köpa schampoo och hygienartiklar är inte för mycket begärt?

• Me o Mike

Jag tycker INTE barnen ska behöva köpa sånt!! Det är rent ut sagt TASKIGT!!

BellyBandit skrev 2009-12-11 08:48:33 följande:
    okejmen att då som jag tycker att dom även ska köpa schampoo och hygienartiklar är inte för mycket begärt?
  • Allt går fort

NÄr jag fick mitt bb/studiebidrag själv så sa mamma och pappa det att det som fanns hemma i hygienväg fick jag andvända ville jag ha något speciellt fick jag köpa det själv.

• BellyBandit

jag anser såhär att man får barnbidraget som en hjälp från staten för barnen
    barnbidraget är inte öronmärkt för kläder utan ska räcka till allt
    att köpa schampoo kostar 10 kronor om man köper billigt
    får man barnbidraget är det en början till vuxenvärlden att ta ansvar och då ska man enligt mig inte bara köpa det man vill

• Me o Mike

Hygien tycker jag föräldrarna ska stå för.
    Som Allt går fort säger, vill dom ha något speciellt så kan dom köpa själva, men hur kul är det för en 14-åring att lägga sitt lilla barnbidrag på bindor!?

BellyBandit skrev 2009-12-11 08:50:35 följande:
    motivera gärna
  • BellyBandit

förlåt mig
    men bindor kan du köpa för 10 kronor paketet beroende på var man köper dom
    man behöver inte köpa always för 34 kronor paketet

men tack för motivationen

ingen som vet var det finns ngn uträkning?

som på famratt tillexempel där man kan se vad underhållsstödet ska räcka till och vad man ska dela på tex dyra hobbies och glasögon

• Birgitta2

Barnbidraget är en hjälp till föräldrarna i deras försörjning av barnen. Barnbidraget är ju inte alls tänkt som fickpengar till barnen på något sätt. OM man nu vill ge barnen barnbidraget så får man komma överens om vad det skall räcka till. Jag gav ALDRIG mina ungar barnbidraget. Det var till för att hjälpa till med försörjningen av barnet. Dvs kläder, schampo, fickpengar, och allt de behöver. Precis som underhållet. Vem fasen ger underhållet till sina barn? Det är också en hjälp att försörja barnet.

• Birgitta L

Svar till BellyBandit:

Det är självklart att tonåringarna vill använda sina pengar till kläder och inget annat. Kläder och nöjen är väl mest relevant. Hygienartiklar tycker jag, precis som någon annan också sa i ett inlägg här, inte de ska behöva stå för. De kan inte stå för det för de har ingen susning om när och hur mycket de behöver köpa av det för en månads förbrukning. Väljer man att som förälder ge sin tonåring barnbidraget (vilket jag tycker är helt ok) så får man låta det gå till sånt som tonåringen gillar, dvs. kläder, smink och nöjen.

• parvati

Du får väl behålla en del av deras barnbidrag för att kunna använda till det gemensamma hushållet. Ni som tycker att det är elakt måste ju förstå att det finns människor i Sverige som har det knapert då måste även en del av barnbidraget gå till omkostnader för hushållet.

Svar på tråden Vad ska barnbidraget räcka till