• TrinityS

Kritik mellan föräldrar

Varje gång jag skriver något här får jag bara en massa kritik. Kanske är jag alltför öppen, för jag skriver väldigt ärligt. Men jag ser ju nu att det inte bara är jag som blir kritiserad... Varför är så många föräldrar här för att ge kritik till de stackare som skriver inlägg för att dom har bekymmer? Ni som kritiserar, varför lägger ni tid på det? Är ni perfekta själva, för det måste man väl vara om man känner sig ha ok att sitta och ge så mycket skit till folk? Jag misstänker att det är motsaten, att det är de som har mycket "lik i garderoben" som skriver mest kritik här på FL. Eller?

• Svar på tråden Kritik mellan föräldrar
  • Caroline08

De som kritiserar andra och anser att endast deras sätt att uppfostra är rätt, är inte perfekta. Det är bara de själva som tror att de är perfekta och därför har rätt att påpeka alla andras fel och brister

• Birgitta2

Klankar man ner på andra så upphöjer man sig själv. Precis som vissa arbetskamrater ständigt kritiserar andra bakom ryggen på dom. De vet med sig att deras jobb inte är perfekt, men kan på något sätt upphöja sig själv genom att kritisera och snacka skit om andra. Trist.

• AnneSophie
    TrinityS skrev 2009-12-11 11:03:32 följande:
    Jag misstänker att det är motsaten, att det är de som har mycket "lik i garderoben" som skriver mest kritik här på FL. Eller?
    Det är nog inte helt omöjligt att du har rätt i det där.

Jag läste psykologi en gång i världen och läraren där sa i en diskussion att det som folk argumenterar mest mot, blir mest upprörda över, är mest dramatiska kring osv osv egentligen speglar något inom dom.
    Som exempel tog han homofober och sa att de personer som är mest homofobiska (antagligen) är personer som själva upplevt/känt en attraktion för någon av det egna könet. Den homofobi som sen visar sig är egentligen ett uttryck för stridigheter inom personen pga känslorna som h*n haft, eller kanske till och med har.
    Man hävdar sig liksom så starkt och energiskt för att visa att man minsann inte är sådan (vad nu sådan innebär) eftersom man kanske skäms eller inte vågar konfrontera sig själv.

Jag vet inte om läraren har rätt, bara återger var han sa, men jag tänker på det där ibland när folk är sådär extrema på forum och går till personangrepp och kritiserar på ett sådant där nästan hatiskt sätt.
  • TrinityS

Det

AnneSophie skrev 2009-12-11 11:14:15 följande:
    Man hävdar sig liksom så starkt och energiskt för att visa att man minsann inte är sådan (vad nu sådan innebär) eftersom man kanske skäms eller inte vågar konfrontera sig själv. Jag vet inte om läraren har rätt, bara återger var han sa, men jag tänker på det där ibland när folk är sådär extrema på forum och går till personangrepp och kritiserar på ett sådant där nästan hatiskt sätt.
    Det ligger något i det. Varför skulle annars dessa ta sig tiden att skriva till en, om det inte låg i deras eget "fält" om man säger så, att de känner igen något. Jag tycker speciellt när man får kommentarer som "jag skulle ALDRIG..." så reagerar jag med att tänka att dom nog gör värre saker själva, men skymfar med det. Det finns ju ändå rätt många, inkulsive jag, som inte skulle kunna tänka sig att kritisera någon som delar med sig av ett bekymmer som är känsligt. Antingen stöttar man , eller också är man tyst, är mitt motto.
  • TrinityS

Men jag skulle vilja höra från någon som brukar kritisera. Hallå kritiker, var är ni nu när jag faktiskt vill höra från er?

• Girlinthecity

Jag kan uppleva att ger man råd som TS inte hade tänkt sig (alltså in TS i den här tråden, utan rent allmänt) så kan det uppleves som kritik, istället för ett upplägg till diskussion. Men kanske inte det ni menar?

Svar på tråden Kritik mellan föräldrar