• Anna Paulita

Någon här med blivande gymnasieelever eller nuvarande gymnasielever?

Finns det någon/några på FL med stora barn, barn som ska välja gymnasieprogram eller redan går i gymnasiet?

• Svar på tråden Någon här med blivande gymnasieelever eller nuvarande gymnasielever?
  • mandelblomma

ja har dotter som går första året.

• Lovejoy

Jag har en dotter som tar studenten i vår. Hon läser samhällsprogrammet inriktning medicin. Hon började först på frisörprogrammet, men insåg snabbt att det inte var något för henne och hoppade av.

• Grodan12

Äldste sonen går första året på NV-programmet.
    Det var en hel djungel att sätta sig in i hur det funkade + åka runt till skolor på öppet hus. *pust* Lite skillnad mot när man själv valde till gymnasiet

• abnocto

Mina två går första och andra året på Natur. De fick välja helt själva och jag diskuterade bara deras alternativ om de tvekade eller ville ha argument.

• Fyrbarnsmorsa

Äldsta sonen går andra året på Thorens Buisness School.Trivs superbra,en toppen skola med fina ljusa lokaler och behörig personal.

• Menhir

Dotter som går 2:a året (samhäll - kulturinriktning) och son på högstadiet.

Jag ser inte fram emot att gå igenom valprocessen igen - mässor o kataloger och gu´vet allt!

• LillaTanten

Ja, jag har en dotter som går 1:a året på MP, en son som tar studenten i sommar från TP och en son som gick ut FP för 1½ år sedan....

• Salmiak73

Har en dotter som går sista året på Estetisk/SP. Hon blir 19 år i mars.

• tvåtjejstomp

En dott er som går andra året på Estetisk samt en som antagligen börja Estetisk nästa höst.

• Anna Paulita

Vad roligt med så många svar, jag har några undringar (som blivande studie och yrkesvägledare)

* Hur har era barn upplevt studie och yrkesvägledaren på sin skola? Jag tänker främst på den som var inblandad i valet inför gymnasiet.

* Om de inte haft någon, hur har skolan varit delaktig i att ge information kring gymnasiet och gymnasievalet?

* Var ni inbjudna på någon typ av gymnasieinformation när era barn gick i nian, som studie och yrkesvägledaren höll i?

* Hur mycket tycker ni att ni varit tvugna att ta ställning till och läsa på om gymnasiet och alla dess val?

* När började ni prata om gymnasievalet med era ungdomar? Om ni inte gjorde det hur kommer det sig?

Detta ä rinte för någon uppsats eller så, jag är bara nyfiken då detta är frågor som väcktes hos mig efter min praktik under hösten.

• 17årig Ungdomsgrabb
    Anna Paulita skrev 2009-12-20 10:42:59 följande:
    Vad roligt med så många svar, jag har några undringar (som blivande studie och yrkesvägledare) * Hur har era barn upplevt studie och yrkesvägledaren på sin skola? Jag tänker främst på den som var inblandad i valet inför gymnasiet. * Om de inte haft någon, hur har skolan varit delaktig i att ge information kring gymnasiet och gymnasievalet? * Var ni inbjudna på någon typ av gymnasieinformation när era barn gick i nian, som studie och yrkesvägledaren höll i? * Hur mycket tycker ni att ni varit tvugna att ta ställning till och läsa på om gymnasiet och alla dess val? * När började ni prata om gymnasievalet med era ungdomar? Om ni inte gjorde det hur kommer det sig? Detta ä rinte för någon uppsats eller så, jag är bara nyfiken då detta är frågor som väcktes hos mig efter min praktik under hösten.
    Jag går tredje året på gymnasiet :) blev väl informerad innan, nästan för mycket enligt mig själv, fick brev hem, e-mail och blev nästintill uppringd.
    Inför gymnasiet fick jag prata med min studievägledare på min grundskola och hon sa redan i vinteruppehållet hur man låg till och vad som behövdes åtgärda i betyg.
    Mina föräldrar hade nog ganska mycket inflytande på mitt val som blev just el-programmet, funderade starkt på handel och it-media men blev tillslut fast i att jag ville göra något som betydde arbete med händer istället för kontorsarbete. Detta tyckte jag och tycker fortfarande var ett enormt bra val då jag redan lyckats få arbete med en stadig lön utan att gått ut sista året än.
    Förövrigt blev jag väl ganska arg på mina föräldrar när dom försökte lägga sig i MIN framtid men förstod ganska kort därefter att det var för mitt eget bästa, om jag skulle gjort en större grej av det tror jag inte dom skulle hindrat mig från att gå någon av de andra linjerna jag ville men samtidigt tyckte jag dom gjorde bra ifrån sig av vara såpass angelägna om att informera. :)
  • LillaTanten
    Anna Paulita skrev 2009-12-20 10:42:59 följande:
    * Hur har era barn upplevt studie och yrkesvägledaren på sin skola? Jag tänker främst på den som var inblandad i valet inför gymnasiet.
    Med #1 och #2 var det en suveränt duktig SYV - som i deras fall inte "behövdes" eftersom de båda två var stensäkra på vilka program de ville gå - och hade poäng nog för att komma in. Med #3 var det värre - hon var osäker på sitt val och SYV:en slutade under jullovet och fick ingen ersättare.
    * Om de inte haft någon, hur har skolan varit delaktig i att ge information kring gymnasiet och gymnasievalet?
    Efter att SYV:en för #3 slutade gjorde skolan inget mer, ungarna fick förhålla sig till den info de fått vid terminsstarten och utgå från den, alt. söka sig till SYV på den gymnasieskola de hoppades gå på.
    Var ni inbjudna på någon typ av gymnasieinformation när era barn gick i nian, som studie och yrkesvägledaren höll i.
    Nope, de har fått en liten stund på vårterminens f-möte på sig att informera föräldrarna. Men det fanns möjlighet att boka en enskild tid om man hade frågor.
    * Hur mycket tycker ni att ni varit tvugna att ta ställning till och läsa på om gymnasiet och alla dess val?
    Med #1 och #2 - inte alls, för dem var det solklart. Med #3 - en hel del, har för mig att det var mycket som ändrades inför hennes gy-val. Dessutom ville hon söka utb i annan kommun och det krånglade till en del...
    * När började ni prata om gymnasievalet med era ungdomar? Om ni inte gjorde det hur kommer det sig?
    Med #1 - ganska tidigt iom att han mest umgicks med de som var ett år äldre och i samband med deras ansökningar började fundera över sin egen. Med #2 - inte lika tidigt - han hade stenkoll redan i 8:an på vilket program han ville gå och så blev det också. Med #3 - tyvärr lite sent, sistabarnssyndrom kanske - helt plötsligt var det dags - igen, för tredje gången på bara fyra år liksom....
  • stjärn fall

Jag har en dotter som går i första ring...vad undrar du över?

• hymafr

En generell tanke - vore bra om skolpersonal inte glömmer bort att det finns elever med föräldrar där man faktiskt inte känner någon som har äldre barn och därför inte kan ett skvatt om hur tex gymnasiet fungerar.
    Gäller egentligen alla skolnivåer.

• Anna Paulita
    hymafr skrev 2010-01-10 20:03:23 följande:
    En generell tanke - vore bra om skolpersonal inte glömmer bort att det finns elever med föräldrar där man faktiskt inte känner någon som har äldre barn och därför inte kan ett skvatt om hur tex gymnasiet fungerar.Gäller egentligen alla skolnivåer.
    Absolut, jag jobbar ju inte ännu då jag går utbildningen just nu men när jag hade min praktik hade min handledare kvällsmöten för alla föräldrar i 8an och 9an som var intresserade, just om gymnasie och gymnasievalet. Jag kan ju inte svara på hur det är på andra skolor menjag kommer förmodligen köra samma upplägg när jag börjar jobba.
    Jag vägrar bara vara mamma...
Svar på tråden Någon här med blivande gymnasieelever eller nuvarande gymnasielever?