• empresskaren

Rutinarbete - Vilken ålder?

Vilken ålder är bäst för att börja med "rutinarbete eller småsysslor" mot betalning?

Sonen är 3,7 och jag har varit väldig generös med leksaker. Jag vill inte att han bli en brat dessutom vill jag att han lärde sig att värdera pengar, bidrar till hushållet och "tjänar" det han får.

Är 4år för tidigt?

Hur gör ni?

• Svar på tråden Rutinarbete - Vilken ålder?
  • Girlinthecity

Ja, jag tycker det är alldeles för tidigt, Ett hem sköter man väl gemensamt av andra anledningar än att få betalt. Och hjälpa till med mindre saker, (plocka undan, hjälpa till med matlagningen, ställa in tallriken i diskmaskinen osv) kan man börja med väldigt tidigt. Sen tror jag att en 4 åring inte riktigt kan inse värdet i pengar än.

Har ni varit FÖR generös med leksaker ligger ju problemet hos er, inte barnet. Dessutom handlar inte bortskämdhet om hur många leksaker man har, utan hur man tar hand om dem. Man kan ha hundra saker som man respekterar och aktar, (inte bortskämd) eller tre leksaker som man slänger glömmer ute och struntar i vad som händer med (bortskämd).

• empresskaren

Jag vill att han plocka upp leksakerna i hans rum. Han vägrar att göra det hemma men jag vet att han hjälper till på dagis.

• Girlinthecity

Ta bort sakerna en tag då. Vet han att sakerna försvinner om ha inte plockar undan dem så kanske han gör det. Om inte, då kan de nog tas bort för alltid då han inte vill eller behöver dem.

• amalie79

Jag tycker inte man ska ge barn pengar alls för att hjälpa till. De ska dra sitt strå till stacken ändå. Så sa alltid min mamma iaf.

• Majsan70

Mina barn har fått hjälpa till redan från början med det mesta. Är man två år kan man ju lägga tvätten i tvättkorgen tex. Men att hjälpa till mot betalning...NONO i min värld. Här hjälper man till med det dagliga enbart för att lära sig att man delar hushållssysslorna och att ingen slipper undan.

Svar på tråden Rutinarbete - Vilken ålder?