• Maria1968

Prova akup. vid dåliga FSH & TSH-värden!

Det är ju många som skriver här som har dåliga FSH- och TSH-värden/sköldkörtelbesvär.

Hittade mina gamla labvärden & vill verkligen uppmana till försök med akupunktur (hos ngn m goda kunskaper i kinesisk medicin) som behandling!!

Hösten 2007 (efter min dotters födelse i maj 2007) hade jag förhöjt TSH 5.2 (ref.värden 0,4-3,5)
    FSH 20 (alldeles för högt för att kunna bli gravid & pröva Pergotime igen).

Gick på akupunktur & tog om proverna våren 2008.
    Då hade FSH sjunkit till 8,1.
    TSH normalt: 3,4

Hösten 2008 hade jag FSH 40 (!) vilket var inom ref.värden för "post menopause"
    Började ny akup.serie kombinerat med örtmedicin.

Våren 2009 var FSH 1,8 (= superbra). Jag var dessutom gravid i v. 6 utan att ens ana det.
    TSH var 2,4.

Fick dock missfall i v. 10 tyvärr.

Efter det var FSH uppe i 30 i maj.

Började ny akup.serie/örtmedicin hösten 2009.

God aktivitet i äggstockarna enl min gyenkolog/spec. obstetrik vid ultraljudsundersökn senare på hösten 2009 då jag börjat ny Pergotimebeh.

Så det är verkligen värt att prova.

Jag har haft åldern emot mig och har även en sjukdomshistoria m cancerbeh. (cytostatika o anti-östrogenbehandling/"kemiskt klimakterium" i 5 år) bakom mig. Men som sagt ändå lyckats få bra resultat. Även om det inte är ngt syskon än på G...

Lycka till!

• Svar på tråden Prova akup. vid dåliga FSH & TSH-värden!
  • Maria1968

Spännande som sagt.

Och kämpa på m téet (fast jag vet precis vad du menar {#lang_emotions_tongue_out}- godare har man druckit om man säger så!)

Jag har skickat en liten hälsn till din inbox oxå.

Allt gott
    /M

• myran6801

Hej Maria1968,

tack för ditt meddelande i inkorgen som jag just såg (är inte så haj på detta )
    Kämpar med teet och knaprar gujibär. Har skickat ett meddelande i din inkorg. Hälsn Myran

• Tovaliten

Hej tjejer!

Jag fick en dotter 2007 mha IVF och har sedan dess jobbat för ett syskon. Har nog gjort fem eller sex FET/ET, plussat en gång - mf v.11.

Jag har två frysisar kvar och funderar på akupunktur inför FET. Hur långt innan ska man börja? Jag tänkte mig insättning i april, när bör jag ringa Ma?

/Tack på förhand!

• Maria1968

Oj - jag tycker du ska ringa henne för en diskussion kring detta. Jag vågar inte svara på det...

(Hon har ju vad jag förstått bl a en del andra patienter som går för olika fertilitetsbesvär, går på IVF mm osv. Så hon bör ha erfarenhet och borde kunna ge råd kring din frågeställning)

Stort lycka till!
    /M

• Tovaliten

Tack igen, Maria!

Så du rekommenderar henne? Har hittat två kliniker till nu...

• Maria1968

Ja - men det beror på att jag har gått hos henne ganska länge & att hon lyckades få mig gravid (jo maken var väl med på ett hörn också!{#lang_emotions_wink}) mot alla odds efter bara ca 2 månaders behandling 2008/2009. Så hon har mitt fulla förtroende.

Du vet, när min FSH var uppe i skyhöga 40. Och jag själv skulle fylla 40 dessutom.

Min gynekolog/spec. obstetrik gav mig inte mkt hopp då. Sa att det fanns inget jag kunde göra själv. Bara ta om FSH-proverna om några månader.

Men det finns säkert flera duktiga i S-holm inom detta område. Så kolla runt & känn efter vad som känns bra. Det ska ju liksom stämma personmässigt mellan er också.

Om du väljer dr Ma så kan det vara bra att veta (som jag påpekat ovan) att hon har en manlig assistent, som pratar väldigt lite (m betoning på lite!)

Han kommer in & tar bort nålarna och "säger till" att man ska vända sig osv.

Håller tummarna att allt går bra!
    Hälsn
    M

• Pimbi

Hej!
    Ja har läst om flera som har gjot eller ska göra akupunktur i samband med IVF.
    Jag skulle vilja veta lite vad ni som har gjort detta har fått höra av er akupunktör, för jag fick höra en gång att det inte hjälper på mej och därför ville hon inte göra det.
    Jag har underproduktion i sköldkörterln, vet inte nu vad jag har för värden, men borde få dem innom några dagar( har tagit nya prover)
    Har dessutom PCO.
    Är det någon annan som har så och ändå får akupunktur?
    Känner en mycket skicklig och som har goda erfarenheter i Norrköping om någon vill gå till henne, säg bara till kan jag ta fram telefonnr
    Kram!

• Tovaliten

Tack igen, Maria!

Har nog inga problem med manlig assistent, men det var någon som skrev om en klinik där man fick berätta sin sjukdomhistoria bakom ett skynke, så att alla andra hörde - det är väl inte hos henne, va?

• Maria1968

Nej, hon har ett mottagningsrum (eller 2 egentl) där man kan stänga dörren. 

Men hon behandlar 3 patienter parallellt i ett annat rum och där är det tygskynken emellan.  

• Pimbi

Det blev väldigt tyst här på en gång...
    Vore intressant att få veta lite om andras erfarenheter

• Pimbi

Hej! Någon här som vet lite mer om TSH och hur man kan göra för att få det att gå ner mer än bara med hjälp av medicin. Akupunktur? Hur är det att anv. spikmatta?
    vore intressant att få reda på lite mer av andra, speciellt de som kämpar med att även bli gravid.

• Vårflickan84

jag var hos dr ma för första gången igår!
    jag gillade henne. hon sa att jag inte verkar ha grov PCO (som min västerländska läkare sagt) eftersom jag blivit gravid och har mens varje månad.
    idag har jag dock sjukt ont i ryggen längst ner. nästan jobbigt att sitta. har ni också haft så?

assistenten som knappt pratade var söt tyckte jag! han verkade bara blyg haha...

• Maria1968

Nej jag har inte haft ngn sån ryggvärk.

Hoppas allt går bra.

Jo han är söt, det är han verkligen.

Lycka till,
    /M

Svar på tråden Prova akup. vid dåliga FSH & TSH-värden!