• Anonym

knappt några underfransar..vad göra?

har få underfransar. var ung o dum en gång i tiden och använde vatten för att tvätta bort smink, klantigt värre. ser att de håller på att växa ut, en del är långa o andra är korta. men det tar sån tid! flera år har jag haft såhär nu.

hur kan man göra för att de ska växa fortare? hört att b-vitamin är bra så berocca äter jag. jag undviker mascara helt och hållet, det har jag gjort länge nu. eller växer fransarna fortare om man använder mascara då och då?
    finns det lösögonfransar till underfransarna? inte för att jag skulle använda det varje dag eftersom det inte kan vara bra för fransarna. men vill så gärna ha fler underfransar och inte ett par här och ett par där.

kan jag färga fransarna så de allra kortaste framträder mer?

många frågor det blev men jag är så tacksam för svar har länge gått och funderat över det här. vill ha fler fransar!

• Svar på tråden knappt några underfransar..vad göra?
  • Anonym

Har du något tips?

Spenderat några hundra kr på b-vitamin nu. vet inte om jag ser någon skillnad. Vill ha längre och framför allt fler underfransar! och att de ska växa. Det ser inte klokt ut. När borde man se resultat ? hur snabbt växer ögonfransar? Finns det något man kan använda som stimulerar hårväxten?

• Mia skönhetsexperten

Hej!

Det har kommit ut en hel del ”mirakelmedel” för att få längre och fler fransar på marknaden. Har läst om flera som har provat och även sett ett par resultat på nära håll. Och det verkar helt enkelt funka. Dock måste du ha tålamod då det kan ta upp till åtta veckor innan du ser resultat.

Mavala Double-lash, cirka 115 kronor, 10ml

Talika Lipocils, cirka 215 kronor, 10ml

Neulash , cirka 1595, 6ml

Revitalash, cirka 1495, 4,5ml

Dessa produkter används före sänggåendet på kvällen och appliceras antingen som en mascara eller som en eyeliner på inre fransraderna. De sägs stimulera tillväxten av fransarna samt göra dem tätare. Produkterna hittar du i varuhus, parfymerier eller på till exempel eleven.se.

Dina fransar växer inte fortare av mascara.

Visst finns det lösögonfransar även för underfransarna. Lösögonfransar finns i otroligt många utföranden. Märket Ardell har en hel del att välja på. Jag rekommenderar att du använder ett lim som heter Duolim och som bland annat säljs hos MAC och Smink och Perukmakaren i Stockholm. Hos den sistnämnda finns även många olika lösfransar. Sök även på varuhus och i parfymerier efter ”rätt” fransar.

Du kan även färga fransarna. På de flesta varuhus hittar du fransfärg för hemmabruk, men jag skulle rekommendera att du gör det på salong. Lösögonfransar och färgning är något som du kanske kan ta till medan du väntar på att ”mirakelmedlen” ska verka.

Var försiktig och noggrann vid sminkborttagning i framtiden. Jag önskar lycka till!

/Kristina Pettersson 

Skönhetsexpert och skribent på Gazet.se. Hon har arbetat som make-up artist i många år.

• Mia skönhetsexperten

Hej!

Det finns flera saker man kan göra! Mascara påverkar inte återväxten av fransarna. Men den förstör inte återväxten heller, så det första jag tycker att du ska göra är att prova mascara igen för att se vilken skillnad det gör för dagen! Att de är olika långa är helt naturligt, eftersom håret växer i olika faser och tur är väl det annars hade alla ramlat av samtidigt!

Angående lösfransar så kan man använda lösa fransar, som säljs i små knippen och fästa längs med underfransarna. FACE Stockholm har ett bra sortiment av dessa!

Vitaminer och mineraler tycker jag alltid att man ska ta tillskott av eftersom det kan vara svårt att få i sig alla i vår kost. Däremot kan du bara se någon skillnad på fransarna om bortfallet av fransar beror på att du har brist på någon vitamin.

Det finns även några nya produkter på marknaden som sägs stimulera tillväxten och göra fransarna längre. De jag har hört mest om är Neulash och Revitalash. Det är näringsrika produkter som du lägger nära fransroten innan du går och lägger dig. Resultatet tar någon månad.

/ Elin Fagerberg

Skönhetskonsult och skribent på Gazet.se

Svar på tråden knappt några underfransar..vad göra?