• Quan Yin

Hur trångt kan man bo?

Ja, hur trångt kan man bo?

Ponera att en ensamstående förälder letar lägenhet till sig och sitt barn på åtta år.
    För att kunna behålla jobbet och få en rimlig färdsträcka till jobb och skola så krävs det av föräldern att denna köper sin lägenhet.
    Ekonomin tillåter en lägenhet som hamnar på max 60kvm och detta blir som störst en tvåa.
    Det har vart många turer med flytt innan så föräldern har tankarna på att bosätta sig för barnets skull och tills dess att barnet är stort nog att klara sig själv.

Hur fungerar detta i praktiken? Är det rimligt att en åttaåring ska växa upp boendes i en tvåa tillsammans med en vuxen? Man kan utgå från att sovrummet delas upp till två mindre rum.

Erfarenheter efterfrågas:)

• Svar på tråden Hur trångt kan man bo?
  • Dimitra

Jag har en kompis som bor i en 2:a kring 60 kvadrat och har gjort hela dotterns uppväxt. Hon är 8,5 tror jag. Dottern har sovrummet och mamman en liten vrå i vardagsrummet.

Det har visst aldrig varit några problem förutom att det är grejer överallt, enligt mamman, men säg den barnfamilj som inte har det

The Dimitra universe.
  • Teschty

jag hade gett rummet till min son och fixat till något till mig i vardagsrummet, tror jag hade kunnat bo så under en längre tid.

• UpsyDaisy

Min dotter och jag delar sovrum, vi bor i en tvåa på 54 kvm. Men hon är bara 3 år gammal. Sovrummet är rätt litet, får bara plats med våra två sängar. Hon har sina leksaker ute i vardagsrummet och jag plockar undan dem i ikea-lådor när hon lagt sig för natten.

• Tryfflan

Jag bor i en liten trea på 65 kvm just nu. Har tidigare bott i en tvåa. Först delade jag och dottern rum men sedan flyttade jag ut min säng till vardagsrummet. Det fungerade bra, men jag föredrar att bo i en trea. Men det är klart att det går.

• snillis

Tvåa går ju bra men jag hade nog gjort så att barnet fick sovrummet och så hade jag sovit i vardagsrummet.

• Kia67

Hej. Jag är ensamstående sen 8 år och har haft alla mina 3 barn varannan vecka. I 3 år bodde vi alla i en 2:a. Jag å sonen på 16 år sov i vardagsrummet och tjejerna delade på sovrummet. Sedan flyttade jag in i en 3:5:a. ALla barn fick var sitt rum å jag sov fortfarande i vardagsrummet. Det blev för dyrt så nu har jag tjejerna hos mig varannan vecka fortfarande men sonen som nu är 20 bor med pappan.

Jag har flyttat till en 3:a på 72 kvm. Jag sover fortfarande i vardagsrummet och tjejerna har var sitt rum. Så hur litet man kan bo beror ju även på ekonomin.

Jag har inte råd att bo större men allt går om man bara vill och med lite fantasi kan man få det jättemysigt.

• wenger

Har sett en del göra bra lösningar i vardagsrummet så ta det du. Man sover ju ändå bara där och inget är ju för evigt vem vet vart du bor om 4år?

• Esmiso

bodde med min då 6 årige son i en tvåa på 48(!) kvm. Det vare tt litet sovrum som han hade, jag sov i vardagsrummet i en bäddsoffa. Inga problem! Hade jag inte träffat min nuvarande hade vi fortfarande bott där.

• Min lycka

Jag o min 4-åring bor i en liten 2:a..den e på 58kvm.Jag sover i vardagsrummet.Går bra men planering.

• Erloel

Jag och min dotter på 4 år delar på 2 rok på 52 kvm. Det fungerar bra. Just nu delar vi sovrum men så fort hon säger hon vill ha eget rum flyttar jag ut på bäddsoffan. Detta fungerar bra än så länge. Man får planera därefter. Jag har haft två stora barnkalas här hemma också och det gick också helt utan problem.

• lantisen01

jag har barn på halvtid, 2 tonåringar o en på 5. i lägenheten på 60 kvm, jag sover i klädkammaren. dottern i sovrummet (med stängd dörr) o sonen i sovrummet.

Den yngsta har jag alla helger o han delar säng med mig.
    När de större barnen inte övernattar hos mig kan jag om jag vill ta dotterns bäddsoffa istället (som är bättre än sängen!)

Vi är alltså 4 personer i en 2:a, o jag lägger hellre pengarna på trevligt liv istället för hyra.

• lantisen01

jag har barn på halvtid, 2 tonåringar o en på 5. i lägenheten på 60 kvm, jag sover i klädkammaren. dottern i sovrummet (med stängd dörr) o sonen i sovrummet.

När de större barnen inte övernattar hos mig kan jag om jag vill ta dotterns bäddsoffa istället (som är bättre än sängen!)

Vi är alltså 4 personer i en 2:a, o jag lägger hellre pengarna på trevligt liv istället för hyra.

• lantisen01

4 pers i en 2:a
  • curiosa

Vi bor tre st på heltid i en 3:a på 70kvm. Barnen har varsit sovrum och jag har delat av vardagsrummet så att jag har ett sovrum oxå. (heltäckande vägg då vardagsrummet har två ingångar)
    Vi har inte råd att bo i större och jag tycker inte heller att vi behöver det. Lägger hellre pengar på annat än just att bo.

Svar på tråden Hur trångt kan man bo?