• Skehamn2010

Bör man förbjuda vissa hundraser?

Alla hundar kan bitas och bli aggressiva men det finns raser som i "fel" situation riskerar att bli farligare än andra.

Min hund blev attackerad för några månader sen. Hon klarade sig med några små bitsår och skråmor. Men för några dagar sen så blev min pappas bästa kompis hund ihjälbiten framför ögonen på sin husse. Jag blir så förbannad. Sånt får INTE ske. Alltid är det samma raser eller blandningar av dessa som är inblandade.

Visst med rätt ägare kan säkert en sådan ras bli en bra familjehund MEN i fel händer kan den bli livsfarlig.

Jag anser att vi ska förbjuda vissa raser just därför att i rätt händer kan det gå bra MEN det kommer alltid finnas olämpligt folk som skaffar dessa raser och det är frågan om vi kan riskera det.

Men en annan lösning kan vara hundkörkort för blivande hundägare.

Just nu är jag riktigt irriterad på detta. Klart det är mer känsligt när det drabbar en själv eller någon man känner. Så är det ju.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör man förbjuda vissa hundraser?
  • anne h
    Belinda80 skrev 2010-02-05 20:58:12 följande:
    enligt en undersökning Skk har gjort.. schäfer kom på 10e plats (om ja minns rätt) medans golden toppade listan..men ja trackar inte ner på någon ras alls.. skulle inte falla mig i smaken att göra de...för i fel händer kan tom en go liten sällskapshund bli aggressiv..när vi är ute o går o möter andra hundar,inte fasen är det våra hundar som drar igång o skäller,morrar o visar agg..nä nä,de e den / dom andra hundarna..detta med hur många av div raser det finns så finns det otroligt många golden där ute,meeen hur många RenRasiga Pitbulls,Amstaff,Ridgeback finns de ????? Vill bara yttra mig o vill inte ställa till med nått slags bråk eller tjafs..de bästa man kan göra om man har åsikter om dessa raser är att träffa en o lära känna den...
    Jag förmodar du har en URL till den undersökningen? Så vi kan ta del av den?
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • logg81

Hmm.... Jag är alltid tveksam till sånna här trådar men jag lämnar mina synpunkter ändå...

Förbud är aldrig bra.... Kunskap däremot. Det har man mycket att vinna med.

Hårdare krav på och från kennlar och uppfödare. Börjar man där så kan man utveckla kraven på annat håll vartefter.

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • hundpuss
    Free Spirit skrev 2010-02-05 16:26:23 följande:
    Haha..da tycker jeg synd om deg.. Jeg sa inte at dei skulle tvinges..men at dei burde..og i det ligger det et valg.Nu er Cesar en meget god på hundepsykologi, så jeg undrer jo på hvor problemet ligger begravet enlig deg.
    Hans bristande kunskaper i anatomi, för att ta ett exempel.
  • Free Spirit
    hundpuss skrev 2010-02-05 22:10:28 följande:
    Hans bristande kunskaper i anatomi, för att ta ett exempel.
    Har vi inte alle brister? Men det gjør inte at vi legger ned av den grunn eller inte kan vår ting. Dessuten så er det tydelig at han hjelper mangen eigara og ikke minst dyrene.
    Fred, den beste medisin mot urolige hjerter..
  • hundpuss
    Free Spirit skrev 2010-02-05 22:23:37 följande:
    Har vi inte alle brister? Men det gjør inte at vi legger ned av den grunn eller inte kan vår ting. Dessuten så er det tydelig at han hjelper mangen eigara og ikke minst dyrene.
    Samtidigt är det väldigt tydligt att folk antigen inte bryr sig om hans bristande kunskaper eller inte vet om hans bristande kunskaper i bla anatomi.

Alla har vi brister, ja det är sant, men nu diskuterade vi CM och han är långt i från perfekt, sen kan man ju ifrågasätta hans val av metoder.

Hade vi förbjudit CM från svensk tv tror jag hundar och mattar och hussar i Sverige blivit lite lyckligare {#lang_emotions_dreamer}
  • Free Spirit
    hundpuss skrev 2010-02-05 22:29:29 följande:
    Samtidigt är det väldigt tydligt att folk antigen inte bryr sig om hans bristande kunskaper eller inte vet om hans bristande kunskaper i bla anatomi. Alla har vi brister, ja det är sant, men nu diskuterade vi CM och han är långt i från perfekt, sen kan man ju ifrågasätta hans val av metoder. Hade vi förbjudit CM från svensk tv tror jag hundar och mattar och hussar i Sverige blivit lite lyckligare
    Vel ingen ER perfekt..

Metoder? Joda jeg vil inte forundre meg om mange reagerer på dem.
    Jaha..av hvilken årsak? Greier dei inte etterfølge hans metoder?
  • hundpuss
    Free Spirit skrev 2010-02-05 22:33:52 följande:
    Vel ingen ER perfekt..Metoder? Joda jeg vil inte forundre meg om mange reagerer på dem.Jaha..av hvilken årsak? Greier dei inte etterfølge hans metoder?
    Jag vet inte om vi har en språkbarriär här, för jag tror inte riktigt att jag förstår allt du menar...

Du menar att inte många reagerar på hans metoder? Kanske umgås vi med olika sorters hundfolk.

Att folk inte fixar att efterfölja hans metoder? Nja, alla vill kanske inte förnedra sina hundar utan väljer andra metoder som utvecklades efter stenåldern.
  • Free Spirit
    hundpuss skrev 2010-02-05 22:37:30 följande:
    Jag vet inte om vi har en språkbarriär här, för jag tror inte riktigt att jag förstår allt du menar... Du menar att inte många reagerar på hans metoder? Kanske umgås vi med olika sorters hundfolk. Att folk inte fixar att efterfölja hans metoder? Nja, alla vill kanske inte förnedra sina hundar utan väljer andra metoder som utvecklades efter stenåldern.
    Nei..at mange SIKKERT reagerer på hans metoder (altså motsatt av hva du skrev)

Fornedre hunden ved å disiplinere den og prøve behandle den mest likt så en annen hund ville ha behandlet den?

du kan gjerne utvekla lite..
  • ElinOEmilia
    hundpuss skrev 2010-02-05 22:29:29 följande:
    Samtidigt är det väldigt tydligt att folk antigen inte bryr sig om hans bristande kunskaper eller inte vet om hans bristande kunskaper i bla anatomi. Alla har vi brister, ja det är sant, men nu diskuterade vi CM och han är långt i från perfekt, sen kan man ju ifrågasätta hans val av metoder. Hade vi förbjudit CM från svensk tv tror jag hundar och mattar och hussar i Sverige blivit lite lyckligare

Läst hans böcker? Läs dom så märker du att han inte alls är så himla okunnig. Jag tycker han är riktigt duktig faktiskt. Han har alltså ca 40 hundar på sin hundgård och alla hundar är räddningshundar. Så många kampade och förstörda hundar han har tagit hand om och hur är dom hundarna nu? Alla klarar av att leva tillsammans som en flock och är och mår hur bra som helst. Så att säga att han är okunnig och ifrågasätta hans metoder är ren bullshit enligt mig. Vad tycker du det finns att ifrågasätta?
  • ElinOEmilia
    anne h skrev 2010-02-05 21:48:11 följande:
    Det var inte det jag efterfrågade, utan hur många procent av en viss hundras som är "farlig".
    Okej, då missuppfattade jag. Trodde du ställde en retorisk fråga.
  • Free Spirit
    ElinOEmilia skrev 2010-02-05 23:31:20 följande:
      Läst hans böcker? Läs dom så märker du att han inte alls är så himla okunnig. Jag tycker han är riktigt duktig faktiskt. Han har alltså ca 40 hundar på sin hundgård och alla hundar är räddningshundar. Så många kampade och förstörda hundar han har tagit hand om och hur är dom hundarna nu? Alla klarar av att leva tillsammans som en flock och är och mår hur bra som helst. Så att säga att han är okunnig och ifrågasätta hans metoder är ren bullshit enligt mig. Vad tycker du det finns att ifrågasätta?
    Sant..
  • hundpuss

ElinoEmilia: Ja, jag har läst hans böcker. Alla han skrivit står i min bokhylla, jag läser innan jag skaffar mig en åsikt. Har även sett en del av tv-serien, tycker att han har rätt i en del men fel i mycket. Hans stora bristande kunskaper i anatomi är skrämmande.

• hundpuss
    Free Spirit skrev 2010-02-05 22:42:36 följande:
    Nei..at mange SIKKERT reagerer på hans metoder (altså motsatt av hva du skrev)Fornedre hunden ved å disiplinere den og prøve behandle den mest likt så en annen hund ville ha behandlet den?du kan gjerne utvekla lite..
    Alltså, hundar går inte runt och trycker ner andra hundar hela tiden. Hundar uppfinner inte halsband som skadar ryggkotor. Hundar vill inte av naturen springa på ett löpband, det är människans påhitt.
    Hundar sparkar inte till andra hundar i magen för att avleda hunden i fråga.

För att citera ur en mycket bra bok på området hund,

"Om du ska lära din hund något har du två möjligheter. Du kan få hunden att jobba för något den vill ha- eller så lär du den jobba för att undgå något den tycker är obehagligt. Ingen hund gör någonting över huvudtaget för ingenting. Uttryck som att hunden ska göra det för mig, inte för godiset illustrerar bara att ägaren inte vet speciellt mycket om beteende och inlärning."

Det är väldigt basic etologi, och den mest konkreta anledningen till varför jag inte använder Cesars tankesätt i min hundträning.
  • drever

men det var ett jävla tjat och hallå ge mig en liten pudel kan den bli en kamphund med ska ni se ! fel hund i fel händer är dom alla dödliga vapen dags att jobba lite mera med människorna ,hundägarna bakom hundarna . samt mera ansvar hos kennlarna medverka för bättre avel och försöka slippa vi parar din och din hund avel för att dom är söta. Nej vi behöver mera kontrollerad avel som inte avlar sönder utan strävar efter friska sunda hundar oavsett ras och att man lite koll huvudtaget på potentiella hundägare åter igen oavsett ras vad det är för några . att förbjuda raser går jag inte med på för att dra alla hundar över samma kam det går inte det vet ni precis som med människor? jag har blitt hundbiten med två ggr av olika hundar samma ras dock kinesisk naken hund tror jag att alla naken hundar är onda monster absolut inte .

Svar på tråden Bör man förbjuda vissa hundraser?