Någon mer som har en tonåring med tvångstankar?
Hej, är en mamma som är mycket bekymrad för min 15 åriga dotters tvångstankar. Till en början trodde jag inte det var så allvarligt då jag själv aldrig haft tvångstankar. Jag har vetat om att hon har det men inte "sett dem" nu har det gått så långt att det över hennes tillvaro och jag är djupt bekymrad. Vi har pratat om det och jag vet lite mer nu och jag vet inte vad jag ska göra. Att kontakta BUP är uteslutet då de ej hjälper utan stjälper (egen erfarenhet när barnen var små)
samt hon skulle ändå ej vilja gå att prata med någon. Jag har sagt till henne jag kan hjälpa henne och försöka få henne att sluta men hon säger det går inte. Kan ge ex ... skulle hon runda tex en stolpe ute så måste hon gå tillbaka och runda tillbaka så det inte blir fel. Sen är det något med att hon kan inte se på film med mig och min äldsta dotter längre när vi hyr film för då måste filmen finnas här hemma ifall hon råkar läsa texten så den blir "fel".
Jag förstår ju nu att detta är en sjukdom OCD tror jag det heter och jag känner mig maktlös och vet inte om jag ska hjälpa henne "rätta till" felen så hon känner sig bra eller jag ska säga åt henne sluta för det händer inget farligt om du råkar runda en stolpe....det värsta är också att allting tar ju sån tid för henne så det går ut över läxor mm och hon går ju sista året i högstadiet så läxor mm är ju viktiga. Hon vill själv inte prata med någon, har sagt hon måste nog snart göra det för jag vet ej vad jag ska säga för det ska bli rätt...jag är maktlös..snälla ge mig råd om det finns någon här som har erfarenhet av detta.