• aok

    Stockholmsmammor och våra barn från sommaren 2007

    Stockholmsmammor och våra barn från sommaren 2007

    Vi är en bunt mammor som fått barn sommaren 2007 och bor i Stockholm. Ett glatt gäng underbara mammor med våra söta barn som ploppat ut i juni-juli 2007. Nu har flera av 07:orna dessutom blivit storasyskon och flera är åter hemma föräldralediga! Fler småsyskon är på gång till våren också

    13 juni - Snorpan73 (Anna)- Nellie, storebror Calle 05
    18 juni - after8 (Helena) - Simon
    2 juli - Beccis88 (Rebecca) - William, lillebror Vincent 08
    5 juli - lindarius (Linda) - Yasin, storebror Simon
    8 juli - anhna (Anki) - Hanna, storebror Hugo 05
    9 juli - mama77 (Åsa) - Tilde, brorsor Leon, Ras, Philip 08
    16 juli - pasadena - Vilma
    18 juli - ak o krypet - Sara, lillasyster Johanna 09
    24 juli - mumsi (Maria) - Olivia
    25 juli - AnkFisk - Ida, storasyster Hanna 05
    28 juli - Stålis77 (Helena) - Alicia
    29 juli - Anna 3 - Molly, lillebror Otto 09

  • Svar på tråden Stockholmsmammor och våra barn från sommaren 2007
  • Pasadena

    Är de intresserade av era växande magar, ni som är höggravida?
    V blev alldeles mållös när vi träffade en höggravid kompis höromdagen och satt och tittade och smekte på sin mage om vartannat som hon stenglodde på min kompis bebismage Hon vart alldels häpen när hon fick känna på den stora bullen och jag berättade att det fanns en bebis som växte där inne

  • Stålis77

    Nja, inte så mycket av själva magen, men det kanske är för att hon sett den växa fram?
    Haha det gulligast är när hon säger: Jag ooooonkar (=orkar) inte, jag har en bebis i magen

  • Mumsi

    Det var tråkigt att höra Pasadena, måste vara tungt och jag hoppas det blir bättre snart. {#lang_emotions_frown}

    O är inte intresserad av magen men vet att det finns en bebis därinne. Hon vill ha en bebis men inte en pojke eller flicka. När vi frågar om hon tror att det är en bebispojke eller bebisflicka eller om hon vill att det ska vara en flicka eller pojke säger hon antingen:
    -Nää
    -Bebis
    eller
    -Jag heter Oliva

    Hon stoppar inget annat i munnen, bara snön och är väldigt envis med det. Hon använder inte napp längre på dagarna annars hade den varit ett effektivt skydd.
    Har ni valt tandläkare till era barn än?

  • anhna

    Usch Pasadena, jag har ju sett några statusar ibland på FB som jag funderat över... Hoppas att allt går åt rätt håll och en stor kram till dig som har ett stort lass att dra!

    Hanna har otroligt nog blivit rätt duktig med att inte stoppa saker i munnen längre, hon var ju helt hopplös när hon var yngre, då var det tur att man kunde stoppa in nappen! Kommer aldrig att glömma hur hon lassade in näve efter näve med sand i munnen när hon satt i sandlådan...

    Har era barn några egna namn på saker fortfarande? Hanna har framför allt ett hon säger, haklappen heter fiklappen, ganska logiskt ändå när man tänker efter... Sen säger hon även att hon vill ha bollvälling, det betyder då att hon vill ha välling i sin favoritnappflaska (förvirrat för utomstående att förstå...) Annars är hon väldigt duktig på att prata så det är sällan några större problem även för utomstående att förstå henne.

    Det är jättemysigt med hennes nya säng, nu när hon vaknar på morgonen så kan hon ju gå upp själv, så nu kommmer hon insmygandes när hon vaknat och kryper upp i vår säng. Tidigare var hon ju alltid tvungen att skrika på oss så att vi kunde lyfta ur henne. Nu är det dags att jag och sambon får en ny säng, 1.40 säng börjar kännas ngt trång när vi ligger 4 personer i den....

  • Pasadena

    Tack anhna!

    JAg har iofs aldrig upplevt istoppandet av grejs i munnen som ett roblem tidigare. Det är ju så de upptäcker världen när de är små, men 2,5 år ? Nu kan man liksom inte stoppa henne från att köra in hela play-doh i munnen utan jordens bråk till följd

    V har inte några egna namn på saker längre förutom på sig själv. Hon heter Limma och inget annat

  • Mumsi

    O har ett eget namn på snuttefilten, den heter tydligen Nessa och inget annat.
    Hemma och vabbar idag och har sjunkt ner i slöträsket direkt, O hostar en massa på natten, gäsp, så jag gick upp vid 10 idag. Fick sova några timmar på morgonen och snart är det väl dags att lägga henne igen så hon får sova lite.

  • Stålis77

    Alicias nalle heter Anna, det har den alltid gjort även om hon nu vet att det heter nalle också. Det finns "Vanliga/Vita" Anna, Dagis-Anna, Bruna Anna och Mammas Anna... Från början var det nog bara en slump att det råkade bli ett riktigt namn.

    Igår satt A i mitt knä och jag läste för henne, och då började bebisen sprattla rejält i magen. Jag frågade om hon kände något i ryggen, och då flyttade hon ut på mitt ben och sade "jag måste flytta på mig så inte bebis puttar mig", lite irriterat

  • Anna 3

    Oj, det låter kämpigt Pasadena. Håller tummarna för att allt går bra. Kram

  • lindarius

    God fortsättning allihop och en dubbel stor kram till Pasadena.

    Här är det fullt upp med lille man som är i tagen att han verkligen kan allting själv, och humöret är det inte heller något fel på.

    Nu har jag äntligen också införskaffat mig en till säng  90 cm till mig själv och flyttat ut i vardagsrummet.
    Behöver verkligen få min egna sömn och slippa dela dubbelsängen med SImon och Yasin.
    Men Yasin sover i sin växa säng nu och Simon har hela dubbelsängen för sig själv.

    Jag behöver faktiskt ett liv jag med. Barnen är ju så inpå en ändå 24/7...

    Allting känns väldigt posetivt och det går framåt , tiden går bara så fort och de små pluttarna börjar verkligen bli stora nu.

    SKulle vara kul att träffas någon helg fram över de som kan.

    Ha det fortsatt bra nu alla vuxna och barn.

  • Stålis77

    Här var det dött! Hoppas ni har det bra allihop!

    Vi har påbörjat nedräkingen till bf - bara sex veckor kvar imorgon! Jag jobbar 3,5 veckor till, ska bli skönt med lite ledighet innan bebben kommer. Vi vet fortfarande inte kön, men det verkar vara en livlig krabat med tanke på hur mycket han/hon lever runt i magen

    Hur mår alla 2,5 åringar? A har en bra period, trotset börjar klinga av men hon är väldigt bestämd i många frågor - just nu är det t.ex. bara klänning/kjol + strumbyxor som gäller.

  • aok

    S är bestämd som alltid!

    Hur går det med potträningen för er? Molly är väl blöjfri sen länge, är det nån mer som har lyckats med det? S har precis börjat vilja gå på pottan/toan igen efter en lång tids totalvägran. Så nu får vi se hur det går. En av hennes "bästisar" på dagis har nyss slutat med blöja så nu i veckan hade de suttit på toa/pottan ihop "Jag bajsade på pottan och T satt på toaletten. T pratade om bajskorvar - Tokigt"

  • Pasadena

    V är också bestämd i vanlig ordning. Trotsen tycker jag har klingat av, ialla fall den värsta men det är väl bara ett litet uppehåll inför nästa berömda 3-årstrots.
    Däremot har jag upptäckt anledningen till V's extremt hemska utbrott som kommer helt oväntat och rätt så ojämnt. Nämligen hennes kindtänder. De har spökat sen i somras och kommer upp en liiiiiten liten bit i taget bara för att plåga henne ordentligt när de växer utåt. Nätterna är hemska när hon har som värst ont. Nu är iaf halva båda ute så resten återstår..

    Det händer rätt mycket annars, hon har börjat klä på och av sig, ritar huvudfotingar och älskar att leka med sina nallar och dockor. Pratar konstant gör hon också och har börjat fråga om ALLT! Superkul när man kollar på pippi och hon frågar var pippi är..
    Och om vem som har snopp och vem som har snippa. Vi har gått igenom alla vi känner och vad de har mellan bena

    Potta, nää den har hon aldrig gillat. I somras höll hon sig när hon sprang näck och sa till när hon var kissnödig men vägrade allt annat än blöja att kissa i. Ibland stog hon bredbent och kissade på gräset.

    För ett par veckor sen började hon fråga om att jag skulle följa med henne till toaletten och hon sitter där medan jag håller i och så ska hon alltid torka sig men det kommer varken kiss eller bajs. Hon ska väl härma dem som går på toa på dagis

  • Stålis77

    Alicia är blöjfri sedan oktober/november någon gång (förutom på natten eftersom hon ofta kissar det första hon gör när hon vaknar). Det började med att vi var bortresta över helgen och hon plötsligt blev superintresserad av att gå på toa och spola på hotellrummet. Efter det var blöjan i princip alltid torr, och om man frågade henne så kom hon ihåg att gå på toa/potta. Vi behövde alltså inte göra något alls egentligen, förutom att påminna en hel del i början.

    Visst händer det fortfarande en del olyckor, fast mest på dagis (misstänker att hon glömmer bort att gå och att personalen förstås inte kan vara på och påminna hela tiden). Hemma händer det bara kanske en gång var tredje vecka. Väldigt skönt i alla fall, särskilt när det snart blir ett annat litet blöjbarn här hemma!

  • Mumsi

    Olivia är inte ett dugg intresserad av potta eller toalett trots att hon är torr i blöjan varje morgon och det går flera timmar mellan gångerna hon kissar. Hon har som mest suttit på pottan med kläderna på men vägrar ta av sig byxorna.
    Hon kan få sina utbrott och skrika -Jag kan inte eller -Jag vill inte, och sedan springa iväg eller gå iväg och sätta sig och sura. När vi säger åt henne när hon gör något som hon inte får går hon nästan alltid iväg och surar en stund.

    Hon pratar mycket och igår överraskade hon mig med att säga: - Mamma, inte döda den. Det hade kommit in några myror i vardagsrummet nere och jag skulle svabba upp dem. De läser babblarna mycket på dagis och Olivia gillar det väldigt mycket vilket innebär att vi måste hälsa på babblarna på nätet varje dag efter dagis.

    Annars börjar det blityngre nu, jobbar fram till påsk och sedan hemma 1,5 år.

  • aok

    Nu är vi inne i trotsåldern igen. Igår hade vi ett 30-min utbrott på Heron City när Sara inte fick sitta i sulkyn. Hon skrek, sparkade och anföll Johanna i vagnen gång på gång på gång. Vi fick ta var sitt barn och gå åt var sitt håll, men så fort man trodde att S hade lugnat sig lite och satte ner henne så började hon skrika igen och springa iväg efter vagnen, svettigt!

    Lilltjejen Johanna har börjat gå ordentligt nu, hur söt som helst . Snart blir hon 10 månader.   

    Ser att tråden går ut när som helst så jag passar på att starta en ny www.familjeliv.se/Forum-11-264/m51388102.html

Svar på tråden Stockholmsmammor och våra barn från sommaren 2007