• inga76

Hur stora var dina äggblåsor runt dag 14?

Har tagit trippelkur Pergo den här månaden, och äntligen har något hänt - jag har två äggblåsor som vuxit till lite, en på 12 och en på 14 mm, nu på dag 14. Ni som gjort ägglossnings-UL efter Pergo, hur stora var era äggblåsor runt dag 14? Fick ni ÄL?

Vääääääldigt tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur stora var dina äggblåsor runt dag 14?
  • anlo24

Hej. Jag hade två ägg efter min första beh. Gjorde VUL på dag 13. En var 16-17mm och den andra 18-19 mm. Tog då ej nån ägglossningstest för gyn dr sa att jag skulle få ägglossning inom 2 dgr. Väntar nu på mensen...

Har dock sen jag kände av ägglossningen sen dag 12 har ont i magen varje dag. Små kramper/det hugger som varar i nga sek över äggstockarna.

Är det ngt du eller nån annan känner igen?

Stort lycka till Inga. Jag håller tummarna för dig

• Vårflickan84

jag brukar ha ägg på ungefär 20mm runt dag 12...men inte blivit gravid för det itne!
    de ska vara minst 20mm för att släppa och de växer ungefär 2mm per dag.

• inga76

Hej! Tack så mycket för svar! Jag tyckte att 14 mm dag 14 lät litet, men har insett att jag (och läkaren) gjorde ett misstag - hon visade mig november månad i kalendern när jag skulle beräkna vilken CD jag var på - jag var bara på dag 12 i måndags när UL gjordes!

Även om mina blåsor var mindre än era, så låter det ju som att det bör kunna gå den här månaden. Det finns förstås inga garantier, men när man väntat i 18 månader på att över huvud taget få ÄL känns det som ett fall framåt!

Har faktiskt lite ont nu, ungefär som du beskriver det anlo24, men på den sidan där den mindre äggblåsan satt, så det kanske mest är inbillning.

Vad spännande att vänta, anlo! Har du försökt länge? När är BIM?

Känner igen dig från PCO-trådarna, vårflickan. Hoppas att det ordnar sig för dig snart!!

• Vårflickan84

ja men det finns en chans fortfarande! tänk på att de växer 2mm per dag som sagt. och många får ju ÄL senare så det finns en chans. ska du inte ta ovitrellesprutan också?

japp, hänger runt i pco-trådarna haha. hoppas det funkar snart för oss och för er och alla andra som förösker bli gravida

• inga76

Ja, visst finns det chans . Men de har inte sagt något om Ovitrelle. Har dock undrat själv... varför får vissa ta den efter Pergo, och andra inte? Kanske sätter de in den om äggen inte slutmognar och lossnar den här gången? Ska in på progesteronprov den 22:a, ska fråga då.

• anlo24

Hej igen Inga.

Jag pratade med min läkare i tis. Han sa att det inte är ovanligt med ont i magen efter Pergotime. Vilket jag tycker är lite synd att man inte blir info om. Hade kunnat minska lite på oron. Jag hade nämligen inga andra biv under beh tiden.

Jag har oregelbunden mens så jag har BIM 19-23/12. Så det är bara att vänta o hoppas...

Vi har försökt att få barn i 15 mån och väntar på vår första IVF beh nu i jan om inte detta lyckas.

Jag har nu mest ont i vä äggledare där det största ägget satt.
    Hade hemsk magkatarr och lite feber igår, max 37.9. Mår bättre idag igen.

När har du BIM?

• inga76

Hallå igen! Jobbigt att ha ont, hoppas att det blivit bättre! 19-23 är ju snaaart - när tänker du testa? Själv har jag ingen mens utan Provera, så jag får väl räkna typ 15 dagar från positivt ÄL-test - om det nu blir något.

Min läkare säger att om jag får ÄL kan vi pröva ytterligare någon gång med trippeldos Pergo, för jag har inte heller några biverkningar... men annars blir det IVF snart, typ januari. Vi verkar vara ganska lika i fas!

• anlo24

Jag har tappat tron på att testa mig. Eftersom jag har oreg mens brukar kroppen spela mig ett spratt... Men denna gång känns det lite mer verkligt. Tror att det har med VUL att göra. Då jag såg att det fanns två ägg där.

Man vill så gärna att det ska plussa men samtidigt är det så jobbigt med neg gravsvar. Nästan mer skonsamt att vänta på mensen.. :)

Vart ska du göra IVF om det blir aktuellt?

• inga76

Tänk vad spännande att du också hade 2 ägg på gång... Dubbelchans!! Har din läkare sagt något om risk för flerbörd?

Jag fick mitt livs första positiva ÄL-test i natt! Testade först igår kväll, men så fick jag besök när jag väntade på resultatet och innan jag kom åt att kolla det hade resultatet försvunnit (testade CB digital) - mkt frustrerande! Men sen vaknade jag strax efter 4 och tog ett test till. Jag blev så glad, jag var tvungen att väcka maken!

Kommer säkert att bli besviken om jag får ett minus sedan, men just nu känns det ju mer hoppfullt än någonsin - även om vi inte skulle lyckas den här månaden är det ju ett fall framåt att jag äntligen svarar på behandlingen!! Så jag gissar att om det inte blir något nu, så blir det några pergomånader till. Går på Sahlgrenska i Gbg, och om det blir IVF så blir det där också. Var går du någonstans?

• anlo24

Det är ju helt fantastiskt! Grattis!

Min gynekolog sa att vi har en ökad risk för tvillingar denna gång. Men min sambo tycker att "om det inte lyckats tidigare varför skulle det bli två nu". Han brukar vara mycket pos annars så lite ovanlig kommentar att komma från honom.

Vi bor i Stockholm men kommer att gör vår IVF i Uppsala om det blir så. Dom är lite billigare än klinikerna här.

Trevlig helg! Hörs snart igen

• Liv73

Dag 14 var äggblåsan 21,5. Men inte blev jag gravid för det...

• daKi

Jag gjorde ultraljud dag 12, då var min största 13mm. Växer ca 2mm per dag fram till äl.

• slims83

Min var 23,5 dag 13, känns väldigt stort... kan det va så att man inte får ÄL trots stor ägggblåsa?

Svar på tråden Hur stora var dina äggblåsor runt dag 14?