Hur tvärtemot får mormor göra?
Min mamma var på besök i helgen. Min dotter 2 1/2 älskar mormor. Så långt är allt jättebra. Jag är mån om att de ska ha sin egen relation och biter mig ständigt i tungan för att inte anmärka när mormor säger saker som går tväremot så mycket som jag brukar göra. Men är det nånsin ok? Hur mkt ska jag hålla tyst och hur mkt får jag anmärka. Vår relation är rätt spänd och hon tar alltid väldigt illa upp när jag anmärker på saker som hon säger eller göra.
Exempel.
När hon vill motivera L att borsta håret säger hon att hon blir så mkt sötare med borstat hår.
Samma sak när det gäller ytterkläder, andra kläder etc - hon motiverar det med att hon blir sötare av att göra det.
När hon vill byta blöja på henne säger hon att det är äckligt och luktar illa (en viss skillnad på att säga att L är äcklig etc, absolut - men ändå.)
När L beter sig på ett "oönskat sätt" - enligt mormor- så säger mormor att L är dum och att hon inte vill prata med henne mer.
När L gråter (över att hon inte får som hon vill t ex) så härmar hon henne.
Hon hetsar henne att äta upp maten genom att säga att alla andra äter minsann upp sin mat.
+ att tusen gånger som är duktig. Duktig som borstar tänderna, duktig som äter macka, duktig som målar blommor osv, osv.
Ja, men ni fattar. Ganska harmlösa grejer- men jäkligt irriterande!