Vilken världsdel tillhör Kanarieöarna?
Som rubriken lyder. Fuska inte!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-17 22:20
Tillhör geografiskt alltå.
Som rubriken lyder. Fuska inte!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-17 22:20
Tillhör geografiskt alltå.
Frågan hänger ihop med den här tråden
www.familjeliv.se/Forum-5-106/m49341812.html
Personligen så skulle jag inte säga att jag varit i Afrika när jag varit på Kanarieöarna, men det är en del som räknar med det i den tråden.
Europa såkart!
Du fråga vilken den tillhör och det är Europa. Men den ligger geografiskt utanför Afrika.
Europa!
Har varit där 5 gånger
Frågan gäller som skrivet i uppdateringen geografiskt. Länder kan ligga i flera världsdelar. Ett mer uppenbart exempel är Ryssland.
Mornie Alantie skrev 2009-12-17 21:46:24 följande:
Så franska polynesien ligger också i europa?
Det beror ju på vad man lägger i frågan, geografi eller statstillhörighet
Är det också så att andra områden som tidigare varit koloniserade, t.ex. Hongkong, under kolonisationen räknats som att de hör till Europa pga de hör ihop med ett europeiskt land? Eller hörde Hongkong till Asien även på 1980-talet?
Geografisk tillhör Kanarieöarna i Afrika men Spanien har besikningsrätten. Cypern tillhör Asien geografiskt liksom Israel. Hongkong geografiskt Asien. Grönland tillhör Nordamerika fast tillhör Danmarks statsskick. Att häva att ett land tillhör Europa på grund att man kan betala med Euro är fel. Skulle de länder man kan betala med USA dollar tillhöra Nordamerika?
Hej
Nja, en ögrupps geografiska tillhörighet kan väl inte regleras av den politiska makten, Australien, Hong kong, Sydafrika, Västindiska öar kan väl aldrig ha varit Europa även om alla dessa ställen legat under europeiska länder. Jag såg någonstans att öarna räknas som afrikanska. Afrika är som bekant inget land utan den världsdel som ligger närmast, Europa har ju varit ockuperat av turkarna och inte blev det Asien på grumd av det.
Kanarieöarna ligger geografiskt i Afrika men politiskt i Europa!......
naturligtvis!