• ShadowPriest

Hur kan ett bemanningsföretag dra 42% i skatt på lönen?

Stackars min sambo...Han fick ett jobb för 2 månader sen genom ett bemanningsföretag. Idag fick han reda på att de drar 42% i skatt för att man skall kunna få tillbaka mer nästa år. Att de har det som policy.
    De sa inget om det på intervjun eller kontraktskrivningen utan det skulle min sambo ha läst i pärmen som han fick. Självklart tog ju han för givet att skatten är som den alltid har varit på alla jobb han haft: kring 32%...

Känns som det kommer bli en väldigt fattig jul

• Svar på tråden Hur kan ett bemanningsföretag dra 42% i skatt på lönen?
  • ShadowPriest

Jea72:

Nej de har inte bett om skattesedel heller utan detta är något de gör för alla anställda oavsett vad de har för kommunskatt. Det är 42% som gäller.

• ShadowPriest

Sen så har andra företag som han jobbat på aldrig bett om någon skattesedel utan lönekontoret har haft bra koll på det.

• sasssyy

kontakta skatteverket.. de gillar inte riktigt att man sätter i system att betala in för mycket -tro det eller ej- det blir onödigt merarbete i samband med deklarationer och guldläget för dem är ju att alla betalar in exakt rätt skatt.

Det låter som en underlig policy att betala in för mycket, tror inte alls det har att göra med att ni ska få extra tillbaka utan om bekvämlighet, att de inte orkar lägga in allas skattetabeller hit och dit, på ett bemanningsföretag kan det ju vara väldigt skilda skattetabeller.

Ang att din man aldrig lämnat skattesedel tidigare, många arbetsgivare frågar inte efter det utan betalar per automatik in skatt efter vilken lönegrad man ligger på, detta är riskabelt för om man byter jobb under året och tex får högre inkomst så riskerar man restskatt. Särskilt om man tex har fler jobb samtidigt.

Man ska ALLTID lämna skattesedel även om det inte efterfrågas, det är lite av en skyldighet, och bra så man slipper restskatt. De flesta arbetsgivare går ändå efter skattetabell 32 eller 33 coh det är ju inte alltid det stämmer för gemene man.

• ShadowPriest

Men om nu företaget inte går med på att sänka skatten? Det står ju tydligen i deras pärm som man får när man börjar jobba hos dom. Skall försöka leta upp pärmen senare idag och läsa igenom allt.

• sasssyy

det är eg inget ni kan påverka.. står det i anställningsavtalet eller instruktionspärm så är det så. Men skattemyndigheten kan ha saker att tillägga i ärendet.

• Toboas

Råkade ut för samma sak på mitt senaste jobb. Eftersom jag inte började i januari så drog de 10% extra. Som andra skrivit här så är det ju för att gardera arbetstagaren mot marginalskatt. De kan ju inte veta om din sambo kanske tjänat så mycket tidigare att den här inkomsten ska ha statlig skatt. Eftersom det är ett bemmaningsföretag så får de ju in många med tidigare erfarenhet så det är väl troligen därför de har den regeln.

Lycka till med skatteverket i alla fall.

• ShadowPriest

sasssy:

Ja jag tycker bara det är konstigt att för det första: det stod inte på anställningsavtalet, för det andra: det sas inte muntligt någon gång enligt min sambo, för det tredje: man skall behöva komma på det själv och läsa en välkommen-pärm.

Ett seriöst företag tycker jag, skall informera om detta muntligt så att vederbörande förstår, och INTE ta för givet att det har lästs i någon pärm.

Tycker bara det luktar skunk över allt detta.

• sasssyy

men skattesatser står sällan på anställningsavtalet eftersom de kan ändras.

Pärmen är väl GIVET att man läser igenom.... man får den av en anledning, för att chefer och personalansvarig helt enkelt inte har tiden/möjligheten att gå igenom allt med de nyanställda, särskilt inte på ett rekryteringsföretag där det är extremt stor omsättning på anställda.

Man har skyldigheter som anställd och en av dem är att läsa instruktionspapper och introduktionspärmar man får, där besvaras de flesta frågor man har inför sitt nya arbete.

Luktar skunk?? NJaaa.. det är ett väldigt vanligt förfarande bland företag med stor personalomsättning,för att undvika framtida problem både för sig själva och den anställde, men kontakta skattemyndigheterna och höär vad de har att säga om saken.

• ShadowPriest

sasssy:

Ja pärmen må hända vara givet att man läser, men den gavs samtidigt som anställningsavtalet skrev under. han fick inte pärmen innan han skrev under för att läsa igenom. Då ansåg min sambo att infon där kanske inte var så viktig.

• ShadowPriest

Han ringde bemmaningen idag och de sa att det är inte 42% utan tabell 32 PLUS 10% och att det inte skulle ge mer än 200:- i månadssäkning för han.
    Tabell 32 PLUS 10% är väl 42%??

• Tecken
    ShadowPriest skrev 2009-12-15 14:23:31 följande:
    Han ringde bemmaningen idag och de sa att det är inte 42% utan tabell 32 PLUS 10% och att det inte skulle ge mer än 200:- i månadssäkning för han.Tabell 32 PLUS 10% är väl 42%??
    Nej, det är det inte - eftersom tabell 32 _inte_ är = 32% skatt...
  • ShadowPriest

Tecken:

Nehej Vad är tabell 32 då?
    Han tjänar 21000:- innan skatt och går efter tabell 32 PLUS 10% extra på skatten. Hon på bemanningen sa att det skulle bli ca 200:- mer i skatt?

• Butterscotch

Enligt tabell 32 ska man betala 4975 i skatt vid en inkomst på 21.000. 10% extra blir alltså 489 kronor till = 5473 i skatt. Jag antar att det är så de menar, men vet inte var hon fick 200 ifrån...

• Maskinen1907

hej
    behöver hjälp med en sak har jobbat från 22.00-07.45

lönen va 1907 kr men efter skatt så blev det 1334 

hur kan dom dra 573 kr i skatt är det vanligt 

jobbar på bemanningsföretag.

Svar på tråden Hur kan ett bemanningsföretag dra 42% i skatt på lönen?