• AlltidTillsammans

Kan man ge ett barn för mycket kärlek?

Kan man ge sina barn för mycket kärlek och omvårdnad?
    Vad tycker du?? Fundera..

Många gånger har jag fått höra att man skapar sina egna bekymmer när man skämmer bort barnen med kärlek, stämmer det?

Är jag den enda som inte har den åsikten, utan tycker destomer, destobättre!?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan man ge ett barn för mycket kärlek?
  • saxon

Nej, inte för mycket kärlek, men det kan bli för mycket av annat som hör ihop med det.

• 3tjejer

Jag svarade annat eftersom jag tycker inte att man kan ge ett barn för mycket kärlek men jag tycker verkligen att man man ge ett barn för mycket omvårdnad.

• Tant Green

Absolut inte för mycket, men en del visar ju sin kärlek på lite märkliga sätt och då kan det säkert ge problem.

• Kajak

Det finns inte "kvot" i varje människa.

Så det är bara att ge ge ge ge ge kärlek och omvårda den kärlek man får.

Många visar kärlek på olika sätt.
    Barn kan visa kärlek genom ge oss en kram och en puss eller en "present" som dom har ritat eller nåt dom har gjort själv.
    En vuxna kan visar kärlek genom matlagning, blombukett, smeka partners rygg/kind m.m...

Det finns inte en sätt att visar en kärlek, det finsn MÅNGA TUSENTALS olika sätt.
    Det finns inte rätt eller fel...

• Smilla 78

"Dränk barnen i kärlek så kommer folkvettet av sig själv" - Astrid Lindgren

Tycker det säger allt, så NEJ det kan man inte

Lycklig mamma till Neo och Noel!
  • annca

Nej (utropstecken), inte nej (frågetecken)

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Uncia

ja man kan KÖPA för mycket kärlek till barn anser jag....

men inte vanlig kärlek.

• Belavon

De kan inte få för mycket kärlek. Men de behöver så mycket annat som struktur och gränser som får dem till underbara människor.

Man kan inte köpa kärlek, min mamma försökte det, och det slutade i katastrof.

Kärlek är inte materia och saker!!!

• augustisten

Som flera sagt - kärlek, nej - omvårdnad, ja.

Sen tillhör det för mig kärleken att släppa den man älskar fri. Att uppmuntra istället för att göra. Att lyssna istället för att prata. Att ta emot istället för att ge.

Det ingår i kärleken att låta sig själv bli älskad tillbaka också - det är lätt att glömma tycker jag, men viktigt. Att jag visar sina barn hur glad jag är att DE älskar MIG är minst lika viktigt som att de vet att jag älskar dem.

• Maria222

Kärlek om omvårdnad är två skillda saker.
    Kärlek kan man inte ge för mycket av, däremot omvårdnad. Man måste låta barnet prova själv, och utvecklas till en egen individ.

• Viggo och pyrets mamma

Nej aldrig för mycket kärlek men däremot kan man ge saker som man tror betyder kärlek men ger effekten att barnet istället blir odräglig och krävande, men ett barn blir inte odrägligt och krävande av pussar kramar och av att bli sedda och hörda som alla andra vilket är vad kärlek innebär för mig.

• Topdog

Mitt spontana svar är Nej, man kan självklart inte visa ett barn för mycket kärlek.

Men sedan började jag fundera. Hur blir det egentligen om man hela tiden, i alla situationer, ska visa barnet sin kärlek? Om man börjar alla meningar med "Min älskling, jag älskar dig så otroligt mycket men jag vill inte att du ritar med märkpennan på väggen..." Det blir ju lite urvattnat. Kanske blir det också väldigt märkligt, oäkta och otydligt för barnet om man säger älskling jag älskar dig, kramar barnet och smeker det över kinden, samtidigt som man säger åt barnet att inte dra hunden i svansen?

• AlltidTillsammans

haha, ja klart, men börjar man meningarna så om man tycker det gör fel? haha. Det är verkligen att göra saker otydliga för barnet...

• Topdog
    AlltidTillsammans skrev 2009-12-22 18:15:22 följande:
    haha, ja klart, men börjar man meningarna så om man tycker det gör fel? haha. Det är verkligen att göra saker otydliga för barnet...
    Jag bara menar att då visar man ju barnet mer kärlek än om man skippar, klapparna, kramarna och jag-älskar-dig. Så, när jag verkligen tänker efter, så kanske man kan faktiskt kan visa sitt barn för mycket kärlek.
  • neelliee

Nej, inte för mycket kärlek. Däremot lever några i missuppfattningen att "kärlek" betyder att man inte får bli arg, skälla osv. Man kan aldrig får för mycket kärlek. Däremot kan man få för mycket frihet, för mycket ansvar, för mycket tillit (barn ljuger ibland, eller misstolkar, eller vet inte allt), för mycket prylar osv.

• slangbella

Beror väl på vad man lägger för betydelse i ordet kärlek. Att fortfarande bre mackan fast killen fyllt 13 kan ju göras av kärlek. Och ändå vara så fel.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Tänk fel om du vill, men tänk själv - Doris Lessing ♥¸.?°´¯) ♥
Svar på tråden Kan man ge ett barn för mycket kärlek?