Varför jag skulle bjuda en 15 åring på en brakfylla
Detta är bara ett hypotetiskt scenario och har ingen verklighetsförankring, det är bara något jag funderat på. Okej, nu vet alla det.
Jag har funderat på det här med att köpa ut till en minderårig. Skulle jag göra det? Njä. Jag skulle visserligen hellre köpa ut till en minderårig än att ta på mitt samvete att man letar reda på någon som säljer hembränt. För jag har sett folk dö av sånt. Jag har varit med när folk fått åka på magpumpning pga dålig sprit och det är inget jag önskar någon.
Seden i vårt samhälle är tyvärr att ungdomar dricker. Klart tidigare än vad många vill ta till sig. Och just för att förekomma det, så skulle jag nog bjuda min äldsta son på lite cider eller öl för att visa att det här händer, om man håller sig till bara lite. Man blir lite snurrig och glad. Värre är det inte. OM han ville ha, vill säga. Onödigt att hinka i honom alkohol om han inte ens är nyfiken på det.
Skulle han däremot visa intresse för alkohol, så skulle jag se till att på hans 15-årsdag skulle han få en brakfylla.
En ordentlig, där man spelar något dryckesspel så han dricker lite fort och rätt stor mängd. Det låter illa, jag vet. Men det är för att visa på effekten.
Plötsligt lär det snurra till i skallen på honom, och han mår illa. Steg ett mot avsmak. Vem gillar att må illa liksom?
Jag skulle övertyga honom (liksom hans vänner skulle på en fest utanför hemmet) att fortsätta dricka så går det över snart. Och så kommer man till nästa nivå. Spyan. Steg två mot avsmak.
Det är nu man riktigt lider med den som dricker. Men samtidigt är det nog nyttigt att se att om man dricker mycket och fort, och fortsätter när man börjar må dåligt, så kommer det till den nivån att man kräks.
Sen somnar man ju oftast, och vaknar nästa morgon med en hammare i skallen.
En redig bakfylla (med service vad gäller mat och dryck och eventuell hink) kanske är det som tar udden av begäret att "vara som alla andra".
Varför skulle det funka, säger någon nu.
Tja, garantier finns aldrig. Men jag ser hellre att min son är på ett säkert ställe första gången han blir såhär utsatt. När man dricker kan vad som helst hända. Man kan bli nedslagen (det kan man iofs annars med, men risken ökar med alkohol) eller-om man är tjej-våldtagen.
Man kan börja slåss om man plötsligt blir aggressiv. (Vilket inte är så ovanligt, kan vara bra att veta om man blir det eller ej) eller lockas till annat som inte är bra.
DÄRFÖR skulle jag hellre se till att mitt barn
A) Dricker i hemmet första gångerna, även om han åldersmässigt inte får det. Hellre hemma än att drälla på stan med en massa folköl i väskan och småfull skämma ut sig, och kanske transporteras hem.
B) Får en rejäl fylla, hur illa det än må låta. Hellre under kontrollerade former än med främlingar.
Nu till det intressanta: Finns det NÅGON här som förstår hur jag tänker, eller kanske till och med håller med mig? Jag tror ju inte det, men kanske?
tremoten.blogg.se