• nexa79

Varför jag skulle bjuda en 15 åring på en brakfylla

Detta är bara ett hypotetiskt scenario och har ingen verklighetsförankring, det är bara något jag funderat på. Okej, nu vet alla det.

Jag har funderat på det här med att köpa ut till en minderårig. Skulle jag göra det? Njä. Jag skulle visserligen hellre köpa ut till en minderårig än att ta på mitt samvete att man letar reda på någon som säljer hembränt. För jag har sett folk dö av sånt. Jag har varit med när folk fått åka på magpumpning pga dålig sprit och det är inget jag önskar någon.

Seden i vårt samhälle är tyvärr att ungdomar dricker. Klart tidigare än vad många vill ta till sig. Och just för att förekomma det, så skulle jag nog bjuda min äldsta son på lite cider eller öl för att visa att det här händer, om man håller sig till bara lite. Man blir lite snurrig och glad. Värre är det inte. OM han ville ha, vill säga. Onödigt att hinka i honom alkohol om han inte ens är nyfiken på det.

Skulle han däremot visa intresse för alkohol, så skulle jag se till att på hans 15-årsdag skulle han få en brakfylla.
    En ordentlig, där man spelar något dryckesspel så han dricker lite fort och rätt stor mängd. Det låter illa, jag vet. Men det är för att visa på effekten.

Plötsligt lär det snurra till i skallen på honom, och han mår illa. Steg ett mot avsmak. Vem gillar att må illa liksom?

Jag skulle övertyga honom (liksom hans vänner skulle på en fest utanför hemmet) att fortsätta dricka så går det över snart. Och så kommer man till nästa nivå. Spyan. Steg två mot avsmak.

Det är nu man riktigt lider med den som dricker. Men samtidigt är det nog nyttigt att se att om man dricker mycket och fort, och fortsätter när man börjar må dåligt, så kommer det till den nivån att man kräks.
    Sen somnar man ju oftast, och vaknar nästa morgon med en hammare i skallen.
    En redig bakfylla (med service vad gäller mat och dryck och eventuell hink) kanske är det som tar udden av begäret att "vara som alla andra".

Varför skulle det funka, säger någon nu.

Tja, garantier finns aldrig. Men jag ser hellre att min son är på ett säkert ställe första gången han blir såhär utsatt. När man dricker kan vad som helst hända. Man kan bli nedslagen (det kan man iofs annars med, men risken ökar med alkohol) eller-om man är tjej-våldtagen.
    Man kan börja slåss om man plötsligt blir aggressiv. (Vilket inte är så ovanligt, kan vara bra att veta om man blir det eller ej) eller lockas till annat som inte är bra.

DÄRFÖR skulle jag hellre se till att mitt barn

A) Dricker i hemmet första gångerna, även om han åldersmässigt inte får det. Hellre hemma än att drälla på stan med en massa folköl i väskan och småfull skämma ut sig, och kanske transporteras hem.

B) Får en rejäl fylla, hur illa det än må låta. Hellre under kontrollerade former än med främlingar.

Nu till det intressanta: Finns det NÅGON här som förstår hur jag tänker, eller kanske till och med håller med mig? Jag tror ju inte det, men kanske?

tremoten.blogg.se

• Svar på tråden Varför jag skulle bjuda en 15 åring på en brakfylla
  • nexa79
    Snuttjulla skrev 2009-12-19 16:18:01 följande:
    tycker den här tråden behöver puffas lite, för det är ett ganska intressant ämne...
    Tack, Snuttjulla! Jag håller med faktiskt.. det finns såklart många som säger att man rakt av inte ska ge alkohol till minderåriga, och så är det med den saken. Men frågan är om det är rakt av bra att resonera så? När det de facto sitter fjorton-femtonåringar på landets torg och klunkar i sig alkohol som de fått tag i på diverse skumma vis, så känns det som att föräldrarna misslyckas med sitt jobb lite, samtidigt som det såklart inte alls är lätt att gå från ord till handling med vissa tonåringar, det vet jag med.

Men då kanske det kan vara en idé att tänka på förebyggade åtgärder. Det är det som hela min frågeställning baserar sig på.
  • BymBym

När jag jobbade som fritidsledare funkade det så att fick ungdomarna alkohol hemifrån så drack de ofta det + det andra de fick tag på. Forskning har visat att de som blir bjudna på alkohol hemma i regel dricker mer än de som inte blir bjudna hemma. Hur många ungdomar har inte tagit sig en rejäl fylla, mer än vad de tänkt sig, men inte lär sig något av det utan gör samma sak igen och igen och igen?

Dessutom är det ju olagligt. Så TS, jag förstår ditt resonemang men håller inte med. Intressant dock att följa tråden....

• nexa79
    BymBym skrev 2009-12-20 17:58:49 följande:
    När jag jobbade som fritidsledare funkade det så att fick ungdomarna alkohol hemifrån så drack de ofta det + det andra de fick tag på. Forskning har visat att de som blir bjudna på alkohol hemma i regel dricker mer än de som inte blir bjudna hemma. Hur många ungdomar har inte tagit sig en rejäl fylla, mer än vad de tänkt sig, men inte lär sig något av det utan gör samma sak igen och igen och igen? Dessutom är det ju olagligt. Så TS, jag förstår ditt resonemang men håller inte med. Intressant dock att följa tråden....
    Man måste inte hålla med, däremot är det intressant att höra vad folk har för åsikt i frågan. jag misstänker att fler än jag själv skulle ge sina barn alkohol, men de vågar inte riktigt stå för det. Sen har ju jag flera år kvar innan det ens är aktuellt, så jag kommer säkert att hinna ändra mig ett antal gånger fram och tillbaka, jag är inte den som tycker att det jag en gång sagt nödvändigtvis måste vara hugget i sten, snarare är det intressant att få lite mothugg så att jag kanske kan få en annan infallsvinkel och ibland till och med ändrar åsikt..

tremoten.blogg.se
  • Themis

Jag förstår tanken men forskningen säger såvitt jag har läst att det inte funkar så.

Hade jag gjort experimentet med sonen så hade jag bjudit på en drink på grön Chartreuse, en halva rödvin, och sen lite cool absint och whisky ovanpå det...

• nexa79
    Themis skrev 2009-12-20 22:49:45 följande:
    Jag förstår tanken men forskningen säger såvitt jag har läst att det inte funkar så. Hade jag gjort experimentet med sonen så hade jag bjudit på en drink på grön Chartreuse, en halva rödvin, och sen lite cool absint och whisky ovanpå det...
    OMG, det låter det, haha. Nåja, häxblandning är ju rätt vanligt att man häller i sig när man är ute och dricker som ung, eftersom man "tar vad man får tag i" många gånger (vet väl hur jag själv var.. hehe) så det kanske inte är så hemskt ändå. Jag personligen har bara blivit bakis en enda gång trots allt jag druckit och då var det på rödvin (blä) .
  • Mamma 35
    nexa79 skrev 2009-12-17 11:05:07 följande:
    Detta är bara ett hypotetiskt scenario och har ingen verklighetsförankring, det är bara något jag funderat på. Okej, nu vet alla det.Jag har funderat på det här med att köpa ut till en minderårig. Skulle jag göra det? Njä. Jag skulle visserligen hellre köpa ut till en minderårig än att ta på mitt samvete att man letar reda på någon som säljer hembränt. För jag har sett folk dö av sånt. Jag har varit med när folk fått åka på magpumpning pga dålig sprit och det är inget jag önskar någon. Seden i vårt samhälle är tyvärr att ungdomar dricker. Klart tidigare än vad många vill ta till sig. Och just för att förekomma det, så skulle jag nog bjuda min äldsta son på lite cider eller öl för att visa att det här händer, om man håller sig till bara lite. Man blir lite snurrig och glad. Värre är det inte. OM han ville ha, vill säga. Onödigt att hinka i honom alkohol om han inte ens är nyfiken på det. Skulle han däremot visa intresse för alkohol, så skulle jag se till att på hans 15-årsdag skulle han få en brakfylla. En ordentlig, där man spelar något dryckesspel så han dricker lite fort och rätt stor mängd. Det låter illa, jag vet. Men det är för att visa på effekten. Plötsligt lär det snurra till i skallen på honom, och han mår illa. Steg ett mot avsmak. Vem gillar att må illa liksom? Jag skulle övertyga honom (liksom hans vänner skulle på en fest utanför hemmet) att fortsätta dricka så går det över snart. Och så kommer man till nästa nivå. Spyan. Steg två mot avsmak. Det är nu man riktigt lider med den som dricker. Men samtidigt är det nog nyttigt att se att om man dricker mycket och fort, och fortsätter när man börjar må dåligt, så kommer det till den nivån att man kräks. Sen somnar man ju oftast, och vaknar nästa morgon med en hammare i skallen. En redig bakfylla (med service vad gäller mat och dryck och eventuell hink) kanske är det som tar udden av begäret att "vara som alla andra". Varför skulle det funka, säger någon nu. Tja, garantier finns aldrig. Men jag ser hellre att min son är på ett säkert ställe första gången han blir såhär utsatt. När man dricker kan vad som helst hända. Man kan bli nedslagen (det kan man iofs annars med, men risken ökar med alkohol) eller-om man är tjej-våldtagen. Man kan börja slåss om man plötsligt blir aggressiv. (Vilket inte är så ovanligt, kan vara bra att veta om man blir det eller ej) eller lockas till annat som inte är bra. DÄRFÖR skulle jag hellre se till att mitt barn A) Dricker i hemmet första gångerna, även om han åldersmässigt inte får det. Hellre hemma än att drälla på stan med en massa folköl i väskan och småfull skämma ut sig, och kanske transporteras hem.B) Får en rejäl fylla, hur illa det än må låta. Hellre under kontrollerade former än med främlingar. Nu till det intressanta: Finns det NÅGON här som förstår hur jag tänker, eller kanske till och med håller med mig? Jag tror ju inte det, men kanske?tremoten.blogg.se
    Du vet väl om att det är förbjudet att köpa ut??
    Varför vill du ens som föräldrer tänka som du gör..??
    Detta låter inte klokt, de hinner nog få tag i sprit ska du se.
  • LillTussa

Jag förstår tanken bakom ts. Hade en kompis mamma som gjorde så, men med cigaretter. När vi blev påkommen med att tjyvröka så köpte hon in John Silver och satt vid fläkten med min kompis och rökte och rökte och rökte tills hon blev grön i ansiktet.. Och spydde. Hennes kropp tålde rent inte fysiskt när hon kände röklukt efteråt, hon mådde illa bara av nån som luktade lite rök. Så, det var ju samma fast med en annan drog.

Men, jag tror inte på att man ska introducera alkohol hemma. Hellre försöka ha öppen linje mellan barnet och en själv. Låta dem förstå att man vet att de dricker, eller är nyfikna och hellre klargöra att vad som än händer på fest med kompisar så 1. Lämnar man aldrig en kompis i sticket, 2. Man måste ringa hem och få hjälp om det krisar! Hellre ta hem en full tonåring och ta konsekvenserna av det än att vara orolig över att de inte vågar ringa hem.
    Har också läst om forskning om tidig introduktion av alkohol hemma gör att alkoholdebuten och konsumtionen ökar bland ungdomarna.
    Så, här kommer vi inte tillåta alkohol förrän de fyllt 18. För det är så lagen säger. Sen måste man ju prata om saken, ta upp det här med hembränt, GHB (som oftast säljs som hembränt ibland, i vissa kretsar, och särskilt till flickor).
    Genom kommunikation och information till ungdomarna tror jag man vinner mera än att introducera dem till alkohol hemma. Samt att varje helg ha en deadline för dem att vara hemma på, annars hämtar man dem med bilen. Om de då druckit så är ju risken (tror jag i alla fall) att de ska bli kanonfulla är mindre, då de vet att de måste sköta sig då de ska sova hemma.. Lite tankar jag har om det i alla fall..

• nexa79

Mamma 35 skrev 2009-12-21 15:19:28 följande:

Du vet väl om att det är förbjudet att köpa ut?? Varför vill du ens som föräldrer tänka som du gör..?? Detta låter inte klokt, de hinner nog få tag i sprit ska du se.
    För det första, du har uppenbarligen inte läst alla mina inlägg, annars hade du vetat att jag redan tidigare påpekat att jag är fullt medveten om att det är olagligt att KÖPA UT, vilket är detsamma som att man har för avsikt att sälja alkoholen vidare till de som inte har laglig rätt att köpa den själva.
    Den delen stämmer, det är olagligt att bete sig på det sättet. Men det har jag inte heller sagt någonstans att jag ska göra, annat än att jag HELLRE skulle göra det än att ge ungen chansen att leta själv och kanske råka ut för alkoholförgiftning eller liknande (Se TS).

Men det är INTE olagligt att BJUDA någon, vem som helst, på alkohol. Det går inte att straffa någon för att den bjuder på alkohol, även om en sådan lag kanske skulle vara bra i vissa fall, men den lagen faller på sin egen orimlighet, eftersom var och varannan människa som är på krogen bjuder eller blir bjuden på alkohol.

Jag kom in på krogen som 15-åring utan att bli tillfrågad om leg (trots "obligatorisk legkontroll") och blev bjuden av massor med folk. Vad är skillnaden mot att bli bjuden i hemmet under mer kontrollerade former av någon som garanterat inte har några skumma avsikter med att bjuda?

Varför jag som förälder vill tänka som jag gör.. tja, varför INTE? Det är väl klart bättre att vara realistisk och inse att det mycket väl kan hända att mina barn dricker eller försöker få tag på alkohol eller cigg eller vad det nu må vara, och istället för att blunda för detta, helt enkelt öppna ögonen och angripa problemet?
    Att INTE tänka på alkohol och andra droger när man har barn, tycker jag är att inte ta sitt ansvar. Sen kan man ta sitt ansvar på olika sätt, mitt sätt är för det första hypotetiskt, och för det andra så är det troligen säkrare att göra som jag beskrivit än att stödja sig på forskning (man kan få studier och forskningsresultat som stödjer så gott som allt idag, så det förlitar jag mig INTE på) och bara låta bli att beröra ämnet alls, "för om det inte kommer på tal och jag inte bjuder så kommer mitt barn att låta bli att dricka".
    Verklighetsuppfattning noll, skulle jag kalla det.

Jag tror att om man avdramatiserar alkohol hemma, och pratar om det rent allmänt och även lite mer ingående, så får de flesta barn en ganska sund uppfattning om vad alkohol är och vad det kan bidra till.
    Kombinerat med att få testa sina vingar i hemmets lugna vrå istället för med ett gäng kompisar som pushar en till att bli kanonfull i en mer offentlig miljö, känns bättre för mig.
    Därmed inte sagt att det är en lösning som alla gillar. Och som jag tidigare sagt, det jag tycker idag kanske jag ändrat på om några år då det är mer aktuellt för mina söner är så små just nu.

Sen är det som sagt bara spekulationer. Tack för ditt inlägg dock.

tremoten.blogg.se
  • LillTussa
    LillTussa skrev 2009-12-21 15:29:40 följande:
    Jag förstår tanken bakom ts. Hade en kompis mamma som gjorde så, men med cigaretter. När vi blev påkommen med att tjyvröka så köpte hon in John Silver och satt vid fläkten med min kompis och rökte och rökte och rökte tills hon blev grön i ansiktet.. Och spydde. Hennes kropp tålde rent inte fysiskt när hon kände röklukt efteråt, hon mådde illa bara av nån som luktade lite rök. Så, det var ju samma fast med en annan drog. Men, jag tror inte på att man ska introducera alkohol hemma. Hellre försöka ha öppen linje mellan barnet och en själv. Låta dem förstå att man vet att de dricker, eller är nyfikna och hellre klargöra att vad som än händer på fest med kompisar så 1. Lämnar man aldrig en kompis i sticket, 2. Man måste ringa hem och få hjälp om det krisar! Hellre ta hem en full tonåring och ta konsekvenserna av det än att vara orolig över att de inte vågar ringa hem. Har också läst om forskning om tidig introduktion av alkohol hemma gör att alkoholdebuten och konsumtionen ökar bland ungdomarna. Så, här kommer vi inte tillåta alkohol förrän de fyllt 18. För det är så lagen säger. Sen måste man ju prata om saken, ta upp det här med hembränt, GHB (som oftast säljs som hembränt ibland, i vissa kretsar, och särskilt till flickor). Genom kommunikation och information till ungdomarna tror jag man vinner mera än att introducera dem till alkohol hemma. Samt att varje helg ha en deadline för dem att vara hemma på, annars hämtar man dem med bilen. Om de då druckit så är ju risken (tror jag i alla fall) att de ska bli kanonfulla är mindre, då de vet att de måste sköta sig då de ska sova hemma.. Lite tankar jag har om det i alla fall..
    Måste få göra ett tillägg: Tycker också att man som vuxen kan visa för sina barn att man dricker alkohol och så under ordnade former. Att smussla överhuvudtaget tror jag ger mer problem än nytta. Men man måste nog ställa in sig på att den där goda rödvinsglaset på fredag kväll kanske kommer ryka en period framöver då det är som värst, utifall att det skulle hända nåt och man måste rycka ut. Men visst, de kommer att testa. Att tro nåt annat är inget annat än självbedrägeri och en enorm besvikelse när de gör bort sig, för det gör de ju. Och fullt naturligt det. Bara man sett till att man gjort allt i sin makt för att förhindra att smällen blir så hård.

Intressant tråd! Inget är ju egentligen fullt rätt eller fel! Men diskutera fram o tillbaka är bra, man plockar ju upp idéer här och där och gör eget recept på det som passar en själv.
  • nexa79
    LillTussa skrev 2009-12-21 15:55:23 följande:
    Måste få göra ett tillägg: Tycker också att man som vuxen kan visa för sina barn att man dricker alkohol och så under ordnade former. Att smussla överhuvudtaget tror jag ger mer problem än nytta. Men man måste nog ställa in sig på att den där goda rödvinsglaset på fredag kväll kanske kommer ryka en period framöver då det är som värst, utifall att det skulle hända nåt och man måste rycka ut. Men visst, de kommer att testa. Att tro nåt annat är inget annat än självbedrägeri och en enorm besvikelse när de gör bort sig, för det gör de ju. Och fullt naturligt det. Bara man sett till att man gjort allt i sin makt för att förhindra att smällen blir så hård. Intressant tråd! Inget är ju egentligen fullt rätt eller fel! Men diskutera fram o tillbaka är bra, man plockar ju upp idéer här och där och gör eget recept på det som passar en själv.
    Instämmer faktiskt till fullo. Och som sagt, rätt eller fel finns nog inte, även om det finns ett LAGLIGT svar vilket är NEJ, ingen alkohol till NÅGON under 18/20. Men så ska man vara realistisk och se på hur verkligheten är, och då handlar det nog mer om att vara rak, ärlig, kommunicera och visa i den mån man tycker känns bra, för att lindra smällen när den väl kommer. För som sagt, kommer gör den. Frågan är bara när..

tremoten.blogg.se
  • Christin3

Precis så är jag uppväxt (förutom brakfyllan) men jag har fått lukta smaka osv, när jag började bli intresserad så hällde pappa upp ett glas ren gin åt mig, det höll mig borta nått år till
    Men jag (o mina föräldrar) tänker också så att jag ger hellre mina barn ett par cider/öl än att dom ska få tag på dåligt hb ! För dricka före 18år gör alla!

• nexa79
    Christin3 skrev 2009-12-29 20:33:13 följande:
    Precis så är jag uppväxt (förutom brakfyllan) men jag har fått lukta smaka osv, när jag började bli intresserad så hällde pappa upp ett glas ren gin åt mig, det höll mig borta nått år till Men jag (o mina föräldrar) tänker också så att jag ger hellre mina barn ett par cider/öl än att dom ska få tag på dåligt hb ! För dricka före 18år gör alla!
    Ja, mer eller mindre åtminstone. Och då är det väl bättre att förbereda och supporta på ett vettigt sätt istället för att hela alkoholgrejen blir en chock för alla inblandade.. kan jag tycka.

tremoten.blogg.se
  • BymBym
    Christin3 skrev 2009-12-29 20:33:13 följande:
    Precis så är jag uppväxt (förutom brakfyllan) men jag har fått lukta smaka osv, när jag började bli intresserad så hällde pappa upp ett glas ren gin åt mig, det höll mig borta nått år till Men jag (o mina föräldrar) tänker också så att jag ger hellre mina barn ett par cider/öl än att dom ska få tag på dåligt hb ! För dricka före 18år gör alla!
    jag gjorde inte det   och ungdomarna kan faktiskt dricka ölen/cidern de får av sina föräldrar OCH dåligt hb...
  • Jag kom inte på något bättre

Jag förstår till 100% hur du tänker, även om jag så bara är 16 år.

Jag drack mig rejält full, och avskydde det även då jag inte låg och kräktes, jag avsydde att inte kunna koncentrera mig på vars jag skulle gå, och att ögonen inte riktigt hängde med när jag vände huvudet.

Det är inte kul att vara full.. Det smakar skit, och ungdomsfylla slutar oftast i spya.. Själv så blev det i kvarterslokalens solarium.. Tycker synd om stackarn som fick torka upp det där.. (jag hjälpte faktiskt till innan jag for)

~Alicia, Min Eviga Sol I Mörkret~
  • Lillpricken

Jag tycker det är direkt osmakligt att bjuda sina barn på alkohol. Det finns inga belägg för att det skulle vara bra. Inga råd från sociala, polis eller andra säger att det är bra. Det är att direkt påstå att det är ok för ditt barn att dricka. Oansvarigt och dumt.
    Min son blev onykter på nyår, något han fått av någon annan, säger han.
    Det var fasansfullt att se mitt barn onyktert. Det tog mig åtskilliga dagar att smälta det och jag har mindre förtroende för honom nu. Han får dessutom inte gå på fest utan att jag korsförhör honom innan längre.
    Det tråkiga är att vännen han var med på festen med också drack, men enligt vännens mor hade han bara smakat (duh). Enligt min son så köper hon ut till sin son. Men i samtal till henne så var hennes son en ängel...
    Jag kommer aldrig lita på andra föräldrar något mer.

• Dejsi

Det är både olagligt och skadligt för tonåringen att dricka alkohol. Vår tjej som är 15 har inte druckit och förstår det. Jag är glad för varje dag hon inte vill pröva.

Svar på tråden Varför jag skulle bjuda en 15 åring på en brakfylla