• myrstacken

Har ni städare som kommer hem till er?

Har ni städare som kommer hem till er? Håller på att göra en enkät om det här ämnet.

Isåfall undrar jag hur ofta och hur mycket betalar niper timme och är det svart betalning eller vitt?

Trivs ni bra att ha städare?

• Svar på tråden Har ni städare som kommer hem till er?
  • Gravid2010
    Gulletroll skrev 2009-12-17 19:52:45 följande:
    Skulle aldrig falla mig in att skaffa städhjälp. Varför ska andra göra skitjobbet? Tycker det ingår i livet att göra det som är mindre roligt. Har man inte tid och arbetar för mycket, ja då tycker jag man har planerat och prioriterat fel här i livet.
    Fruktansvärt dåligt argument! Tror du jag tycker det är så roligt att göra ditt skitjobb då? För det gör jag faktiskt.. För jag kan tänka mig att du kanske tar ut pengar på bankomater? Om dina sedlar trasslar el tar slut då är det jag och flera andra som fixar det ÅT DIG.

Same shit, only different jobs.
  • Pallas
    Blå Flygare skrev 2009-12-18 15:50:21 följande:
    Ni som tycker det är så hemskt att anlita städhjälp, vill ni inte heller söka vård för att vårdbiträdet tjänar så lite? Handla i affär? Klippa håret? Det finns många jobb med dåligt betalt. Jag tror inte kyparen i finrestaurangen själv har råd att äta där så ofta, är det fult att äta på fin restaurang för det?
    Jag tänker iaf inte begära skattelättnader för att jag ska kunna betala mindre än vad jobbet är värt. Det är inga "husrenoveringssummor" det handlar om när vi pratar om hemstädning några gånger i månaden. Vill man inte betala en rimlig timpenning för 4-5 timmars städning, ja vem är det då som ser ner på yrket?
  • Pallas
    Danitra skrev 2009-12-18 19:23:57 följande:
    Servitrisen som serverar på lykrogen, tror du hon har råd att äta där själv? Nja, inte utan ett stort hål i plånboken. Är det då fel att gå och äta på lyxkrog om man har råd?
    Ja, om man vill ha skattelättnad för det.
  • Mamma t EoV

Vi har städhjälp och det enda jag ångrar är att vi inte tog hjälp tidigare. Helt plötsligt så har man helgerna fria till att göra saker tillsammans istället för att en dag alltid ska behöva gå åt till städning.

Vi har städhjälp 4h varje vecka till en kostnad av 240 kr/h. Efter skatteavdrag brukar det bli runt 2000 kr/mån.

• Guldrosen

Städhjälp är något som jag också skulle vilja ha! Men eftersom jag bor på ute på landet så kostare det ju en hel del extra innan jag ens fått städat... milersättning och resetid.

Men om vi var några stycken som anlitade städhjälp kunde vi ju dela på resekostnaderna. Men det är inte så lätt att få så många på landet att hoppa på det här. Många är lite äldre och tycker att var och en ska sköta sitt.

Jag glimmar som Guld och är vacker som en Ros
  • puss

dom som städar här har fan inte dåligt betalt. och städa är inte ett dåligt jobb.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Knytets

Man ska inte tro att bara för att för att man har "vit" städhjälp så har dom bättre arbetsvillkor osv.
    Jobbade själv några månader som städare hemma hos folk innan jag sa upp mig.

Företaget sa till oss vad som ingick i städningen, till kunderna ljög de och sa att mer skulle ingå, så man blev utskälld av kunden. (jobbade även som teamledare och kan säga att det är ett rent helvete vad som sker på kontoret och vad som sker ute hos kunden). Information som inte kommer fram. Chefer som ljuger för kunder för att rädda sitt egna och företagets ansikte, vilket drabbar dom anställda.
    Skitsnack om dom anställda mellan mellanchefer och höga chefer.
    När dom antällda på företaget(kontorsnissarna) beställer städningar blir inte ens dom nöjda med städningen, eftersom saker går sönder och inte är gjorda ordentligt.
    (Så går det när man behandlar folk som skit, dom dom är duktiga och kan mer tar sig snabbt därifrån, och kvar är dom som helt enkelt inte bryr sig om mer än att få lönen.)

Anställda får avtal på ex 10h/v men får städningar på allt ifrån 10-40h/v (så om uppdragen försvinner behöver dom inte betala så mycket)
    Man får schemat för nästa vecka några dagar innan, så har man plannerat läkartider osv efter sina "stammiskunder" får man avboka läkartider, trots att man har avtal på ett mindre antal timmar. Man kan inte boka att jobba för något annat företag några andra tider, för man ska varje vecka vara bokbar för 40h i veckan, men kan vissa veckor få nöja sig med 10h/v när det passar företaget.
    Har man uppdrag mellan 9-12 och 13-16 så har man alltså rast mellan 12-13, då ska man hinna mellan kunderna och äta(om man har tur).

Har träffat fler som jobbat på detta städföretag och som slutat pga den dåliga behandlingen. Alla dom har varit svenska. Dom som verkar stanna kvar är dom som inte vet vad dom har rätt att kräva från arbetsgivaren, och dom som inte kan svenska utan kan hyffsad engelska eller inte ens det. (dvs inte ofta svenskar)
    Dom blir dåligt behandlade, men får iaf vit lön, om det nu gör det ok.

Skulle ALDRIG anlita ett städföretag hem till mig efter att ha sett hur det går till och hur dom anställda behandlas. Tror faktiskt att dom som jobbar svart har bättre och bättre arbetsmiljö.

//Mamma till ♥Nathalie♥ och ♥Isabell♥
  • puss

Skulle ALDRIG anlita ett städföretag hem till mig efter att ha sett hur det går till och hur dom anställda behandlas. Tror faktiskt att dom som jobbar svart har bättre och bättre arbetsmiljö. 
    men hörru, ALLA företag är inte som det du jobbade för.
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • Knytets
    puss skrev 2010-02-07 19:45:39 följande:
    men hörru, ALLA företag är inte som det du jobbade för.
    Nä, det vet jag inte, har bara jobbat på ett företag, fast jag vet flera kunder som var nöjda, men dom vet inte vad som pågick "bakom kulisserna"....
    Så nej tack. Jag har valt att inte riskera någonting när det gäller mitt hem.
    Det valet är väl upp till var och en?
  • Gravid2010
    Knytets skrev 2010-02-07 21:53:38 följande:
    Nä, det vet jag inte, har bara jobbat på ett företag, fast jag vet flera kunder som var nöjda, men dom vet inte vad som pågick "bakom kulisserna"....Så nej tack. Jag har valt att inte riskera någonting när det gäller mitt hem. Det valet är väl upp till var och en?
    Men du... dåliga arbetsförhållanden och stress finns det inom ALLA yrkesgrupper.. jag själv ex jobbade 14h igår utan rast.(på schemat står 12 h) Jag fick äta i bilen körandes och det var först kl 14 (och jag började kl 06) Jag släpar på tunga väskor (30kg) och var allmänt snurrig i huvudet när jag väl kom hem...

Och vet du vad.. Jag VET att du utnyttjar de tjänster som jag jobbar med.. Jag kör ut pengar till banker och automater.

Så ditt resonemag om att inte anlita städhjälp mm känns tyvärr lite som att sila mygg och svälja elefanter!
  • Pallas
    puss skrev 2010-02-07 19:28:01 följande:
    dom som städar här har fan inte dåligt betalt. och städa är inte ett dåligt jobb.
    Jag hade hälften så mycket i lön på en heltid som lokalvårdare, som jag har på totalt färre timmar nu på ett annat okvalificerat jobb.
  • Knytets
    Gravid2010 skrev 2010-02-09 11:57:19 följande:
    Men du... dåliga arbetsförhållanden och stress finns det inom ALLA yrkesgrupper.. jag själv ex jobbade 14h igår utan rast.(på schemat står 12 h) Jag fick äta i bilen körandes och det var först kl 14 (och jag började kl 06) Jag släpar på tunga väskor (30kg) och var allmänt snurrig i huvudet när jag väl kom hem... Och vet du vad.. Jag VET att du utnyttjar de tjänster som jag jobbar med.. Jag kör ut pengar till banker och automater. Så ditt resonemag om att inte anlita städhjälp mm känns tyvärr lite som att sila mygg och svälja elefanter!
    Fast nu tar ju inte jag ut kontanter speciellt ofta, och det är väl denna tjänast man ska utnyttja då för att ha någon nytta av det jobb du har.

Men förstår inte egentligen vad det ska spela för roll. Självklart finns det dåliga arbetsförhållanden i många yrkesgrupper, har varit med om flera olika dåliga arbetsmiljöförhållanden (bla en aggresiv hund lös på lagret på en arbetsplats jag jobbade på och arbetsgivaren gjorde ingenting åt det) osv. Men så dåligt behandlad som jag blev då jag jobbade som städare(av arbetsgivaren, inte så ofta av kunderna) har jag aldrg blivit, på så många olika plan.
    Ersättningar som man hade rätt till fick man inte(ex resor i jobbet) osv osv osv.... finns hur mycket som helst att nämna. Vet när jag jobbade som teamledare på städföretaget att pga dom krav min chef hade på mig som jag fick överföra till dom, så mådde flera så dåligt att dom började gråta. 

Skillnaden är att du utför en samhällsfunktion som jag inte DIREKT anlitar, utan det är väl bankerna isf.
    Städhjälp till mitt hem är något som jag DIREKT anlitar och kan då lättare påverka om jag vill ta del av eller inte.
Svar på tråden Har ni städare som kommer hem till er?